appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Afbeelding

Het Mediaforum

Podcast van Het Mediaforum, de dagelijkse mediarubriek in het programma Spraakmakers.

Podcast afleveringen

Aan tafel zitten Sjirk Kuijper, Karin Sitalsing en Spraakmaker Diederik Jekel.

Het Mediamoment van Sitalsing gaat over de voetbalplaatjes van Job. Job schreef een brief naar het Parool. Zijn rugzak met daarin zijn geliefde voetbalplaatjes was gestolen en nu wil hij zijn voetbalplaatjes graag terug. Het bericht werd veel gedeeld op sociale media. Er zijn acties gestart om de voetbalplaatjes weer bij elkaar te sparen. Valt dit onder de noemer ‘komkommernieuws’? Sitalsing: “Door het komkommernieuws te noemen zeg je eigenlijk al dat het niet zo heel belangrijk is”. Zou er meer positief nieuws in de kranten moeten komen? Zijn we geneigd vaker negatief nieuws te noemen?

Het mediamoment van Kuijper gaat over de column van Max Pam in de Volkskrant, met de titel: “Ik besloot eens uit te zoeken of je in Nederland iemand zomaar een racist mag noemen”. Kuijper vertelt wat daarin staat en kijkt met zijn blik als raadslid van de Raad voor de Journalistiek.

Vandaag wordt er weer eens gedebatteerd over de corona maatregelen, daarom is de Tweede Kamer gisteren ook weer uitgebreid bijgepraat door RIVM-baas Jaap van Dissel, die je nu ook wel corona-expert zou kunnen noemen. Maar ondertussen popt de een na andere nieuwe club van experts op. Gisteren van het expertteam: ‘Lessons Learned’ opgericht vanuit het ministerie van Volksgezondheid. In totaal komen er tien experttafels met zo'n tachtig deskundigen. Maandag was er ook al een brandbrief van weer een ander team: het zogenoemde ‘RedTeam’ waarin stond dat een onduidelijk coronabeleid van het kabinet maakt dat meer mensen de regels negeren. Is het goed dat dit soort teams worden opgericht? Kuijper: “De aanduiding ‘expertpanel’ geeft mensen meteen al een soort status waarvan ik denk: daar moet je wel een beetje voorzichtig mee zijn”. Zit hier nog een communicatiestrategie achter om het zo te doen? Jekel legt uit hoe de wetenschap te werk gaat en waarom het zo lijkt dat niemand weet wat hij aan het doen is.

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Jan Beuving.

Aan tafel zitten Gert-Jaap Hoekman, Joost Oranje en Spraakmaker Reineke Boot.

Het mediamoment van Oranje gaat over Wit Rusland. Daar waren gisteren opnieuw grote demonstraties. Vooral de reactie van oppositieleider Svetlana Tichanovskaja vond hij opvallend. Waarom? En ook steeds meer organisaties en media, waaronder nu ook de Volkskrant, schrijven geen ‘Wit-Rusland’ meer, maar ‘Belarus’. Zouden meer media dit voorbeeld moeten volgen? En wat is de reden hier achter?

Het mediamoment van Hoekman gaat over TikTok. Nu.nl is actief op TikTok, daar brengen ze nieuws en kunnen kinderen met Nu.nl ‘in duet’. Gert-Jaap legt uit hoe dit werkt. Is TikTok een goed medium om een ander publiek te bereiken?

Er zijn veel vragen na de dood van de 24-jarige Bas van Wijk uit Badhoevedorp, die zaterdag werd doodgeschoten op een strandje bij park De Oeverlanden in Amsterdam. Wat er zich precies heeft afgespeeld op het strandje, is vooralsnog onduidelijk. Het gebeurde afgelopen zaterdag, maar het lijkt steeds groter nieuws te worden. Is hier een verklaring voor? Op Twitter is een dynamiek ontstaan waarbij demonstraties aangekondigd worden. Op sociale media klinkt het verwijt dat het te weinig in het nieuws was. Zou media terughoudend moeten zijn totdat er meer duidelijk is? Oranje: “Terughoudendheid betekent ook niet dat je er geen aandacht aan moet besteden”. Is er een bepaalde code voor, hoe hiermee om te gaan?

Vandaag is het precies 5 maanden geleden dat de WHO het coronavirus als pandemie bestempelde en hoewel de politiek misschien hoopte op iets rustigere zomerperiode, moet de Tweede Kamer er deze week weer aan geloven. Morgen is er ondanks de reces een debat in de Tweede Kamer en vandaag zal het RIVM een technische briefing houden. In de Nieuwsuur-uitzending van vrijdag uitte oud-RIVM-directeur Roel Coutinho kritiek op het gebrek aan flexibiliteit bij de aanpak van de coronacrisis. Is er te weinig zelfreflectie bij het RIVM?

In het Mediaforum zitten Martha Riemsma, Bert Huisjes en Spraakmaker Jan Anton Rijsdijk.

Het mediamoment van Huisjes gaat over komkommernieuws. Dat mist hij namelijk, deze zomer. Waarom zou dat volgens hem meer gedeeld moeten worden? Heeft het ontbreken van speelse onderwerpen ook te maken met het thuiswerken van redacties?

Het mediamoment van Riemsma gaan over een ingezonden brief in het AD van dit weekend. Die brief maakte veel indruk op haar. Waarom? Is dit een goede manier om jongeren aan te spreken om zich aan de regels te houden? Huisjes: “Ik denk dat er maar weinig jongeren zich hier iets van aantrekken”

Wat ook veel gedeeld werd dit weekend was de hashtag #geendorhout. Dit onder andere naar aanleiding van een column van Marianne Zwagerman. Zij schreef in april dat het coronavirus de zeis haalt door “het dorre hout van de samenleving”. Ze vindt dat mensen, vooral jongeren, met de huidige coronaregels te veel moeten opofferen om ouderen te beschermen, terwijl volgens haar het coronavirus vooral voor ouderen dodelijk zou zijn. In de Volkskrant gaf sprak ze dit weekend over wat die column teweeg heeft gebracht. Hoe hebben onze mediakenners dit nieuws en de dynamiek die daarna ontstond gevolgd?

Groot nieuws vandaag op de voorpagina’s van zowel de Telegraaf als het AD: ‘Advocaten doorgeefluik’ en ‘Advocaten speelden Taghi geheime info door’. Politie en Openbaar Ministerie zijn in het Marengo-onderzoek gestuit op explosieve informatie over advocaten die als ’boodschappenjongens’ lijken te dienen en door de criminele organisatie van Ridouan Taghi worden betaald. Huisjes heeft bij zowel de Telegraaf als het AD gewerkt als misdaadverslaggever. Hoe kijkt hij naar dit nieuws en hoe duidt hij het?

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Frank van Pamelen.

Nederkoorn heeft het over Rapper Lange Frans die naast complottheorieën in zijn podcast het neerschieten van Rutte besprak. De podcastaflevering waarin hij Janet Ossebaard interviewde is nu in opspraak en veel mensen verklaren de rapper voor gek. Volgens El Maroudi ontslaat een term als ‘gekkies’ deze mensen van juist van alle verantwoordelijkheid. Wat moet er gebeuren om te benadrukken dat feitelijke onjuistheden verspreid te worden?

Aan tafel zitten Catherine Keyl, Hasna el Maroudi en Spraakmaker Patrick Nederkoorn.

Gisteren was de persconferentie over de nieuwe coronamaatregelen. Wat is de toon van Rutte? En zijn de maatregelen streng genoeg? En hoe effectief is de persconferentie? Keren jongeren zich af van de maatregelen ook nu de besmettingen weer oplopen?

Het Mediamoment van Keyl gaat over Macron. Hij beloofde de bevolking verandering en dat de noodhulp die Frankrijk gaat bieden niet in corrupte handen zal vallen. Er is veel politieke corruptie in het land en het Libanese volk krijgt al langer te maken met een falende economie. In welke context moeten we de woorden van Macron plaatsen?

Verder bespreken we de nieuwe podcast van Michelle Obama. De tweede aflevering ging over BLM activisme in relatie tot de geestelijke gezondheid. Wat voor effect heeft deelnemen aan activisme op je eigen gemoedstoestand? En hoe denkt Michelle over de politieke situatie in het land?

We besluiten het Mediaforum met Lennart van Dijk van het Taalteam.

Jan Slagter: “Toen zag je opeens die grote explosie”

donderdag 6 augustus 2020, 15:58 uur

Jan Slagter heeft het over de Beirut, waar een grote explosie de helft van de stad heeft verwoest. Er lag een grote hoeveelheid ammoniumnitraat opgeslagen, die tot ontploffing kwam en de helft van de stad verwoestte. Er komt een influx aan internationale hulp naar Beirut waaronder het Nederlandse USAR, een team gespecialiseerde vrijwilligers. Verschillende landen stellen wel voorwaarden aan de hulp. Waarom zijn we zo betrokken bij deze ramp en hoe is de politieke situatie in Libanon?

Femke Merel van Kooten is uit de Partij van de Toekomst gestapt. Hiermee heeft ze al vele politieke partijen achter zich gelaten. Wat is haar persoonlijk belang hierbij en is dit schadelijk voor haar politieke positie?

Aan tafel zitten Jan Slagter, Haroon Ali en Spraakmaker Hanneke Groenteman.

Het Mediamoment van Ali ging over Beyoncé. Zij heeft een visual album gemaakt een soort 1,5 uur durende film en het brengt een ode aan de Afrikaanse diaspora. Het album hint ook naar de Lion King, waar zij een van de stemmen van insprak. Hier is kritiek op, het zou zwart zijn verheerlijken. Legt Beyoncé een te sterke nadruk op het eren van de afrikaanse cultuur?

De cultuur-sector krijgt harde klappen. De pandemie betekent dat grote festivals, concerten en theatershows niet doorgaan. Veel gezelschappen staan op omvallen. In tijden van lockdown kijken we erg veel televisie. Wat kan de NPO doen om de cultuursector te steunen?

