appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afbeelding

dinsdag 6 oktober

We moeten stoppen met het passend onderwijs

X

Om een beter beeld te krijgen van onze stemmers, willen we graag het onderstaande van u weten. Dit is volledig anoniem en niet verplicht.

Ik stem als:

Stem
X

Voltooi onderstaande controle om je stem te bevestigen:

Het passend onderwijs werkt niet. Dat blijkt uit een enquête van het Lerarencollectief onder 2500 leraren. Meer dan driekwart van de ondervraagden zegt leerlingen met gedragsproblemen of een beperking niet genoeg te kunnen helpen. Ze missen de kennis of ze hebben niet genoeg tijd. 
 
In 2014 werd het passend onderwijs ingevoerd, waarbij kinderen met leer- en gedragsproblemen of een lichamelijke beperking zoveel mogelijk naar een gewone school gaan. Dat is een mooi streven, maar door bijvoorbeeld de grote klassen kunnen deze leerlingen niet de juiste aandacht krijgen. Ook ontbreekt bij veel leraren de expertise, waardoor de werkdruk te hoog oploopt. De problemen zouden volgens de leraren verminderd kunnen worden door bijvoorbeeld de klassen kleiner te maken, of door meer specialistische hulp te bieden. Maar is dat voldoende, of is het in ons huidige onderwijssysteem beter om het passend onderwijs maar helemaal af te schaffen? 

Telefonisch reageren kan tot 10.00 uur! Wil je verder praten over deze stelling? Meld je dan hier aan voor onze community en deel je kennis en ervaringen met ons!  

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1