appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Nieuwsweekend
STER Advertentie

Waarom kinderen last hebben van cocktail-noise

pxhere
dinsdag 19 februari 2019 | NTR | Redactie

Een gesprek volgen in een rumoerige omgeving is voor de meeste mensen geen probleem. Kinderen hebben er vaak wel problemen mee. Dat komt omdat bepaalde hersenverbindingen nog niet volgroeid zijn, ontdekten Belgische onderzoekers.

Hersenen jonge kinderen hebben moeite om rumoer te filteren

Het cocktail-party-effect is de naam voor het vermogen van onze hersenen om in een rumoerige omgeving (zoals dus op een feestje of een receptie) de woorden van de persoon tegenover ons uit andere stemmen te filteren.

Kinderen kunnen dat minder goed dan volwassenen, wisten we al uit eerdere studies. Maar waarom? Belgische wetenschappers zochten het uit. Hun resultaten zijn te lezen in het wetenschappelijke tijdschrift Journal of Neuroscience.

De stem volgen

De hersenen van een volwassene volgen precies de frequentie van de stem van de gesprekspartner, zagen de onderzoekers op de hersenscans. “Maar de hersenen van kinderen blijken daar absoluut niet toe in staat te zijn”, legt Evelien Carrette van het Universitair ziekenhuis Gent uit. 

Bij volwassenen is dit volgen van de stem een automatisme, terwijl kinderen er hard voor moeten werken. Dat is vooral het gevolg van het feit dat een kinderbrein minder verbindingen tussen hersencellen heeft. Carrette: “Die verbindingen zijn tot het tiende levensjaar nog niet sterk genoeg om cocktail-noise te filteren”.

Lessen voor onderwijs

Daar kunnen we lessen uit trekken voor het onderwijs, denkt Carrette: “Dit onderzoek laat zien dat een stille leeromgeving belangrijk is voor jonge leerlingen. Als een klas rumoerig is, kunnen we niet verwachten dat een leerling uit dat rumoer de opdracht van een leerkracht kan filteren.”

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap  

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Iedere werkdag van 02.00 tot 04.00 uur in Focus 
En wanneer je maar wilt in de podcast Focus Wetenschap

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1