Kantelberg heeft het over hoe de verslaggeving over de coronabesmettingen wordt gebracht. Morgenavond is er weer een persconferentie over corona. Het aantal besmettingen is bijna verdubbeld en er wordt veel ingezoomd op mensen die de maatregelen aan hun laars lappen. Zien we het te somber in? Wanneer spreken we van de tweede golf?

In het Mediamoment van Kantelberg nemen we de Murdoch familie onder de loep. Rupert Murdoch is opgestapt uit het bedrijf van zijn vader. De zoon van Dr. Evil werd altijd gezien als linkser dan zijn vader, zijn broer werd daarom altijd gezien als de logische opvolger in het bedrijf. Wat gebeurt er achter de schermen bij dit koningsdrama?

In Beirut heeft een explosie plaatsgevonden door een grote hoeveelheid ammoniumnitraat die opgeslagen zat. Het is nog niet duidelijk wat de oorzaak is van de ramp is maar er komt wel een grote stroom aan filmpjes, tweets en Facebook binnen. Wat krijgen we voor informatie binnen en hoe kunnen we die beoordelen? Moeten we eigenlijk wel speculeren naar wat er gebeurd is?

Aan tafel zitten Arno Kantelberg, Elger van der Wel en Spraakmaker Hans Spekman.

Het Mediamoment van Elger gaat over Trump die een journalist tegenover zich had zich die zich niet makkelijk liet afschepen. Journalisten die de mening van Trump niet delen, zijn doorgaans niet welkom. Hoe is deze man er tussendoor gekomen? Zijn we inmiddels gewend geraakt aan hoe Trump de media behandelt?

We besluiten het Mediaforum met Jan Beuving van het Taalteam.

Barbara Barend: “Zij die hen mishandeld hebben, zijn nog steeds trainers”

Barend spreekt over de misstanden in de turnwereld, die blijven binnenrollen. Wat betekent dit voor de sporters en wat voor effect zal dit hebben op de Olympische Spelen? Epke Zonder land kaartte al aan hoe hard de turnwereld is voor jonge turnsters, iets dat hij niet voor zijn eigen dochter zou willen. Moeten de turnsters met andere coaches gaan trainen? Hoe grootschalig moeten de onderzoeken naar de schandalen worden?

Aan tafel zitten Barbara Barend, Jan Kees Emmer en Spraakmaker Sandra Phlippen.

Het Mediamoment van Jan Kees ging over het vertrek van Koning Juan Carlos van Spanje. Hij heeft steekpenningen aangenomen en die illegaal het land binnengesmokkeld. Nu moet hij verdwijnen omdat zijn zoon er imagoschade onder lijdt. Dient de monarchie onberispelijk te zijn om draagvlak te behouden? En hoe zit dat met het Nederlandse Koningshuis?

We spreken Barbara Barend over Van Persie die terugkwam bij Feyenoord. Nu hij terug bij huis is, geniet hij meer van het spel. Volgens Barend had zijn vrouw Bouchra een grote vinger in de pap bij deze beslissing. Heeft hij hiermee zijn sterrenstatus losgelaten? En wat betekent dit voor zijn huwelijk?

We bespreken de noodverordeningen die op lokaal niveau worden ingesteld. Op sommige plekken lopen de besmettingen erg op, waardoor de burgemeesters extra maatregelen willen treffen. De veiligheid handhaven is belangrijk, maar volgens Kuipers zetten we hiermee de grondwet buitenspel. Dit opperde ook Wim Voermans, hoogleraar staatsrecht die stelde al dat burgers dwingen om mondkapjes simpelweg niet kon. Valt deze uitzondering te legitimeren of worden de machtsverhoudingen op scherp gesteld?

Aan tafel zitten Dieuwertje Kuipers, Marc Josten en Spraakmaker René Mioch.

Het Mediamoment van Marc Josten ging over de aflevering van Zomergasten met Nazmiye Oral. Daarin werd ‘de grap’ besproken. In tijden waarin de wereld meer lijkt te polariseren wordt het moeilijker om te bepalen hoe bepalen we wat wel en niet grappig. Zij stelde: “grappen moeten over de grens heen gaan, anders zijn ze niet grappig”. Maar wanneer verandert humor in een politiek statement?

Jongeren smachten naar een gezellig samenzijn wat soms uitmondt in illegale feesten. Ontstaan hierdoor gevaarlijke toestanden en hoe gaan we hiermee om? Is dit het criminaliseren van de jeugd en onstaat hierdoor te veel maatschappelijke wrijving? Wat is de rol van de media in de verslaggeving over deze jongeren? Maakt dit de kloof tussen jong en oud te groot?

We besluiten het Mediaforum met Frank van Pamelen van het Taalteam.

Van der Linden bespreekt het overlijden van Maarten Biesheuvel, de ‘koning van het korte verhaal’. Hij heeft in zijn tijd veel gevoelens losgemaakt met zijn verhalen. Een man in zijn laatste jaren op de grens leefde van krankzinnigheid, wat betekende dit voor zijn verhalen? Is er ruimte voor het loslaten van decorum binnen het schrijfvak?

Aan tafel zitten Frénk van der Linden, Martha Riemsma en Spraakmaker Emilie Gordenker.

Het Mediamoment van Martha Riemsma is een ode aan de journalistiek. Zij vierde het 40-jarig bij de zaak zijn van een vriendin, wat haar aan het denken zette over de verhalen die ze in de afgelopen jaren heeft mogen horen. De media staat niet altijd in een goed daglicht, maar zij trof nostalgie en veel mooie verhalen aan in het vak.

We gaan naar de Verenigde Staten. Trump heeft opgeroepen om niet te stemmen met de post, want dat zou fraudegevoelig zijn. Hij probeerde hiermee de aandacht af te leiden van slechte economische berichtgeving. De republikeinse senatoren hebben Trump nu voor de eerste keer tegengesproken. Waar ligt hun integriteit? Waarom was deze bliksemafleider de druppel die de emmer deed overlopen? En wat maakt Trump zo onaanraakbaar?

We besluiten het Mediaforum met Lennart van Dijk van het Taalteam.

Gijs Groenteman: “Je bent je eigen algoritme”

donderdag 30 juli 2020, 14:18 uur

Gijs spreekt over de keuzes die mensen maken wanneer ze nieuwsartikelen lezen. Blendle heeft nu een abonnementsvorm, maar ooit was het mogelijk om losse stukken te kopen. Voor sommigen was dit een teleurstelling, maar Blendle hoopte aan de wensen van de lezer te blijven voldoen door gebruik te maken van een algoritme dat zich naar de persoonlijke voorkeur schikt. Nu wordt het Nederlandse mediabedrijf Blendle overgenomen door het Franse Cafeyn. Wat betekent dit voor Blendle? Moeten we zelf onze artikelen selecteren of moeten redacties dit doen?

Aan tafel zitten Gijs Groenteman, Marc Chavannes en Spraakmaker Ron Louwerse.

Het mediamoment van Chavannes gaat over de misstanden in de turnwereld. Hoe zijn we voor zo’n lange tijd akkoord gegaan met de manier waarop de autoriteiten zich hebben gedragen? Hoe kan het dat dit soort verhalen nu pas het daglicht zien? Wat moet er aangepakt worden, de sector of het gedrag?

Gijs gaat verder in op de BBC-podcast ‘That Peter Crouch’ waarin Prins William te gast was. Het is een podcast met veel Britse humor waarin de mentale gezondheid binnen de voetbalwereld werd besproken. Een gast uit het koningshuis is prestigieus, is dit een teken dat de podcast mondiaal aan populariteit wint? En welke gasten zou jij graag willen horen?

Dan gaan we naar het ‘lekkende OMT’ Veelal liggen de besluiten van het Outbreak Management Team al lang en breed op tafel. Wordt er met opzet informatie prijsgegeven of om de publieke opinie te testen of is het keer op keer per ongeluk? Chavannes: “Ik ben ook een naïeve dwaas”. Wie heeft er voordeel bij dat het nieuws al op straat ligt en zou het verstandig zijn om op deze manier de publieke opinie te peilen? En wat betekent het informatielek voor de inhoud van de persconferenties?

Instagram wordt overspoeld door zwart wit foto’s van vrouwen. De bijgaande hashtags zijn doorgaans #challengeaccepted en #womensupportingwomen. Zijn dit vrouwen die elkaar steunen of is het loos activisme? De kritiek die in de lucht hangt is dat het doel van de challenge verwaterd is. Wat is het doel van de foto’s?

Aan tafel zitten Thomas Muntz, Arno Kantelberg en Spraakmaker Paul Mosterd.

Het mediamoment van Kantelberg is het 50-jarig bestaan van Toppop. Kantelberg is hiermee opgegroeid. Wat zijn de herinneringen aan Toppop van onze mediakenners?

Het mediamoment van Muntz is een eigen onderzoek dat vandaag naar buiten komt. Welke ontdekking heeft hij met zijn collega’s gedaan? En welke journalistieke overwegingen hebben zij gemaakt tijdens hun onderzoek?

Dan gaan we naar Amerika. Volgens Donald Trump is de oplossing tegen corona nog steeds: hydro-chloriquine, dat middel waar hij al eerder lovend over was. Op het hoofdkantoor van Twitter waren ze het niet met hem eens en verwijderde een retweet van de president over dit middel. Is het goed dat Twitter ingrijpt bij dit soort tweets? Kantelberg: “Ze zullen hun handen vol hebben als Twitter dit vol wil houden”. Normaal grijpt een hoofdredacteur in voordat iets in de krant verschijnt. Zo werkt het natuurlijk niet bij sociale media. Muntz: “Het wordt pas gefilterd en beoordeeld op het moment dat het getweet is. Dat geeft de verdenking van censuur, maar dat is het niet. Het is precies wat in alle media zou moeten gebeuren; goed wegen wat de eigen standaarden zijn en of het verspreiden van iets voldoet aan die standaarden”.

En hebben de grote techbedrijven niet te veel macht? Dat vraagt het Amerikaanse congres zich af, daarom spreken de topmannen van Amazon, Google, Facebook en Apple vandaag in een hoorzitting. Hebben die bedrijven inderdaad te veel macht?

