appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-airplay plyr-captions-off plyr-captions-on plyr-download plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-logo-vimeo plyr-logo-youtube plyr-muted plyr-pause plyr-pip plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-settings plyr-volume

donderdag 18 april

In een druk land als Nederland zijn verkeersslachtoffers onvermijdelijk

X

Om een beter beeld te krijgen van onze stemmers, willen we graag het onderstaande van u weten. Dit is volledig anoniem en niet verplicht.

Ik stem als:

Stem

Het aantal verkeersdoden is drastisch toegenomen. Vorig jaar vielen er 678 dodelijke slachtoffers, dat zijn er bijna twee per dag, en dat is 11 procent meer dan 2017.

De voornaamste oorzaak moet nog worden onderzocht, maar het lijkt te komen door meer afleiding in het verkeer – mensen zijn bezig met hun telefoon of kijken zelfs films achter het stuur. En ook door minder handhaving, te weinig aparte fietspaden en doordat het drukker is op de wegen. Vooral ouderen zijn sterk vertegenwoordigd onder de slachtoffers.

Het kabinet streeft naar nul slachtoffers in 2050 en heeft daarvoor een strategisch plan opgesteld. Maar in een dichtbevolkt land als Nederland is dat een grote uitdaging.

Is het een kwestie van strenger handhaven en meer maatregelen nemen? Of draagt deelnemen aan het verkeer in dit dichtbevolkte land nu eenmaal een niet uit te bannen risico met zich mee?

Telefonisch reageren kan tot 10.00 uur! Wil je verder praten over deze stelling? Meld je dan hier aan voor onze community en deel je kennis en ervaringen met ons!

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1