appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Hoe politieke partijen strijden om jouw stem via Facebook

ANP
maandag 22 februari 2021 | AVROTROS | Stax&Toine

De verkiezingscampagne draait vooral online, nu politici niet de straat op kunnen. Alleen al het CDA gaf deze maand zestigduizend euro uit aan advertenties op Facebook en Instagram. Hoogleraar Media en Samenleving (UvA) Rens Vliegenthart onderzoekt de strijd van de politieke partijen om virtuele kiezers.

Hoe de politieke partijen strijden om jouw stem via Facebook

Koploper in de digitale strijd om de kijkers is op dit moment het CDA, berekende onderzoeker Vliegenthart. Maar daarmee is zeker niet gezegd dat we de komende tijd vooral reclames van het CDA zien online. "Er zijn nog een aantal weken te gaan. Dus het kan best zo zijn dat andere partijen een eindsprint gaan inzetten", zegt Vliegenthart.  

Facebook en Instagram

Politieke partijen maken gebruik van micro-targeting. Ze plaatsen advertenties op platformen als Facebook en Instagram die direct zijn afgestemd op de doelgroep. "Ze bieden je eigenlijk een persoonlijk mediadieet", stelt Vliegenthart. "Het idee is dat je op basis van jouw kenmerken advertenties krijgt van partijen die denken: dit type persoon zou wel eens op ons willen stemmen." Je geslacht, je leeftijd en waar je woont zijn daarbij van groot belang. Maar bijvoorbeeld ook je eerdere surfgedrag of likes die je hebt gegeven op Instagram of Facebook.

Hierin schuilt volgens Vliegenhart een gevaar. "Als je alleen op dit type informatie zou vertrouwen, zou het ook wel eens verkeerd kunnen uitpakken." Als kiezer krijg je namelijk geen compleet beeld van wat de politiek te bieden heeft. Vliegenthart: "Als je de krant openslaat hoop je dat de journalistieke principes goed werken. En dat je over alle partijen wat hoort. En dat je ook over verschillende onderwerpen leest."

Online campagne 

Hoe succesvol de online campagnes van de partijen zijn, moet nog blijken. Vliegenthart en zijn team blijven de komende weken de verkiezingen op de voet volgen. 

"We hebben mensen gevraagd een plug-in te installeren. Waardoor we precies kunnen zien wat ze op Facebook langs krijgen. En wij ondervragen ze en aantal keren om te zien of ze ook van stem-voornemen veranderen." 

Hoe de politieke partijen strijden om jouw stem via Facebook

Stax&Toine

Het middagmagazine Stax&Toine hoor je van maandag tot en met donderdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Dionne Stax en Toine van Peperstraten nemen de luisteraar op een ontspannen eigenzinnige manier mee door het nieuws van de dag en spreken met gasten die iets bijzonders gaan doen. Muziek en lifestyle spelen een belangrijke rol in het programma. 

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1