Sociale media worden ook gebruikt door onze overheid. Gisteren schreven Mark Rutte en Hugo de Jonge op hun Facebookpagina’s over hoe ze ook tijdens hun vakantie de vinger aan de pols hielden met corona, en dat er vandaag een update van het Outbreak Management Team zou komen. Kantelberg: “De tekst kwam rechtstreeks uit het vakantieadres van familie De Jonge”. Is Facebook daar een geschikte plek voor?

We besluiten het mediaforum met het Taalteam met Jan Beuving.

Aan tafel zitten Sjirk Kuijper, Roos Schlikker en Spraakmaker Ed Kronenburg.

Het mediamoment van Schlikker gaat over de talkshow Ellen. Warner Bros doet een onderzoek naar de werksfeer bij de die talkshow, want die zou op zijn best uiterst belabberd zijn. Wat levert een dergelijk onderzoek op? Wordt een programma ook beter als de werksfeer goed is?

Het mediamoment van Kuijper gaat over een bericht in de Daily Mail. Mannen met een mondkapje zouden zich anoniemer voelen en hun ogen de kost geven. Klopt dit wel? Wat zijn de sociale gevolgen van het dragen van mondkapjes?

Op de stoep van het gemeentehuis van Oss stak gisteren Arie den Dekker zichzelf in brand. In 2018 had hij een schietpartij gehoord en daarvan melding gedaan bij de politie. Toen kort daarop zijn huis in brand werd gestoken, kwam hij in een getuigenbeschemingsprogrogramma terecht, maar dat liep voor geen meter, er werd maar geen geschikte oplossing voor hem gevonden. In een video werd de reactie van de burgemeester gedeeld, verder was er voor de pers gisteren geen mogelijkheid om vragen te stellen. Er zouden te veel verzoeken zijn om iedereen te woord te staan. Schlikker: “Daar zijn persconferenties voor; ik vind dit flauwekul”. Waarom zou er gekozen worden om slechts een filmpje en geschreven verklaring naar buiten te brengen? Had dit anders aangepakt moeten worden? Een betrokken journalist is Jan Meeus van NRC. Hij had vrijdag nog met Den Dekker gesproken, in het weekend een oproep gemist en maandagochtend een voicemailbericht waarin de man dit aankondigde. Ingrijpend om als journalist op deze manier betrokken te raken. Zijn er protocollen voor dit soort situaties?

Tot slot: Google heeft aangekondigd dat de medewerkers tot juli volgend thuis zullen werken. Is het bedrijf daarmee een voorloper of een uitzondering? En hoe gaat het eigenlijk met media-maken-vanuit-huis? Onze mediakenners vertellen hun ervaring. Kuijper vond het in het begin lastig om geen zicht te hebben op de redacteuren. Dat heeft hij inmiddels kunnen loslaten: “Wat telt is; heb je aan het einde van de dag een goed verhaal?”

Aan tafel zitten Margriet Brandsma, Gert-Jaap Hoekman en Spraakmaker Splinter Chabot.

Het mediamoment van Hoekman gaat over de verschillende invalshoeken bij nieuws over coronabesmettingen. De ene krant meldt het aantal coronabesmettingen, de andere krant meldt het laagste aantal ziekenhuisopnamen. Hoe bepaald je welke van deze boodschappen je brengt? Wat moet de tone of voice zijn bij de media? Zorgt een bepaalde toon voor meer alarmering en is dat de taak van de media?

Het mediamoment van Brandsma gaat over het interview met journalisten en activiste Sabringe Ingabire. Ingabire is boos is over hoe dat in de Vlaamse krant De Morgen is afgedrukt. De koppen die eruit gehaald zijn waren juist de koppen waarvan ze zei ‘gebruik dit niet’. Mag je je geïnterviewde laten bepalen wat de kop wordt? Is het verstandig om hier afspraken over te maken? Hoe ga je er als hoofdredacteur mee om als een afspraak al eerder gemaakt is? Hoekman: “Als redactie moet je dan achter die afspraak gaan staan, dan kun je vervolgens met elkaar discussiëren of je dat soort afspraken wel moet maken”.

In de Nederlandse turnwereld zijn jonge turnsters jarenlang structureel fysiek en mentaal misbruikt. Het Noord-Hollands Dagblad bracht dit weekend vijf getuigenissen én het verhaal van een coach die de hand in eigen boezem stak. Daarop volgden in andere media ook beschuldigen aan het adres van andere coaches. Er is wel eerder over bericht. Waarom wordt dit nieuws nu opeens zo groots gebracht?

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Frank van Pamelen.

En we hebben het over de mogelijke samenwerking tussen het RIVM en influencers: jonge mensen die online een groot bereik hebben. Het RIVM kan jongeren namelijk niet goed bereiken en wil daarom samenwerken met influencers. Gisteravond schoven er vier influencers aan bij Op1; zien zij zo’n samenwerking zitten? En op welke manier maken ze hun volgers bewust van de coronamaatregelen;; als ze dat al doen? Wordt er te onduidelijk gecommuniceerd vanuit de overheid en het RIVM? Zien we influencers te veel als de heilige graal als het gaat om het bereiken van jongeren?

Aan tafel zitten Jan Slagter, Diederik Broekhuizen en Spraakmaker Jacques van den Broek.

Ook hebben we het over de 30% minder ster-inkomsten in de eerst helft van 2020. Hoe komt dit, naast de coronacrisis, en wat zou een oplossing kunnen zijn? Wordt dat volgend jaar, met alle sportevenement, dan niet allemaal goed gemaakt?

Aan tafel zitten Catherine Keyl, Marc Josten en Spraakmaker Julius Jaspers.

Het mediamoment van Josten gaat over de berichtgeving rondom de EU-top, en met name over wat daar ontbrak volgens hem. Josten: “Ik vond het raar dat de media dit niet eruit gehaald heeft”

In het mediamoment van Keyl hebben we het over de terugkeer van de 5 Uur Show. Is dit een goed plan van SBS? Lingo en Man Bijt Hond verdwijnen voorlopig in de ijskast. Zegt dit iets over de koers die nu gekozen wordt? Keyl: “Ze waren eerst bezig met een campingzender te maken, daarna werd het een sterrenzender en nu gaan ze toch veel meer waarde hechten aan informatie”. Hoe belangrijk is een goede vooravond voor een televisiezender? En wordt er nog veel waarde gehecht aan kijkcijfers?

Het respect voor de verslaggever is weg. Tenminste, dat werd gisteravond in het tv-programma Op1 gezegd door NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff, NOS-verslaggever Edwin van den Berg en Omroep Gelderland-hoofdredacteur Sandrina Hadderingh. Zij kunnen moeilijk kun werk doen tijdens demonstraties, omdat ze bedreigd worden door aanwezigen, zoals ook gisteren rond het zoveelste boerenprotest. Is dit iets dat de laatste jaren erger is geworden? Wanneer is deze trend begonnen? Volgens Josten in de tijd van Pim Fortuyn. Keyl heeft zelf ook vaak verslaggeving gedaan, wat zijn haar ervaringen? Hoe moeten we omgaan met het wantrouwen in de journalistiek?

Tot slot hebben we het over de culinaire journalistiek. Dat sluit natuurlijk naadloos aan bij onze Spraakmaker van vanochtend, Julius Jaspers. Josten viel op dat binnen die journalistiek de echt kritische noten niet meer gekraakt worden. Is dat zo?

Aan tafel zitten Jan-Kees Emmer, Karin Sitalsing en Spraakmaker Mark Tuitert.

Vandaag voor het eerst in het Mediaforum: Karin Sitalsing. Voor haar mediamoment gaan we naar haar provincie: Groningen. Vorige week waren er weer aardbevingen. Sitalsing merkt dat ze het lastig vindt om een balans te vinden in hoe je daar het beste verslaggeving kunt doen. Hoe zorg je dat je niet met alle journalisten in de winkelstraat in Loppersum staat om hetzelfde verhaal te halen?

Het mediamoment van Emmer gaat over de grasaar. Volgens hem is dit het komkommernieuws van de zomer!

Voor het eerst sinds april gaf president Trump gisteren weer een persconferentie. De Verenigde Staten worden met 142.000 doden hard geraakt door het coronavirus en het gevaar is nog niet geweken. Daarom pleitte Trump gisteren voor het dragen van mondkapjes. Is het een stunt voor de verkiezingscampagne? Emmer: “Dit is een poging van de president om presidentieel over te komen”. Emmer vraagt zich af hoe lang Trump dit volhoudt. “Als Trump nu weer een paar weken zijn best doet, dan is alle ellende van daarvoor niet meer on top of mind”.
De tegenpartij is een actie gestart: ‘The Lincoln Project’, een initiatief van vooraanstaande Republikeinen, plaatste een heftige video op YouTube: Trump’s Wall. Daarin worden de grafkisten van de 140.000 doden op een rij gezet, als muur. Kan dit alleen in Amerika?

Tot slot: de Achterhoek en regio Nijmegen gaan de journalistieke krachten bundelen met hun Duitse collega’s van vlak over de grens. Het project ‘Nieuws / Nachrichten’ gaat de komende twee jaar wekelijks nieuws brengen met een Duits-Nederlandse invalshoek. Mensen in het grensgebied zijn al veel langer op Duitsland gericht. Hoe kan het dat de journalistiek dan, tot voor kort, ophield bij de grens?

Aan tafel zitten Pieter Klok, Avi Bhikhie en Spraakmaker Alexander Rinnooy Kan.

Het mediamoment van Bhikhie gaat over een artikel uit The New York Times. De videoredactie van die krant maakte een video over Oeigoeren. In de kampen waar zij gedwongen werken worden ook mondkapjes gemaakt. Wat viel Bhikhie op aan de video? Is het knap dat dit naar buiten gebracht wordt? Is beeld in dit geval sterker dan tekst? Wat doet de Volkskrant met video?

