Botst religieus onderwijs te erg met democratische waarden? 'Haalt groepen uit elkaar'
- Nieuws
- Botst religieus onderwijs te erg met democratische waarden? 'Haalt groepen uit elkaar'
CDA-leider Henri Bontenbal nam het gisteravond in Nieuwsuur op voor religieuze scholen in Nederland. Maar reformatorische en islamitische scholen dragen boodschappen uit die botsen met democratische waarden als gelijkheid en verdraagzaamheid. "Het is eigenaardig. Het haalt groepen uit elkaar", zegt Jit Peters, emeritus-hoogleraar Staatsrecht, bij Spraakmakers.
Het onderwijs zou best mogen botsen met bepaalde grondrechten. Als dat voor spanningen zorgt, "hoort dat bij een pluriforme samenleving", meent de CDA-leider. Het bijzonder onderwijs staat in Artikel 23 van onze Grondwet, maar die kan niet getoetst worden aan het Europese Hof voor de Mens, legt Peters uit. "Het is uniek in Nederland."
Grondwet
In 1917 is Artikel 23 ingevoerd, waardoor bijzonder onderwijs subsidiëring kreeg, net als openbaar onderwijs. Maar dit drijft gemeenschapsgroepen juist uit elkaar, zegt Peters. "Islamitische scholen worden dan ook een probleem. Dat is niet goed voor de integratie voor de verschillende bevolkingsgroepen."
Bubbels
Ruben van Koningsveld was godsdienstleraar in Urk en stelt dat het "goed" is dat er religieus onderwijs is. "We hebben bubbels nodig, die helpen om zingeving te zoeken, te ervaren en gelijkgestemden te ontmoeten." Tegelijkertijd mag religieus onderwijs niet "schuren" met de grondrechten, aldus Van Koningsveld.
Identiteit
LHBTIQ+-predikant Wielie Elhorst noemt het een "slechte zaak" als er in bijzonder onderwijs wordt gestuurd op identiteitsuitgangspunten, maar stelt dat dat ook niets met godsdienstonderwijs te maken heeft. Beller Theo van Zelm deelt die mening. "Het is een deel van de geschiedenis van de wereld, het kan niet weggedacht worden. Maar je kunt iemand niet hinderen in hun seksualiteit."
"De situatie van mensen die niet hetero zijn in deze tijd is bijzonder slecht", stelt Van Zelm. Beller Gerda Keessen meent dat religie "in je eigen tijd" belijdt moet worden. "Als je het onderwijs overlaat aan ouders, kunnen zij bepalen welk onderwijs de kinderen genieten. Dat kan een extra laag van bescherming bieden", vindt luisteraar Frank Westers.
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!