appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Gio Lippens: 'Doe wat aan die hekken en kom met uniforme veiligheidsregels in het wielrennen'

ANP
dinsdag 23 februari 2021 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Wielerverslaggever Gio Lippens had gehoopt dat de valpartij van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen vorig jaar verandering teweeg zou brengen in de veiligheidsregels van de sport. "Maar wielerunie UCI schuift de verantwoordelijkheid heel makkelijk af en Dylan Groenewegen wordt zwaar bestraft", zegt hij bij Spraakmakers.

Lippens vindt het "onterecht en onverteerbaar" dat wielrenner Dylan Groenewegen gestraft wordt voor niet alleen de valpartij van Fabio Jakobsen die hij veroorzaakte, maar ook de ernstige gevolgen ervan. Dat terwijl de situatie bij de finish uiterst onveilig was. "Groenewegen maakt de fout, hij is de schuldige aan de valpartij en is daarvoor bestraft. Maar hij wordt ook bestraft voor de gevolgen van die valpartij. De schuldvraag moet worden neergelegd bij de organisatie en de UCI."

Wielerverslaggever Gio Lippens schreef samen met zijn Vlaamse collega José de Cauwer het boek 'Surplace' over wielrennen in coronatijd

In de Ronde van Polen werd Jakobsen (24) bij een sprint naar de eindstreep in de hekken gereden door landgenoot Groenewegen (27). "Ik krijg er nog steeds kippenvel van", zegt Lippens na het beluisteren van het verslag van die crash. "Het ging met tachtig kilometer per uur." Jakobsen raakte bij de val zwaargewond aan onder andere zijn gezicht. Groenewegen werd door de UCI voor negen maanden geschorst: een veel hogere straf dan andere renners kregen voor het veroorzaken van een valpartij bij de finish.

Verandering in veiligheid

Lippens had het idee en de hoop dat die gebeurtenis een verandering teweeg zou brengen omtrent de veiligheid in het wielrennen. "Als dat nu nog niet zou gebeuren, dan zouden ze boter op hun hoofd hebben. Maar de UCI schuift de verantwoordelijkheid heel makkelijk af naar de organisator, terwijl zij verantwoordelijk zijn voor zo'n sprintaankomst. Ze nemen geen enkele repercussies."

De finish in Polen liep bergaf waardoor de hoge snelheden behaald konden worden. Daarnaast stonden er "ondeugdelijke hekken" langs de kant. "En een constructie waar Jakobsen uiteindelijk tegenaan knalde", vertelt Lippens.

Foto ANP
Gio Lippens (rechts) in gesprek met Fabio Jakobsen. Foto: ANP.

Renners aangesproken

In plaats van betere regels waar organisatoren zich aan moeten houden, zijn vooral regels voor de renners bedacht, vertelt Lippens. "Zo mogen ze niet met de ellebogen op het stuur en worden cursussen gegeven." Het is een reflex die je volgens de verslaggever wel vaker ziet bij grote bonden en internationale organisaties in de sport.

Hoe moeilijk kan het zijn om uniforme veiligheidsregels op te stellen? Doe nou eens wat aan die hekken, aan de organisatie die in dit geval de finish per se voor een casino wil leggen. Ik snap dat dat een mooi beeld geeft op televisie, maar als het niet veilig is, dan leg je hem wat mij betreft op een industrieterrein met een lange rechte weg waar veilig gesprint kan worden."

Luister naar wielerverslaggever Gio Lippens over zijn boek 'Surplace':

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1