Het mediamoment van Klok gaat over mensen die in een café in Hillegom corona opliepen. Hij hoort het steeds meer en maakt zich zorgen. Tot welke dilemma’s leidt dit op de redactie? Klok: “Als je teveel hoop biedt gaan mensen zich niet meer aan social distancing houden”. Er is flinke vooruitgang geboekt met een vaccin tegen corona. De Volkskrant schrijft op de voorpagina “Eindelijk: een écht veelbelovend vaccin”. Maar, tegelijkertijd neemt het aantal besmettingen in Nederland weer snel toe. Hoe maak je daarin een nieuwsafweging? Wat je meldt, heeft invloed op wat mensen doen, en dat heeft dan weer invloed op het nieuws. Hoe ga je met die spanning om? Moet de media meer een alarmistische toon zetten? Bhikhie: “Het is heel moeilijk om te bepalen wanneer je aan die bel trekt”. Hoe ver gaat die maatschappelijke taak van de media?

Tot slot: vaste luisteraars van dit programma kennen ‘m wel, de Spraakmakers community. Ook de Volkskrant heeft de afgelopen maanden uitgebreid lezers geconsulteerd. Hoe kun je als media je doelgroep betrekken bij wat je maakt, en waarom zou je dat willen? Klok: “Het is goed om je continu te confronteren met de gemiddelde lezer”

Aan tafel zitten Zoë Papaikonomou, Hansje van de Beek en Spraakmaker Lia van Bekhoven.

Het mediamoment van Van de Beek gaat over Zomergasten van zondagavond. De eerste aflevering met als gast Typhoon. Ze vertelt over een fragment dat haar erg aansprak. Waarom vond ze het zo mooi?

Papaikonomou vertelt in haar mediamoment over iets nieuws op LinkedIn. Je kunt nu je naam inspreken, zodat andere mensen kunnen horen hoe je iemands naam uitspreek. Hoe belangrijk is het voor haar dat dit kan?

Na een weekend ploeteren is er op maandagochtend nog geen witte rook in Brussel. De regeringsleiders kunnen het maar niet eens worden over een Europees herstelfonds. Mark Rutte is het gezicht van het handjevol landen dat graag de hand op de knip houdt. Wat valt onze mediakenners op aan de berichtgeving over deze top? Papaikonomou: “Bij politieke verslaglegging gaat het vooral over de poppetjes”.

Tot slot: de Verenigde Staten warmen zich meer en meer op voor de presidentiële verkiezingen. Kanye West kondigde een poosje terug opeens zijn kandidatuur aan, weifelde toen en had dit weekend opeens een campaign rally. Gaat het bij Kanye West voornamelijk om de publiciteit? Of hoe oprecht is hij? Ook hebben we het over een andere kandidaat die zijn achtergrond in de entertainmentwereld heeft: Chris Wallace. Afgelopen weekend was op Fox News een interview te zien van Wallace met Donald Trump. Wallace wordt geprezen omdat hij Trump niet liet wauwelen, maar hem met feiten om de oren sloeg. Is de lof voor Wallace terecht? Hoe interessant is het dat dit op de zender Fox gebeurt? Sommige citaten en feiten werden er later in gemonteerd. Is dit een eerlijke manier van werken?

Paul Römer: “Herhalingen zijn een tweede kans om iets voor de eerste keer te zien”

Het is weer komkommertijd. Dit betekent dat we meer herhalingen te zien krijgen op televisie. Willen mensen nog wel herhalingen van Frank Visser zien? We bespreken hoe het aankomende televisieseizoen eruit gaat zien. Wat voor effect heeft corona op wat we in het najaar zullen bekijken? En wat gaat Veronica Inside doen?

Aan tafel zitten Paul Römer, Arjen Fortuin en Spraakmaker Ilvy Njiokiktjien.

Het mediamoment van Paul is helemaal in de bonen. Trump maakt reclame voor goya bonen. Het bedrijf dat de bonen produceert kreeg te maken met een publieke boycot, nadat de CEO van het bedrijf steun uitsprak voor Trump. Ook Ivanka poseerde naast een blik goya bonen. ‘Is dit een nieuwe aflevering in de realitysoap van Trump in het Witte Huis?’ vraagt Arjen Fortuin zich af.

Gisteren zagen we het achtuurjournaal veranderen in All You Need is Love. Gisteren werd bekend dat de inreisbeperkingen werden voor geliefden werden opgeschort. Goed nieuws, maar is de NOS de juiste brenger? Moet de NOS zich beperken tot hard nieuws of is entertainment een manier om nieuws te profileren?

Trump heeft meer dan 30.000 maal gelogen en de pers krijgt het blijvend te verduren. Ook lopen de besmettingen op en worden burgers steeds meer in het nauw gedreven. Mogen we de Verenigde Staten nog zien als een rijk Westers land of valt de democratie ver te zoeken?
Maandenlang kregen we iedere dag getallen te zien over de coronabesmettingen. Hoe staat het er nu voor in de rest wereld, waar is het virus onder controle en waar absoluut niet?

We besluiten het Mediaforum met Lennart van Dijk van het Taalteam.

De cancel-cultuur: het compleet onbespreekbaar maken van ideeën die als haatdragend worden gezien. Academici spreken zich uit tegen de groeiende cultuur om steeds maar politiek correct te blijven. Tegengeluid geven kan leiden tot ontslag of erger, maar wanneer is een oproep om een mening te ‘cancelen’ terecht? Is de cancel-cultuur een pleidooi voor een eenheidsworst in denken of wapenen we onszelf tegen haat?

Aan tafel zitten Dieuwertje Kuijpers, Sandrina Hadderingh en Spraakmaker Wim Voermans.

Het mediamoment van Sandrina gaat over het Farmers Defence Force. Één van de voormannen wordt vervolgd voor het bedreigen van een agent. De voorman draait het om: hij zou juist bedreigd zijn door een agent die een pistool op hem richtte. Doorgaans loopt het sentiment bij de boeren hoog op, tot bedreigingen aan toe. Is er bij de boeren nog plaats voor tegengeluid? Helpen de acties of wordt er slechts furore gemaakt?

Dieuwertje analyseert het premiersdebat, na aanleiding van de CDA-lijsttrekkersverkiezing. Ze vraagt zich af of het Nederlandse politieke stelsel wel juist vertegenwoordigd wordt bij een dergelijk debat aangezien: "de partijen toch bruggen en een coalitie gaan bouwen". Aangezien veel partijen toch noodgedwongen moeten samenwerken, wat beweegt de kiezer om een dergelijk debat te bekijken?

Obama wil dat je Bitcoins gaat kopen en Geert Wilders is opeens pro-Palestina. Nando Kasteleijn legt uit: een Twitter hack dus. Hoe kan zoiets zijn gebeurd? Men vreest dat een interne medewerker is omgekocht, maar wat is de waarheid achter deze gehackte accounts? Hebben de gebruikers van Twitter nog wel vertrouwen in het medium?

Er is veel over gezegd, maar vandaag ligt ie dan in de winkel: De Linda met op de voorpagina Linda de Mol in bikini. Aanleiding is een onderzoek van het blad waaruit blijkt dat driekwart van alle moeders bijna nooit op vakantiefoto’s staat. Het achterliggende thema is body positivity. Wat vinden onze mediakenners van het idee voor de cover? Gaat het de juiste doelgroep bereiken? Ali vraagt zich vooral af wat “het langetermijneffect hiervan is”. Op de cover komen positieve reacties, maar ook kritiek. Is dat gek? Sterkenburg: “Je bent altijd te dik, te dun, te veel rimpels, te weinig rimpels”. Het idee van body positivity is niet nieuw. Ook bladen worden steeds diverser. Ali: “De magazines steken elkaar wel een beetje aan, al is het maar uit een soort plicht omdat het nu de trend is”.

Aan tafel zitten Nikki Sterkenburg, Haroon Ali en Spraakmaker Conny van Bentum.

Het mediamoment van Ali gaat over de Netflix-documentaireserie Disclosure. Waarom zou hij deze docu aan iedereen willen aanraden? Wat is het beeld in de media rondom transgenders? En hoe is dit beeld veranderd door de jaren heen?

In haar mediamoment wil Sterkenburg graag de stilte aanstippen rond de vrijspraak van de voormalige Amsterdamse anti-radicaliseringsambtenaar Saadia Ait-Taleb. Ze legt uit wat de situatie is en wat haar stoort. Sterkenburg: “We mogen hier wel eens een goed reconstructie van maken”. Waarom blijft het zo stil na deze vrijspraak?

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Jan Beuving.

Aan tafel zitten Ward Wijndelts, Joost Oranje en Spraakmaker Peter van Uhm.

We beginnen het mediaforum met een nieuwsupdate uit Den Haag. Verslaggever Marc Hamer praat ons bij over Prinsjesdag. De rijtour gaat namelijk niet door. Hoe gaat Prinsjesdag eruit zien dit jaar?

Voor het mediamoment van Joost Oranje gaan we naar Suriname. Daar is namelijk een nieuwe president en nieuwe vicepresident gekozen. Oranje is veel in Suriname geweest en kent beide heren goed. Oranje vindt het een fascinerend land. Oranje: “Het is zeer de moeite waar om kritisch te volgen of het Santokhi en Brunswijk lukt”. Waarom is het zo interessant om dit journalistiek te blijven volgen?

Het mediamoment van Wijndelts is een nieuw project uit de Verenigde Staten en het heet Persuasion. Wijndelts legt uit wat dit platform en idee is. En wat is het verschil met de cancel-cultuur, die we vorige week bespraken?

Gisteravond schoven de twee overgebleven kandidaten voor het CDA-lijsttrekkers aan bij Op1. We hadden ze eerder al gezien in Nieuwsuur en gehoord in 1op1, maar nu ook echt tegenover elkaar. Hoe hebben onze mediakenners naar dit debat gekeken? Veel media schreef erover dat het niet spannend werd. Oranje: “Het is niet zo raar dat zij daar niet een debat gaan doen waar de spetters vanaf vliegen als je allebei uit één partij komt”. Het had debat anders gevoerd moeten worden? En had dat uitgemaakt voor de CDA-leden, of was dan vooral de ervaring voor het publiek anders geweest?

