appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-airplay plyr-captions-off plyr-captions-on plyr-download plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-logo-vimeo plyr-logo-youtube plyr-muted plyr-pause plyr-pip plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-settings plyr-volume
STER Advertentie

Staatssecretaris Van Veldhoven: 'Met huidig klimaatakkoord halen we 70 procent van doelstelling op elektrisch rijden'

ANP
vrijdag 22 februari 2019 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers

Er is een extra belastingwijziging nodig om te realiseren dat in 2030 alleen nog maar nieuwe emissieloze auto’s worden verkocht. Dat zegt Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, in Spraakmakers. Met het pakket aan maatregelen dat in het huidige concept-klimaatakkoord is opgenomen, komen we niet verder dan 70 procent van de auto’s.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven over de haalbaarheid van elektrisch rijden in 2030

Staatssecretaris Van Veldhoven bevestigt dat de doelstelling – álle nieuw verkochte auto’s in 2030 emissieloos – met de maatregelen uit het concept-klimaatakkoord niet behaald wordt. Bert Klerk, voorzitter van het Formule E-team, de club die het ministerie adviseert, ziet een eindcijfer van maximaal 70 procent. Van Veldhoven: "Daarom staat in het concept-klimaatakkoord dat we per 2024 een fiscale herziening gaan doen om toch tot die 100 procent te komen."

Belasting

Die herziening houdt echter ook in dat de elektrische autorijder meer belasting gaat betalen dan nu het geval is. "We willen niet over-subsidiëren, en de elektrische rijder betaalt nu geen wegenbelasting. In the end is dat niet vol te houden." Het aandeel fossiele rijders wordt steeds kleiner en die kleinere groep kan niet opdraaien voor alle autobelastingen. "Als elektrisch rijden het nieuwe normaal wordt, moet die ook gaan meebetalen."

Hoe die nieuwe fiscale regeling eruit gaat zien, is nu nog niet bekend. Het ministerie bevestigt dat elektrisch rijden belastingtechnisch voordeliger zal blijven dan rijden met een fossiele auto.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1