appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Het merk Memphis: 'Hij heeft lak aan hoe de wereld naar hem kijkt'

ANP
woensdag 25 november 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Deze week brengt Memphis Depay zijn eerste muziekalbum uit en vorige maand lanceerde hij ook een kledinglijn, vernoemd naar zichzelf. Het lijkt een fenomeen te zijn dat steeds vaker voorkomt, sporters die van zichzelf een merk maken, maar sporters lijken ook steeds meer een maatschappelijke rol in te nemen. "Hij doet gewoon wat hij zelf leuk vindt", zegt sportmarketeer Ruud van der Knaap bij Spraakmakers

Ruud van der Knaap over sporters als merk

"Het merk Memphis Depay is een heel eigenzinnig en uitgesproken merk", zegt Van der Knaap. "Hij doet gewoon wat hij zelf leuk vindt en heeft lak aan wat anderen van hem vinden of hoe de wereld naar hem kijkt."

Zijn kledinglijn, Memphis Depay Clothing, is daar een voorbeeld van, denkt Van der Knaap. "Je wordt pas echt een aantrekkelijk en interessant merk als je een eigen en authentieke aanpak hebt. En dat is bij Memphis zeker aanwezig. Hij is eigenzinnig en uitgesproken en dat helpt om een profiel op te bouwen en om een duidelijk merk te zijn."

Sportprestaties

"Als marketeer adviseren wij bedrijven om scherpe keuzes te maken in je positionering omdat het dan makkelijker bent om te leggen wie je bent en waar je voor staat. Je kunt beter 100 mensen bereiken die ook van jou houden dan 1000 mensen die 'mwah mwah' denken", legt de sportmarketeer uit.

Ook zijn sportprestaties helpen mee, denkt Van der Knaap. "Hij heeft een leiderschapsrol aangenomen in het Nederlands elftal. En zijn sportieve prestaties zijn uitermate goed. Dat helpt hem ook weer."

Maatschappelijk verantwoord

"De jonge consumenten, millenials, vinden het belangrijk dat merken en organisaties helpen om de wereld een beetje beter te maken", zegt Van der Knaap. "Sporters zijn onderdeel van die generatie en voelen dat sterk. Ze gebruiken heel nadrukkelijk hun podium om hun standpunten duidelijk te maken." Depay heeft bijvoorbeeld een project in Ghana, waar zijn wortels liggen."

Van der Knaap benoemt ook de rol die sporters hebben in het maatschappelijk debat over racisme. "Die actie van Frenkie de Jong en Georginio Wijnaldum na een doelpunt vorig jaar, heeft misschien wel meer impact gehad dan wat welke politicus dan ook heeft gezegd in Nederland. Vanaf dat moment werd er een goede inhoudelijke discussie gevoerd."

Om dit Twitterbericht te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Sporters denken na over welke onderwerpen ze adresseren, denkt Van der Knaap. "Het zijn vooral de onderwerpen die ze dicht bij het hart liggen, daar willen en durven ze zich over uit te spreken."

Ruud van der Knaap over sporters als merk

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1