Aan tafel zitten Hasna el Maroudi, Angela de Jong en Spraakmaker Erik Scherder.

Het mediamoment van El Maroudi gaat over de musical Hamilton. De musical is al jaren uitverkocht, ondanks de dure tickets. Nu staat het stuk op Netflix. Waarom zouden meer mensen dit moeten zien?

Het mediamoment de Jong gaat over het interview met Diederik Gommers in de Volkskrant van dit weekend. Gommers is het landelijk gezicht van de IC-artsen. De Jong vindt dat het interview een mooi inkijkje geeft in hoe de media werkt. Hoezo? Vorige week gaf Kees Boonman al het advies om aan specialisten, die opeens BN’ers zijn geworden, zich te laten houden bij hun eigen kennis. En zich dus niet uit te laten over andere onderwerpen. Maar hoe doe je dat? Als je eenmaal aan tafel zit bij een talkshow en een vraag krijgt over een ander thema? De Jong: “We vinden het fijn als mensen zichzelf zijn, maar tegelijkertijd gaat dat tegen je werken”

Gisteren was de themadag over racisme en discriminatie bij de NPO, onder andere met het debat ‘de stelling van Nederland’. Er was veel discussie vooraf over dit debat. Over de presentator, Jort Kelder en over de stelling: „Het huidige racismedebat drijft Nederland uit elkaar.” Is de kritiek terecht? Hoe hebben onze mediakenners gekeken? Was het een echte debat, of miste het verdieping? Er waren verschillende debatten te zien op televisie, verhalen van mensen, diepgaande gesprekken. Wat levert zo’n themadag op? El Maroudi: “Ik vraag me af of we verder komen als samenleving als we allemaal gewoon eventjes onze mening kunnen spuien, zonder dat we nader tot elkaar komen”.

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Lennart van Dijk.

We bespreken de verschillende boerenprotesten die de afgelopen weken opnieuw plaatsvonden. Ze stonden op de A1, distributiecentra van Albert Heijn en Jumbo werden geblokkeerd door tractoren en minister Schouten moest een paar dagen geleden vanwege boerenprotesten een werkbezoek aan Zeeland afbreken. Haar veiligheid zou anders in het geding zijn gekomen. Berichten de media op de juiste manier hierover? En hoe kijken boeren naar de media? Uit een onderzoek dat staat op de website van Brandpuntplus blijkt dat boeren denken dat er te veel extremen aan het woord komen en dat er te weinig journalisten in de media werken die ‘oer-minded’ zijn. Weten media genoeg over wat er speelt onder de boeren en de boerensector? Horen we alleen de extremen?

Aan tafel zitten Leonard Ornstein, Catherine Keyl en Spraakmaker Jan Pronk.

Ook bespreken we hoe de journalistiek druk uitoefende om in te grijpen begin jaren 90 tijdens het Srebrenica drama. Welke actie ondernamen media? In hoeverre had dit anders gekund? En hoe gaat de journalistiek nu met zulke vraagstukken om?

Aan tafel zitten Margriet Brandsma, Henrike van Gelder en Spraakmaker André Seebregts.

Aanvankelijk wilde minister Slob dat de NPO vanaf 2022 voor 20.00 uur helemaal geen reclame meer zou uitzenden, maar nu is gekozen voor een plan waarin de reclamezendtijd in vijf jaar wordt afgebouwd naar de helft van wat het nu is. Wel zal er vanaf januari geen reclame meer te zien zijn rond kinderprogramma's. Van Gelder koos het als mediamoment. Wat vindt ze van dit idee?

Angela Merkel presenteerde gisteren de strategie en doelen van het Duitse EU-voorzitterschap in het Europees Parlement. Brandsma noemt Merkel een crisiskanselier. “Sinds het begin van de coronacrisis zien we een soort herboren Merkel”. Zonder mensen direct bij naam te noemen nam ze wat regeringsleiders op de korrel. Brandsma vertelt.

Jort Kelder gaat zondag, op de grote racismethemadag van de NPO, een speciale aflevering van de discussieshow ‘De Stelling’ presenteren. De keuze voor Kelder leidt tot boze reacties omdat Kelder volgens diverse racisme-activisten niet onbevooroordeeld over dit onderwerp zou kunnen praten. Zij hebben hier een brandbrief over geschreven naar bestuursvoorzitter Shula Rijxman van de NPO. De brievenschrijvers stellen dat de NPO met de ‘absurde keuze’ van Kelder als gespreksleider ‘het onderwerp niet serieus neemt’ en wijzen erop dat Kelder ‘sympathiseert met het Forum voor Democratie’ en in het verleden regelmatig vermeend racistische opmerkingen heeft gemaakt. Hebben zij een punt? Wat vinden onze mediakenners van de keuze voor Jort Kelder? Van Gelder: “Het is een witte man die dit debat gaat leiden en die het leuk vindt om te provoceren met bepaalde ideeën”. Kelder leidt het debat, neemt niet zelf deel. Op welke manier kun je zo’n debat het beste leiden? Brandsma: “In het huidige klimaat kun je zo’n debat haast niet goed leiden”

Tot slot: 153 Britse en Amerikaanse auteurs, wetenschappers en docenten hebben zich in een open brief uitgesproken tegen 'cancel-cultuur'; het online uitsluiten van personen die in de ogen van sommigen in de fout zijn gegaan. Vaak gaat het om uitspraken die voor een groep mensen aanstootgevend zijn. In sommige gevallen worden ook tv-series of tv-programma's gestopt. Is het dun ijs waar men zich op begeeft? Op welke manier moet dit gesprek op gang gebracht worden?

Aan tafel zitten Mireille van Ark, Elger van der Wel en Spraakmaker Anneke van Zanen.

Het mediamoment van Van der Wel gaat over een stuk uit The Guardian. In het stuk van Leo Mirani, waarin hij suggereert dat er naast social distancing fysiek, we ook aan social media distancing zouden moeten doen, om zo nepnieuws tegen te gaan. Van der Wel legt uit wat hij van dit idee vindt. Op welke manieren is nepnieuws nog meer te bestrijden? Wat wordt er nu tegen nepnieuws op sociale media gedaan? Van der Wel: “Als er al gemodereerd wordt is het altijd te laat”.

Het mediamoment van Van Ark gaat over een opiniestuk in het Financieel Dagblad. Jose van Dijck, hoogleraar media en digitale samenleving, pleit voor meer ‘viralogen’. Wat wordt hier precies mee bedoeld?

En we kregen de afgelopen 24 uur een inkijkje in een wereld die ver van ons dagelijks leven af staat: die van de onderwereld, martelkamers en infiltranten. Vier dagen geleden meldde de politie dat een aantal zeecontainers van criminelen gevonden was. Maandag deelde de politie beelden van wat ze in die containers aantroffen en zag het hele land zeer heftige beelden van martelkamers. Het is een fascinerend verhaal, levert veel clicks op. Is het goed dat de politie de beelden deelt? Ze houden zelf de regie door de video’s op YouTube te zetten en niet naar een krant te sturen, bijvoorbeeld. Hoe zou de besluitvorming gegaan zijn om het naar buiten te brengen?

Verder kwamen er gisteren weer cijfers van EU Commissie naar buiten: de Europese economie krijgt het zwaarder voor de kiezen dan tot nu toe gedacht, ondanks alle maatregelen. De recessie zal dieper zijn en het herstel minder sterk dan eerder gedacht. De berichten vliegen je om de oren, maar geven zij wel een reëel beeld van onze financiële situatie? Het coronadashboard is vooral gericht op de medische kant. Van Ark vraagt zich af of het goed zou zijn om ook naar de economische kant te kijken. Bijvoorbeeld monitoren hoeveel faillissementen er zijn of hoeveel startups. Berichtgeving over economie is lastig: economen spreken elkaar vaak tegen en de economie is altijd in ontwikkeling. Hoe ga je als journalist om met tegengestelde berichten? Van Ark oppert: “In plaats van dat je elke dag iets naar buiten brengt zou je bijvoorbeeld één moment moeten pakken waarin je alles bij elkaar legt en er meer duiding aan kan geven”. Als er te veel tegenstrijdigheden zijn, moet je het dan wel dagelijks brengen? Van der Wel: “Je moet dat soort cijfers blijven delen, want het is gewoon nieuws”.

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Jan Beuving.

Aan tafel zitten Jaap van Zessen, Kees Boonman en Spraakmaker Hans Aarsman.

Het mediamoment van Boonman gaat over de Europese Unie. Het is een belangrijke week, met veel vergaderingen. Toch horen we er weinig over. Hoe zit dat? De vergaderingen zijn bijvoorbeeld ook niet online te bekijken. Zou het goed zijn dit wel te doen? De persconferenties zijn allemaal toegankelijk, de vergadering zelf niet. Het duurt dus even voordat de informatie en notulen naar buiten komen. Boonman: “Direct na zo’n top zijn er altijd 27 versies van de werkelijkheid”.

Het mediamoment van Van Zessen gaat over de podcast NRC Vandaag. De podcast gaat over de eerste zwarte voetballers die in de jaren ‘50 van Suriname naar Nederland kwamen. Waarom was hij onder de indruk? Van Zessen: “Elke dag zoiets leveren is heel knap, op de actualiteit”. Volgens hem wil iedereen een dergelijke podcast maken, zoals NRC Vandaag of The Daily van de New York Times, maar dat is erg arbeidsintensief.

Gisteravond was het CDA lijsttrekkersdebat met kandidaten Hugo de Jonge, Mona Keijzer en Pieter Omtzigt. Het debat was via Youtube te volgen. De media omschrijven het als ‘lief’ en zien weinig grote verschillen tussen de kandidaten. Boonman was erbij en vertelt hoe het was. Vonden onze mediakenners een spannend debat? Er waren subtiele steekjes, maar ook complimenten. Zijn de complimenten geheel onbaatzuchtig of schuilt er meer achter? Aarsman: “Die slijmerigheid is toch gewoon om te kotsen?”. Werd er bij het debat genoeg rekening gehouden met de kijkers thuis? Van Zessen: “Dit had ook een lokale voetbalkantine kunnen zijn – de setting was niet echt lekker”. Had het lijsttrekkersdebat interactiever gekund voor de kijkers thuis?

