Stand.nl
KRO-NCRV

Snoep net zo verpakken als tabak? 'We moeten af van kleurrijke verpakkingen voor kinderen'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Snoep net zo verpakken als tabak? 'We moeten af van kleurrijke verpakkingen voor kinderen'

Eén op de zeven kinderen heeft overgewicht en dat cijfer stijgt al jaren. “Kinderen worden voortdurend gebombardeerd met ongezonde producten,” zegt Diena Halbertsma. Daarom roept ze namens meerdere organisaties en kinderartsen op om kindermarketing te verbieden en snoep steeds neutraler te verpakken, zoals bij tabak, vertelt ze bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

Kinderen krijgen een continue stroom van reclame voor ongezond eten en drinken over zich heen. Tegelijk neemt het overgewicht en het aantal gevallen van diabetes type 2 toe. “We weten dat marketing onze eetvoorkeuren beïnvloedt. De industrie zal dat niet zomaar veranderen,” zegt Halbertsma, die namens De Gezonde Generatie (samenwerking van o.a. KWF, Nierstichting, Hartstichting en Diabetes Fonds) spreekt. “We zien dat de urgentie steeds groter wordt. Er is méér nodig om de groei te stoppen.”

Halt kleurrijke verpakkingen

Ze pleit onder meer voor een halt aan kleurrijke verpakkingen, dus zonder aansprekende (tekenfilm)figuren. Net als bij tabak zouden de verpakkingen er dan neutraler uit komen te zien. “Ik zou me daar in de toekomst zeker wat bij kunnen voorstellen.”

De overheid moet volgens haar strenger optreden richting de voedselindustrie én influencers die ongezond eten online promoten.

Marketing ondermijnd ouders

Door de intensieve marketing wordt de verantwoordelijkheid van ouders om hun kinderen gezond voedsel te geven ondermijnd, ziet voedingswetenschapper Jaap Seidell. “Waar ouders veel last van hebben, is dat kinderen gaan zeuren om ongezond voedsel dat overal wordt aangeboden.”

In landen die al strengere wetgeving hebben, blijkt dat er aantoonbaar minder gezeurd wordt om ongezond eten, zegt Seidell.

Eigen regels industrie

Theo Heere, directeur van de branchevereniging voor producenten van koek, snoep en chocolade, ziet de consumptie al jaren afnemen. Hij denkt dat hun eigen opgestelde regels omtrent kindermarketing voldoende zijn. “De stijging van overgewicht kan niet komen door onze producten.”

Nicole van Gemert van Foodwatch gelooft niet in deze zelfregulering van de industrie. “We zitten elke maand bij de Reclame Code Commissie.” Bedrijven zijn volgens haar voortdurend in overtreding van de door henzelf opgestelde regels omtrent kindermarketing. “Op het moment dat ze in overtreding zijn met hun zelfopgestelde regels, zijn er geen boetes en ligt de bewijslast bij ons. En het is natuurlijk onzin dat kinderen de afgelopen jaren gezonder zijn gaan eten.

'Wet ligt klaar'

“De wet ligt al klaar sinds 2015,” zegt Van Gemert. Ook zou bij het verbod sociale media moeten worden meegenomen. “In andere landen kan het óók, maar dan moet de politieke wil er wel zijn.”

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie