Achtergrond
KRO-NCRV

Tips van een topcoach: 'Stop met mailen!'

foto: Stefanie van Ulftfoto: Stefanie van Ulft
  1. Nieuwschevron right
  2. Tips van een topcoach: 'Stop met mailen!'

Stop met beoordelingsgesprekken, mail eens wat minder en probeer niet te veranderen maar te verbeteren. Marc Lammers, oud-hockeybondscoach, weet hoe je van een ploeg een winnend team maakt. Maar hoe krijg je dat voor elkaar op de werkvloer? Vier tips van een topcoach.

Beoordelingsgesprekken

Beoordelingsgesprekken gaan over het verleden, zegt Lammers. "En dat kun je niet meer veranderen." In plaats daarvan is het volgens de oud-hockeybondscoach zinvoller om te kijken waar iemand staat. "Neem een beginpunt en spreek af wat iemand gaat doen om zichzelf te verbeteren.'' Het draait volgens Lammers niet om beoordelingen, maar om progressie."

Stop met mailen

"In de topsport mailen we helemaal niet. We gaan iedere ochtend bij elkaar staan en bespreken wat beter kan." Mailen is volgens Lammers een slecht communicatiemiddel. "Er zit geen respons, intonatie of non-verbale communicatie in." Bovendien is het tijdrovend. Door in een bedrijf de verschillende teams kort bij elkaar te laten komen, is het mailverkeer van een bedrijf met vijfendertig procent omlaag gegaan.

Haal je handen uit je zakken

Moet je een team aansturen, dan kun je maar beter je handen uit je zakken halen. "Ik heb een week training gegeven met mijn handen in mijn zakken. Vervolgens heb ik dezelfde trainingen gegeven met passie en bevlogenheid. De hartslag van de dames die ik trainde ging meetbaar omhoog." Je moet energie geven om energie te krijgen, concludeert Lammers. Daarbij is het voor een leidinggevende of coach belangrijk om te lachen. "Door te lachen maak je endorfine aan en dat heeft daadwerkelijk invloed op je manier van leidinggeven."

Een gezamenlijk doel

Als team wil je volgens Lammers in een goede 'flow' komen. Zodra je dat hebt bereikt zijn mensen blij en bevlogen. Maar hoe kom je daar? Volgens Lammers is het zaak om iedereen eigenaar te maken van het doel. Zeg mensen niet wat er moet veranderen, maar vraag ze wat er gedaan kan worden om te verbeteren. Door een team te betrekken bij de eigen voortgang wordt iedereen 'eigenaar' van het doel.

Ster advertentie
Ster advertentie