In ´Srebrenica - de machteloze missie van Dutchbat´ interviewt Coen Verbraak oud-Dutchbatters over hun missie in Srebrenica. Gisteravond was de eerste aflevering van het drieluik op televisie. Deze week is er sowieso veel media-aandacht voor de val van Srebrenica, omdat het 11 juli 25 jaar geleden is. De NOS komt elke avond met het Screbrenica Journaal. Hoe volgen onze tafelgasten dit nieuws? Boonman: “Het is niet zomaar een A-B-C-verhaal”. Hoe kun je het beste een dergelijk verhaal brengen?

Aan tafel zitten Ronald Ockhuysen, Ingrid Spijkers en Spraakmaker Louise Vet.

Voor het mediamoment van Spijkers gaan we naar haar provincie, waar enige boerenmoeheid heerst. Misschien opvallend in het agrarisch goed gezinde Friesland. Hoe gaan zij hiermee om op de redactie van Omrop Fryslân. Is er genoeg evenwicht in de media wat betreft de berichtgeving over de boerenprotesten?

Het Mediamoment van Ockhuysen gaat over het nieuwe televisieduo dat plaats gaat nemen op het oude tijdslot van De Wereld Draait door: Renze Klamer en Fidan Ekiz. Ockhuysen vindt het verrassend dat er voor een duo gekozen is en hij vindt het duo-schap “een beetje onzin”.

De Utrechtse imam Azzedine Karrat heeft plannen voor een nieuwe, tweede moslimomroep. Met ‘Islam Omroep’ wil Karrat in 2022 toetreden tot het publieke bestel om programma’s te maken vanuit het moslimperspectief. Voor het eind van dit jaar zijn dan minstens 50.000 leden nodig. De Islam Omroep gaat de concurrentie aan met de andere nieuwe moslimomroep M24. Hoe kijken onze mediakenners hier naar? Ockhuysen is van mening dat het omroepsysteem op de schop zou moeten. “Het vervelende is dat we met een omroepsysteem zitten dat echt hopeloos achterhaald is”. Is het een beter idee dat beide moslimomroepen samen zouden gaan werken?

Zendmasten worden in brand gestoken, in verschillende steden wordt gedemonstreerd; het is lastig om het 5G-scepcisme - om het zo maar even te noemen - over het hoofd te zien. De Volkskrant publiceerde zaterdag een speciale ‘5G-special’, waarin verschillende criticasters hun theorieën uit de doeken doen. Hoe ga je hier als media mee om? Hoe bepaal je wie je wel of geen podium biedt? Waar komt het wantrouwen in de media vandaan?

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Frank van Pamelen.

Aan tafel zitten Dieuwertje Kuijpers, Hasna El Maroudi en spraakmaker Erica Terpstra. Clarice Gargard is er telefonisch bij.

We praten over de kermisexploitanten die naar het Mediapark zijn gekomen. El Maroudi vraagt zich af in hoeverre je kunt doorzetten als je geen vergunning hebt om te demonstreren. Kuijpers denkt dat het recht op demonstratie voor iedereen zou moeten gelden, ‘’met natuurlijk bepaalde beperkingen. Maar als je uit die beperkingen privileges gaat halen snap ik dat mensen daar moeite mee hebben. En tegelijkertijd geeft het ook de wanhoop aan.’’

Aan bod komt ook Ghislaine Maxwell, de gisteren gearresteerde ex-vriendin en vertrouweling van de inmiddels overleden zedendelinquent en multimiljonair Jeffrey Epstein. Waar verbaasd Kuijpers zich over? ‘’Vaak is het toch het beeld dat vrouwen zorgzaam zijn en als ze iets geks doen is het onder invloed van een man of als rechterhand.” Waarom hebben we moeite om vrouwen ook als dader te zien? En is het seksistisch? Gargard: ‘’Ik denk dat journalisten wat kritischer mogen zijn, want zo bevestig je het stereotype dat vrouwen onschuldig zijn, het slachtoffer van mannen en geen autonomie hebben.’’

Gister mochten Gargard en El Maroudi De Carla Atzema Soroptimistprijs voor hun online mediaplatform Lillith Magazine in ontvangst nemen. Gargard: ‘’We proberen echt het medialandschap te veranderen, dus deze prijs is wel waardering, erkenning en wind onder onze vleugels.’’ Kuijpers moedigt het aan om zoveel mogelijk pluriformiteit in de samenleving te hebben. ‘’Met het wegvallen van Opzij, is iets fris en progressief altijd goed.” Gargard ziet hun magazine als ‘’de stem van een nieuwe journalistieke generatie, die je niet alleen in Nederland ziet maar over ter wereld.’’ El Maroudi vult aan: ‘’De journalistiek is tamelijk homogeen en wit geweest afgelopen jaren, dat is één bepaalde blik.’’

We sluiten af met het Taalteam met Lennart van Dijk.

We praten over het racismedebat van gister in de Tweede Kamer. De gemoederen liepen hoog op, hoe hebben onze mediakenners naar dit debat gekeken? Beslist is dat er geen excuses gemaakt worden, had dat wel wat opgelost? En hoe loopt het maatschappelijk debat rondom dit thema? Volgens Kantelberg is “de angst om voor racist uit gemaakt te worden immens’’. Ook zegt hij dat we allemaal racisten zijn, “racisme is de macht van het getal en de angst van het onbekende”. Daarnaast bespreken we hoe het racismedebat bij talkshows gevoerd wordt. Kantelberg: “Ik zie een verschil wanneer er een blanke interviewer is, of een anderszins’’.

Aan tafel zitten Arno Kantelberg, Kees Boonman en Spraakmaker Floor Milikowski.

Het mediamoment van Kantelberg gaat over de plaatsing van Chinees-Indische restaurants op de werelderfgoed lijst. Kantelberg: “Dit is erfgoed wat niet verloren mag gaan vind ik. Al die quinoa en sushi is allemaal leuk, maar haal ook af en toe een menuutje bij de Chinees!”

Het mediamoment van Boonman gaat over Diederik Gommers van het Erasmus MC die ‘gewoon sorry’ moeten zeggen had Johan Derksen . Kees noemt dit het bewijs van televisie als karakterbedervend medium. “Diederik Gommers is nog wel te redden, maar ik zou zeggen: niet meer naar talkshows gaan! Ga op vakantie, rust uit en bereid je voor op de tweede golf’’.

In het mediamoment van Boonman heeft hij een advies aan Diederik Gommers en Ernst Kuipers. De twee specialisten van het Erasmus MC zijn de laatste tijd veel op televisie. Wat is zijn advies? Boonman noemt televisie ook: “een karakter bedervend medium”. Als je vaak op tv bent ligt volgens Kantelberg “de schaal van Ellie Lust op de loer”.

Aan tafel zitten Ward Wijndelts, Freek Staps en Spraakmaker Sanne Wallis de Vries.

Het mediamoment van Wijndelts gaat over Maurice de Hond, of eigenlijk de ruimte die hij van redacties krijgt om als niet-viroloog zijn kritiek op de corona-maatregelen te uiten. Deze week ging De Hond op BNR in debat met viroloog Ab Osterhaus. En gisteravond in Op1 discussieerde De Hond met viroloog Andreas Voss van het OMT. Wat is de kritiek van Wijndelts?

Het mediamoment van Staps gaat over de mail van Donald Trump die hij ontvangt. Wat zijn dit voor mails? En waarom zijn het er nu zo veel?

Nu Twitter meer inzet op factchecken en ongefundeerde of haatdragende tweets, van bijvoorbeeld Donald Trump verwijdert, wijken steeds meer conservatieve Amerikanen uit naar het Twitter-alternatief ‘Parler’. Daar wordt namelijk niet op feiten gecheckt. Is het te vergelijken met Twitter? En is het gevaar niet dat mensen zich nog meer terugtrekken in hun eigen bubbel? Op deze manier zijn de discussies wel openbaar en niet opgesloten in bijvoorbeeld een Whatsapp-groep. Wat is het effect van Parler op het publieke debat?

We besluiten het mediaforum met het Taalteam met Jan Beuving.

Aan tafel zitten Pieter Klok, Angela de Jong en Spraakmaker Eveline Aendekerk.

Het mediamoment van de Jong gaat over ‘Beau’ gisteravond. Daar zaten Thierry Baudet, Theo Hiddema en acteur Huub Stapel. Om welke uitdrukking moest zij enorm lachen?

Het mediamoment van Klok gaat over het gemist aan sport. Veel sportevenementen zijn de laatste tijd niet doorgegaan en voorlopig ziet het er ook nog anders uit dan gepland. Volgens Klok heeft “de samenleving sport nodig”. Sport is volgens hem een bliksemafleider, een ventiel. Hij denkt dat de maatschappelijke debatten wellicht minder fel zouden zijn als er weer sport is.

Het aantal mensen dat nieuws over het coronavirus mijdt neemt toe. Zo’n drie miljoen mensen negeren corona-nieuws, één miljoen meer dan in april. Dat blijkt uit een steekproef van onderzoeksbureau Newcom. Het AD schrijft er vandaag over. Hoe kijken onze mediakenners hier naar? Neemt de belangstelling ook af voor televisieprogramma’s als het over corona gaat? De Jong: “Er waren maanden dat de hele tafel corona-gerelateerd was, dat is niet meer zo -daarin volgen ze het sentiment in de maatschappij”. Hoe bereik je mensen nu nog met coronanieuws en hoe breng je het nieuws? Klok: “Als je zegt ‘hier heb je een mening van Maurice de Hond, daar heb je de mening van het RIVM – lezers, zoek het maar uit’ - ik vind dat geen journalistiek”. Over het schrijven over andere onderwerpen dan corona geeft Klok aan dat het “heel moeilijk is om de onderwerpen die we voor corona interessant vonden, om die opnieuw interessant te vinden. Corona is zo’n overweldigende gebeurtenis geweest dat alles er een beetje bij in het niet valt. Heel veel dingen zijn opeens minder belangrijk en minder relevant – we zitten in een moeilijke periode voor de journalistiek”.

