appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume

woensdag 12 juni

Het invoeren van een kilometerheffing is dé manier om Nederland mobiel te houden

X

Om een beter beeld te krijgen van onze stemmers, willen we graag het onderstaande van u weten. Dit is volledig anoniem en niet verplicht.

Ik stem als:

Stem

Als er de komende jaren niet miljarden wordt geïnvesteerd in wegen, openbaar vervoer en fietspaden slibt Nederland dicht. Dat is de strekking van het Deltaplan 2030 dat een samenwerkingsverband van verkeersorganisaties en vervoersbedrijven vandaag presenteert.

Om Nederland mobiel te houden moet er naast investeringen in stations, OV-verbindingen en verkeersveiligheid, volgens het Deltaplan ook rekeningrijden worden ingevoerd. Dat zou leiden tot elf procent minder gereden kilometers en essentieel zijn in de strijd tegen files.  

Maar rekeningrijden ligt politiek gevoelig en eerdere plannen daarvoor sneuvelden. Ook nu al heeft minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, laten weten geen heil te zien in de invoer van een kilometerheffing. Maar voorstanders wijzen juist op de eerlijke verdeling van de lasten. De gebruiker betaalt.

Telefonisch reageren kan tot 10.00 uur! Wil je verder praten over deze stelling? Meld je dan hier aan voor onze community en deel je kennis en ervaringen met ons!

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1