appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Zo voorkom je dat je boos wordt van de honger

Goodfreephotos
woensdag 29 augustus 2018 | NTR | Bouwe van Straten

Agressief en chagrijnig worden van de honger, het kan echt. Gelukkig is er een simpele remedie: gezond eten.

Chagrijnig van de honger? Gezond eten helpt!

In het Engels is er zelfs een speciale term voor dit fenomeen: hanger, een samentrekking van hunger (honger) en anger (boosheid). Je kunt dus hangry zijn, vertelt Liesbeth van Rossum, internist-endocrinoloog en hoogleraar obesitas en stress aan het Erasmus Medisch Centrum in Rotterdam.

Meestal weten we onze hanger redelijk te verbergen. Dankzij je hogere hersenfuncties kun je de neiging om plotseling uit te vallen tegen een collega wel onderdrukken. Maar, vertelt Van Rossum, bij getrouwde stellen wil een lage glucosespiegel nog wel eens leiden tot meer agressie.

Wat gebeurt er in je lichaam als je hangry bent?

Als je lang niet hebt gegeten daalt je bloedsuikerspiegel. Daar reageren vervolgens allerlei hormonen op, waardoor je suikerspiegel weer kan stijgen. Dat is heel belangrijk voor de hersenen, want die hebben glucose heel hard nodig.

Twee van die hormonen, adrenaline en cortisol, beïnvloeden ook het brein. Ze zorgen voor de aanmaak van bepaalde eiwitten (neuropeptiden) die voor het hongergevoel zorgen. Maar diezelfde eiwitten kunnen ook zorgen voor boosheid, irritatie of impulsief gedrag. Daardoor kunnen mensen bij honger soms veel sneller geïrriteerd reageren – en soms ook impulsievere beslissingen nemen.

De beste remedie is natuurlijk om te voorkomen dat je hangry wordt – op tijd iets eten dus. Maar als je toch te lang gewacht hebt, vermijdt voeding als snoep en witte rijst. De snelle suikers die daarin zitten halen je wel even uit je suikerdip, maar die treedt even later weer net zo hard op. Uitstel van executie dus.

Van Rossum adviseert daarom gezond eten: volkorenproducten, eiwitten en onverzadigde vetten, bijvoorbeeld verse groenten, fruit of ongezoute nootjes.

Kijkje in de keuken

Gaat u mee, de keuken in? Deze week besteden we in Nieuws en Co aandacht aan interessante vragen over ons eten en drinken. Vragen waarvan je het antwoord niet één twee drie zou verwachten. Bijvoorbeeld: waarom smaakt rode limonade zoeter dan gele? Deze week elke middag om 16.20 uur.

 Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van NPO Focus.

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap  

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co
Iedere dinsdag- op woensdagnacht van 02.00 tot 06.00 uur in Focus 
En wanneer je maar wilt in de podcast Focus Wetenschap

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1