Corona brengt ook mooie dingen naar boven. Zo zamelden vaste redacteuren van het AD in twee weken ruim 14.000 euro in voor freelance collega’s. Dat blijkt uit een interne mail van de krant, waar onder andere journalistenwebsite Villa Media over schrijft. De mail is volgens de Jong al zeker een maand oud. Ook bij de Volkskrant hebben ze een soortgelijke actie opgezet. Zijn de freelancers in de journalistiek hard geraakt? Er bleef immers een grote nieuwsstroom. Klok vertelt hoe dit bij de Volkskrant ging.

Aan tafel zitten Gijs Groenteman, Avi Bhikhie en Spraakmaker Kathleen Ferrier.

Het mediamoment van Bhikhie gaat over een filmpje van de demonstratie in Den Haag gisteren. In de video reageert een vrouw vrij agressief tegenover een politieagent. Wat viel Bhikhie op?

Het mediamoment van Groenteman gaat over Op1 gisteravond. Wilfred Genee was te gast en kreeg de wind van voren van Fidan Ekiz. Groenteman vond het “een spektakel - ik vond het verrukkelijk”. Waarom?

Verder: meer dan 300 mediamakers roepen vanochtend, door middel van een manifest, op om racisme en discriminatie in de Nederlandse media te stoppen. Hiervoor is een Meldpunt Racisme & Discriminatie voor journalisten en mediamakers opgericht. Bestaat er behoefte aan dit nieuwe meldpunt in de media? Is het een goede aanpak? Bhikhie en Groenteman uitten hun twijfels over dit meldpunt. Bhikhie: “Dan is het gemeld; en dan?”. Groenteman vraagt zich af of dit meldpunt wel het medium is om dingen zichtbaar te maken. Hoe zouden media kunnen zorgen voor een betere afspiegeling van de samenleving op hun redacties? Bhikhie: “Er moet bij hoofdredacties een besef komen: we moeten nu echt iets gaan veranderen”

Na Unilever boycotten grote merken als Levi’s, Coca-Cola en sinds gisteren ook Starbucks, social media platform Facebook, omdat het oogluikend racisme zou toestaan. De stap van Unilever valt samen met de #StopHateForProfit-campagne van de Amerikaanse burgerrechtenbewegingen. Helpt zo’n boycot van adverteerders echt om verspreiding van haat, racisme en geweld tegen te gaan? Of is het een mooi gebaar voor de bühne maar heeft dit weinig concreet effect? Gaan we dit in de toekomst vaker zien, dat adverteerders die zich meer gaan bemoeien met de inhoud van media-uitingen?
We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Frank van Pamelen.

We hebben het over Brieven aan Andalusië van de VPRO, dat de Zilveren Nipkowschijf 2020 voor beste televisieprogramma heeft gewonnen. In het programma vlucht Biemans met zijn gezin uit Nicaragua, dat door politieke spanningen en protesten wordt verscheurd, naar het Zuid-Spaanse dorp Utrera. Om in te burgeren schrijft de presentator brieven aan zijn Andalusische streekgenoten, die hun antwoorden voor de camera zelf voorlezen. De jury roemt programmamaker Stef Biemans als "dichter onder de Nederlandse reisverslaggevers" die met een persoonlijke benadering het programma "meer diepgang dan de gebruikelijke reisserie" geeft. Wat houdt dat in? Andere genomineerden waren dramaserie Oogappels en realityprogramma Frontberichten, waarin mensen met cruciale beroepen zichzelf filmen gedurende de coronacrisis. Is Brieven aan Andalusië een terechte winnaar?

De Prijs voor de Zilveren Nipkowschijf 2020 werd wat overschaduwd door de uitreiking gisteren van de ERE Zilveren Nipkowschijf aan Matthijs van Nieuwkerk. De presentator werd gisteren ook uitgebreid geïnterviewd door Beau van Erven Dorens. Het ging gisteren ook over het keurslijf van de talkshow. Wat bedoelen Beau en Van Nieuwskerk daarmee?

Aan tafel zitten Sjirk Kuijper, Catherine Keyl en Spraakmaker Wilfried de Jong.

Verder bespreken we het persalarm van het ANP over Johan Derksen. Hij wil niet meer in de setting van het programma Veronica Inside aan tafel zitten met Wilfred Genee. Is dat een pushbericht waard? Journalist en TV-maker Hummie van der Tonnekreek schrijft vanochtend in de Telegraaf dat met het schrappen van de slotuitzending van Veronica Inside het vrije woord heeft verloren. Heeft zij een punt? Is het misschien toch een PR stunt om in het nieuwe seizoen weer veel kijkers te trekken?

Tot slot gaat het over de samenwerking van Het Nederlands Dagblad met de Franse krant La Croix en het Italiaanse Avvenire. Samen werken ze aan een journalistiek project over vijf jaar vluchtelingencrisis in Europa. Waarom werken de kranten sinds kort samen?

Aan tafel zitten Ronald Ockhuysen, Hansje van de Beek en Spraakmaker Kees Jansma.

In haar mediamoment wil Van de Beek stilstaan bij de documentaire SlingShot, over de uitvinder van de Segway; Dean Kamen. De productie van segways stopt en daarom een goed moment om het over de geestelijk vader ervan te hebben.

Het mediamoment van Ockhuyzen gaat over de versoepelingen van de maatregelen in het professionele voetbal. We mogen namelijk weer naar het stadion, op anderhalve meter. Is dat realistisch?

Gisteren zaten we voorlopig voor de laatste keer voor de buis om te kijken naar premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge. Traditioneel praat het RIVM de Tweede Kamer bij. Lars Geerts is aanwezig en doet verslag. Onze mediakenners hebben ook naar de persconferentie gekeken. Rutte noemde in de persconferentie een aantal cijfers, die niet werden toegelicht. Vandaag licht Van Dissel van het RIVM het wel toe. Is het verrassend dat na de persconferentie niet naar een onderbouwing werd gevraagd? Is deze manier van persconferentie, waarbij elke journalist één of twee vragen mag stellen wel ideaal? Hoe zou het anders kunnen? Van de Beek: “Je wil een kritische journalist zijn, dan kun je best wel samenwerken op dat moment”. Veel informatie werd een dag van tevoren al bekend. Het is niet voor het eerst dat dit gebeurde. Ockhuysen: “Het lekken van die informatie is natuurlijk een bewuste strategie om die informatiestroom wat meer op orde te krijgen”.
Er werd tijdens de persconferentie veel met metaforen gesproken; de achtbaan, de dijk… Televisie-recensent Han Lips schreef gisteravond al: de speechschrijver van Mark Rutte had een slechte dag. Helpen de metaforen?

Tot slot: vanmorgen werd dus bekend dat Talpa na overleg met drie heren de laatste aflevering schrapt van Veronica Inside. Komt dit als een verrassing?

Aan tafel zitten Hasna el Maroudi, Sandrina Hadderingh en Spraakmaker Hubert Smeets.

Het mediamoment van Hadderingh gaat over een nieuwsgebeurtenis uit eigen regio en hoe daar verslag van is gedaan. Een stunt in Zevenaar ging gruwelijk mis en daarbij kwam een 19-jarige man om het leven. Hoe hebben zij verslag van dit ongeluk gedaan en tegen welke dilemma’s liep Hadderingh als hoofdredacteur aan? “Hoe ver ga je daarin en wat is nog wel en niet acceptabel”Nabestaanden zijn boos op Omroep Gelderland. Waarop wordt de kritiek geuit?

Voor haar mediamoment heeft El Maroudi een aflevering van This American Life - een Amerikaanse wekelijkse podcast van een uur - opnieuw geluisterd. Het gaat om een aflevering over de reorganisatie van de Amsterdamse brandweer. De podcast werd opnieuw gepubliceerd naar aanleiding van de roep tot hervormingen binnen de Amerikaanse politie. De podcast laat zien hoe lastig het is om van binnenuit een organisatie te reorganiseren waar racisme en discriminatie aanwezig zijn.

Verder: de komende drie jaar investeert de BBC 100 miljoen pond in de ontwikkeling van een diversere, meer inclusieve programmering, dat meldt de Britse omroep. Daarnaast geldt vanaf april 2021 een quotum. Zou er in Nederland ook een quotum moeten komen? Krijg je daarmee niet juist een geforceerde manier van personeelswerving? El Maroudi: “So be it. Nu is er een geforceerde manier van personeelswerving dat mensen van kleur niet zo snel aan de bak komen”. Hadderingh geeft aan het lastig te vinden om een diverse redactie te creëren. “We weten niet precies waar die journalisten zitten en hoe we ze aan ons kunnen binden”. Volgens El Maroudi wordt er nog “te weinig beseft wat de kracht kan zijn van een diverse poule”.

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Jan Beuving.

We praten verder over Veronica Inside. Gisteravond was de eerste uitzending na de beladen opmerking van Johan Derksen, die de laatste week veel in het nieuws was. Derksen maakte geen excuses. De opzet van het programma week af van het gebruikelijke format. De redactie had de Natacha Harlequin en Dries Boussatta, oud-voetballer uitgenodigd. Is het een goede manier geweest om het zo aan te pakken? Onze mediakenners hebben gekeken. Wat vonden zij ervan? Chavannes: “Ik vond het aandoenlijk om te zien hoe Johan Derksen af en toe leek te beseffen ‘ik ben in het verkeerde tijdperk beland’”. Ook kijken we naar de reacties na afloop. Heeft het onze gasten verbaasd hoeveel aandacht hiervoor geweest is? Wat heeft het opgeleverd?

Aan tafel zitten Tom Kleijn, Marc Chavannes en Spraakmaker Danka Stuiver.

Het mediamoment van Chavannes gaat over de ontwikkelingen binnen CDA en D66. Hij vindt met name de ontwikkelingen bij CDA interessant. Waarom? En Kleijn wil het in zijn mediamoment graag hebben over de steunbetuiging aan de autocoureur Bubba Wallace. Wat is het verhaal? Kleijn legt het uit.

