Politiek
AVROTROS

5 vragen over de communicatie-strategie van Rutte

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. 5 vragen over de communicatie-strategie van Rutte

Hij is het kijkcijferkanon van het jaar: Mark Rutte. 8,4 miljoen kijkers zagen hem op tv het land toespreken. Maar hoe pak je dat aan? Hoog tijd voor vijf vragen over de communicatie van onze premier, beantwoord door communicatie-expert Nienke Schuitemaker.

1. De eerste vraag, uiteraard… deed 'ie het goed?

"Ik denk dat het communicatie-team van Rutte wel erg blij zal zijn met hoe de toespraak ging. Het was duidelijk, er zaten weinig metaforen in waarmee je mensen afleidt. En het zat vol verwijzingen naar de eerste lockdown. Daardoor hebben mensen het gevoel dat ze het al kennen. Het was geen droge speech, dus ik zou tevreden zijn.

De toon was goed, hij was serieus, het paste bij de boodschap. Het was geen leuke boodschap, maar toch zat er aan het einde een hoopgevende toon in. Dat was een mooie balans."

2. Er was veel te doen over het gefluit van demonstranten op de achtergrond. Wat is de beste manier om daarmee om te gaan?

"Dat is het lastige. Je wilt vooral niet afgeleid worden. De boodschap is te belangrijk om afgeleid te worden. Wat hier natuurlijk wel hielp, is dat hij niet tegenover de demonstranten stond. Hij kon wel doorgaan. Je wilt het ook niet helemaal negeren, want daarvoor is het ook te belangrijk.

Mensen om mij heen hoor ik ook zeggen dat ze zich ergerden aan het geluid. Toen Rutte ernaar verwees, hadden kijkers iets van: 'zie je wel, jij vindt het ook vervelend'. Dus dat deed hij best wel mooi."

3. Hoe belangrijk is het dat Rutte ook af en toe persoonlijk werd, bijvoorbeeld toen hij zuchtte?

"Een persoonlijke noot is altijd goed, omdat het mensen eraan herinnert dat je ook maar eens mens bent. Hoe hij de demonstranten aansprak, dat past goed bij de communicatiestijl van Rutte. Maar dat zuchten… tja, ik weet het niet.

Hij maakte het wel belangrijk, door even een pauze te nemen. Ik denk niet dat hij echt is geïnstrueerd dat hij op dat moment moest zuchten. Rutte heeft zoveel ervaring, hij weet wanneer het voor hem fijn voelt om even iets van zichzelf toe te voegen. Dat werkt de ene keer beter dan de andere."

4. Waarom koos Rutte voor 7 punten waarin hij de maatregelen uitlegde?

"Nummer zeven is een ding in marketingland. Ze zeggen dat je ongeveer zeven keer iets van een merk moet hebben gezien, voordat je tot een aankoop overgaat. Maar ik denk niet dat het team van Rutte bewust voor zeven punten heeft gekozen. Daar is het onderwerp te belangrijk voor.

Een lijstje helpt wel. Dan weet je, 'o ja, er komen nog zoveel punten'. Zo kun je het goed volgen. Maar zeven punten is wel de grens van wat wij als mensen in ons werkgeheugen kunnen opnemen. Wordt het meer, dan gaan we dingen vergeten."

5. Jij bespreekt de persco's en dit keer ook de toespraak op Instagram. Jouw kijkers reageren flink, wat viel hen op?

"Ik kreeg veel reacties binnen over toegankelijkheid. Kan iedereen de boodschap volgen? De tolk die normaal gesproken bij de persconferenties aanwezig is, was er niet. Misschien vanuit praktisch oogpunt, omdat het niet past in het Torentje. Dus mensen die de tolk wilden zien, moesten zappen. Daar kreeg ik wel vragen over.

En daarnaast viel het op dat Rutte rommelde met het blaadje op tafel. Dat maakte mensen soms wel zenuwachtig. Normaal staat hij achter een katheder, waar óók een blaadje op ligt. Dan valt het gewoon minder op. Daarnaast is het prettig om iets vast te houden. Je handen alleen maar stilhouden, ziet er ook monotoon en robot-achtig uit."

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie