appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afbeelding

vrijdag 15 november

De SUV moet in de ban

X

Om een beter beeld te krijgen van onze stemmers, willen we graag het onderstaande van u weten. Dit is volledig anoniem en niet verplicht.

Ik stem als:

Stem

Er is wereldwijd een sterke groei in de verkoop van zware en relatief vervuilende auto's, namelijk de SUV's. Onder meer daardoor zal de mondiale vraag naar olie blijven stijgen en worden maatregelen tegen klimaatvervuiling tenietgedaan.

Vorig jaar was 42 procent van alle verkochte auto's wereldwijd een SUV, terwijl dit in 2010 nog 18 procent was. In de Verenigde Staten ging het vorig jaar zelfs om tweederde van alle nieuwe auto's. Een SUV, een Sports Utility Vehicle, gebruikt gemiddeld 25 procent meer brandstof dan een doorsnee personenauto. En dat in een week waarin de politiek zich in alle bochten wringt om de stikstofuitstoot met tienden procenten terug te brengen.

Moeten mensen zelf mogen bepalen met welk type auto ze rijden? Of is het rijden in een SUV een overbodige luxe in Nederland die we – zeker in deze stikstoftijden - best kunnen missen?


Telefonisch reageren kan tot 10.00 uur! Wil je verder praten over deze stelling? Meld je dan hier aan voor onze community en deel je kennis en ervaringen met ons!

 

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1