appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: De Nieuws BV
STER Advertentie

Hoeveel verdient het Nederlands elftal aan reclamespotjes?

ANP
zaterdag 7 maart 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter

Nog een paar maanden en dan barst het Europees Kampioenschap voetbal weer los. Tijd voor de KNVB en hun commerciële partners om campagnes en reclame-uitingen op te tuigen. Hoe verdient het Nederlands elftal hier geld aan?

"Vanaf het moment dat we ons kwalificeren, eind november, dan gaan we intern plannen maken," zegt Joris de Boer van de KNVB. De organisatie zelf, maar ook vaste partners zoals Heineken, Nike en ING willen in aanloop naar het toernooi reclamecampagnes opzetten met de sterren van het elftal. 

Voor de uitvoering is maar weinig tijd en dus maakt De Boer met zijn collega's planningen met teammanagers, de pers en partners. In maart en de periode van het toernooi zijn de spelers bij elkaar en kunnen de commerciële activiteiten uitgevoerd worden. "De ambitie is om als het toernooi begint helemaal klaar te zijn." 

Spraakmaker Kees Jansma en Joris de Boer over Nations League en EK voetbal

Spelersraad

De spelers onderhandelen niet individueel met de commerciële partijen. Er is wel een spelersraad die bepaalt wat ze wel en niet willen doen, met daarin ervaren spelers, onder wie op dit moment Van Dijk en Blind.

"We hebben met ING bijvoorbeeld verplichtingen, dus daar gaan we altijd iets mee doen." Maar de tijd is beperkt en een speler kan aangeven dat hij zich niet persoonlijk voor een campagne wil inzetten. "Dat gaat in goed overleg."

Sterspelers

Commerciële partners strikken natuurlijk het liefst de sterspelers voor hun campagne. "Wij proberen daar als KNVB wel in te rouleren." Als vaste partner ING bijvoorbeeld vijf 'sterren' voor een spotje wil, dan gaat dat niet. Ze krijgen dan twee of drie van de sterren en bijvoorbeeld een keeper. "Je wilt dat mixen."

Te zien in een reclame of niet, het hele team deelt mee in de opbrengst. Iets dat in de tijd dat toen Kees Jansma nog perschef bij Oranje was, weleens tot wrijving leidde, bijvoorbeeld bij het WK in Brazilië. "De belangrijke spelers worden gevraagd, een Van Persie en Robben toen, die moeten altijd maar opdraven." De rest die niets deed, profiteerde daar vervolgens ook van. Nu gaat dat volgens De Boer beter. "Spelers begrijpen dat als je voor het Nederlands elftal speelt, dat daar ook andere dingen bij komen kijken."

Miljoenen?

Hoe die verdeling precies ligt en welke bedragen ermee gemoeid zijn, kan De Boer niet zeggen. Gevraagd of de speler die te zien is bijvoorbeeld 80 procent krijgt en de rest 20, antwoordt hij dat die verhouding eerder andersom ligt.

Gaat het om miljoenen? "Het grappige is als je het door 23 deelt en je weet wat die jongens bij hun club verdienen, dan is het niet waar ze het voor doen." Jansma wil wel een uitspraak doen: "In mijn tijd was een ton per man een gangbaar bedrag."

Spraakmaker Kees Jansma en Joris de Boer over Nations League en EK voetbal

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1