En volgens politievakbond ACP is de sociale media en de traditionele media deels schuldig aan het beeld van de politie. Vakbondsman Gerrit van de Kamp zegt dat beelden uit context gehaald worden en hij is bang dat we richting een anarchistische samenleving gaan. Heeft hij een punt? Kleijn: “We leven nu eenmaal in een tijd waarin allerlei beelden ongefilterd of juist verkeerd gemonteerd gebracht worden”. Is er een oplossing te bedenken? Moet de politie bijvoorbeeld zelf meer opnames maken en publiceren? Welke beelden laten we in de journalistiek zien? Chavannes: “Je bent als echte journalistiek verplicht om het evenwichtig te verzorgen, ook als je de beelden niet zelf geschoten hebt”.

Tot slot: vandaag verscheen het boek The Room Where It Happened waarin Trumps vroegere veiligheidsadviseur John Bolton de president de maat neemt. The New York Times en The Wall Street Journal gaven al een voorproefje van de publicatie en ook diverse Nederlandse kranten berichten over de beschuldigingen die in het boek staan. Zo beweert Bolton dat Trump heeft gezegd heeft dat journalisten het verdienen om geëxecuteerd te worden. Hoe geloofwaardig is zo’n boek? Hoe kun je hier evenwichtig naar kijken? Chavannes: “Als hij een undercover journalist was had hij fantastisch werk gedaan, maar je kunt hem niet blindelings vertrouwen”. En is het te achterhalen of de verhalen kloppen? Gaat dit gevolgen hebben voor Trump?

We konden er dit weekend niet omheen, Sigrid Kaag. Want ze wil de lijsttrekker van D66 worden en sprak ook de ambitie uit voor het premierschap. Vrijwel alle media besteden er dit weekend aandacht aan. Is dit slimme PR? Er waren veel media-afspraken hadden gemaakt. Onder andere Vrij Nederland, EenVandaag, Jinek… Was het te veel? Waarom is er zo veel aandacht voor? Volgens Huisjes komt dit omdat ik de journalistiek veel mensen werken die D66 een warm hart toedragen. Hij zegt: “De journalistiek is best meegaand in D66-gedachtengoed”.

Aan tafel zitten Bert Huisjes, Arjen Fortuin en Spraakmaker Roger van Boxtel.

Het mediamoment van Huisjes gaat over Veronica Inside. Hij heeft met stijgende verbazing naar de ontwikkelingen rond het programma gekeken. Wat valt hem op aan die dynamiek? Gaan onze mediakenners vanavond kijken? En wat vindt Fortuin, als tv-recensent van het programma? Fortuin: “De provocatie en de opschudding is het verdienmodel”.

Het mediamoment van Fortuin gaat over een doorwrochte reconstructie van NRC van dit weekend van de besluitvorming tijdens de coronacrisis. Verschillende invalshoeken zijn in kaart gebracht, 10 pagina’s in de krant met een leestijd van 40 minuten. Waarom was het stuk volgens hem zo goed?

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Frank van Pamelen.

Aan tafel zitten Zoë Papaikonomou, Renzo Veenstra en Spraakmaker Tim Masselink.

We hebben het over het racismedebat in de media. Het mediamoment van Veenstra gaat over een column van Angela de Jong. Zij keert zich in de column tegen BN-ers die kritiek uiten op uitspraken van Johan Derksen in Veronica Inside over woordkunstenaar Akwasi. Vooral de eerste alinea vindt Veenstra opvallend. “Ik herken wel iets in wat zij schrijft”. Hij legt uit waarom. En een tv-columnist die haar column wijdt aan het racismedebat in Nederland. Hoe kijken onze mediakenners naar het racismedebat op dit moment? Wordt het op de juiste manier gevoerd in de media? Papaikonomou mist in het debat zelfreflectie van de media. “Er is natuurlijk ook institutioneel racisme, seksisme en discriminatie in de media; zij zijn niet als enig werkveld vrijgepleit hiervan”. Volgens Masselink is het moeilijk om het met elkaar eens te worden en moeten we vooral bedenken: “We gaan elkaar waarschijnlijk niet overtuigen in deze discussie, maar hoe gaan we toch samen vooruit in deze samenleving?”

Verder was gisteren het moment dan eindelijk daar. Hugo de Jonge maakte kenbaar dat hij lijsttrekker wil worden van het CDA. Over zijn kandidatuur werd al maandenlang gespeculeerd. Dat hij lijsttrekker wil worden, betekent overigens niet dat hij nu opeens op alle vragen antwoord wil geven, zo bleek gisteravond in Nieuwsuur. Is het logisch dat hij, als kandidaat-lijsttrekker beter op zijn woorden let? In bijna iedere krant staat vanochtend een interview met de potentiële partijleider van het CDA. Het interview met de Volkskrant springt eruit omdat De Jonge daar aangeeft dat op landelijk niveau besturen met Forum voor Democratie niet gaat gebeuren. Opmerkelijk dat hij nu al zulke uitspraken doet? Wat is de taak van de journalisten? Papaikonomou: “Je weet hoe het werkt, je weet dat er dingen gepitcht worden op zo’n moment en dan moet je ook kijken naar hoe een partij zich daarvóór gedragen heeft – dat miste ik”.

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Lennart van Dijk.

Aan tafel zitten Kees Boonman, Henrike van Gelder en Spraakmaker Maxime Verhagen.

Het mediamoment van Van Gelder gaat over de lancering van het nieuwe seizoen van de populaire videogame Fortnite. Welk dilemma heeft zij bij het plaatsen van een artikel over Fortnite? Welke afwegingen worden er gemaakt?

Boonman wil het in zijn mediamoment hebben over de stijging van het aantal WW-uitkeringen. De stijging in mei is minder groot dan in april, maar toch maakt hij zich zorgen. Waarom? En wordt het onderwerp te snel gepolitiseerd?

Ook hebben we het over de toekomst van het CDA. Want wie wordt de nieuwe lijsttrekker? Hoekstra maakte gisteren bekend dat hij geen lijsttrekker wil worden. Dat trok veel media-aandacht. Was dat niet wat overdreven? Van Gelder: “Het leek wel de Wopke Hoekstra-show gisteren”. Wie zou geschikt zijn als lijsttrekker? Hoe groot is de rol van beeldvorming? Beperkt de beeldvorming een politicus ook in zijn of haar werk? Hoe heeft Verhagen dat in zijn politieke tijd ervaren? Dan is er ook nog nieuws bij D66. Naar alle waarschijnlijkheid gaat Jetten plaatsmaken voor Kaag. Is dat een goede zet?

Tot slot: Het leek leerlingen van een basisschool in Tilburg zo’n goed idee, omstreden straatnamen vervangen door lieve, positieve alternatieven zoals de ‘Vriendenstraat’ of ‘Vrolijkstraat’. En dus gingen ze op pad. Omroep Brabant maakte er een reportage over en daar kwamen veel negatieve reacties op. De directeur wilde de school daartegen beschermen en besloot dat Kidsweek geen interview meer mocht afnemen op de school. Voor het eerst heeft Kidsweek niet een artikel kunnen publiceren. Van Gelder noemt het een debacle. “Als we op die manier niet meer de verhalen kunnen brengen die we willen brengen… het wordt ons onmogelijk gemaakt”. Zijn media terughoudend in berichtgeving over onderwerpen als racisme uit angst voor reacties?

Aan tafel zitten Jan Slagter, Elske Schouten en Spraakmaker Arjan Postma.

Het mediamoment van Schouten gaat over het Britse onderzoek naar een mogelijk medicijn tegen corona. Goed nieuws, zou je zeggen. Volgens Schouten vergt het wel meer van journalisten in deze tijd. Schouten: “Je merkt dat in de coronaperiode een heleboel wetenschappelijk onderzoek gewoon ‘hup’ naar buiten wordt gebracht zonder de normale peer review”. Wordt er sneller iets gepubliceerd dan voorheen? Is het moeilijk om de wetenschappelijke publicaties extra te checken nu?

Het mediamoment van Slagter gaat over een ingezonden brief van Omroep Max-presentator Cees Grimbergen. Volgens hem wordt er met Nederlands pensioengeld een gokspel gespeeld. Volgens Slagter is het belangrijk dat pensioenfondsen transparant zijn in wat er met het geld gebeurt. Hij mis de publieke en journalistieke verontwaardiging.

Twee dagen nadat het CDA bekendmaakte dat er een lijsttrekkersverkiezing komt, trekt één van de favorieten zich terug. Minister van Financiën Wopke Hoekstra laat in een interview met de Telegraaf weten het lijsttrekkerschap niet te zien zitten, hij wil dicht bij zichzelf blijven, geeft hij als reden. Hoe kijken onze mediakenners naar dit nieuws? Is zijn verklaring geloofwaardig? Zou er een strategie achter zitten? Verder vindt Slagter dat het “voor het CDA beter zou zijn als er maar één kandidaat is”.

Dan hebben we het over het racismedebat in de media. Ruim twee weken wordt er ook in Nederland al volop gediscussieerd en gedemonstreerd tegen racisme en discriminatie. Wat heeft die aandacht tot nu toe opgeleverd? En hoe gaan leidinggevenden van programma’s en kranten om met de keuzes die gemaakt worden om het publiek een gebalanceerd debat voor te schotelen? Schouten: “Ik vind het interessant dat de discussie zo breed wordt gevoerd en het echt over van alles gaat”. Volgens Slagter worden er in het racismedebat te veel zaken bijgehaald die afleiden van de discussie. Hij vindt dat we moeten kijken naar: hoe gaan we ervoor zorgen dat dit niet meer voorkomt, en hoe stellen we dit binnen ons bedrijf aan de kaak?

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Jan Beuving.

Aan tafel zitten Barbara Barend, Marc Josten en Spraakmaker Gerdi Verbeet.

Het mediamoment van Josten gaat over een column vandaag in de Volkskrant van Erdal Balci. Waarom vond hij deze column zo goed? Josten: “Het is veel dapperder om over jezelf te spreken dan om de vinger naar anderen uit te steken”

Het mediamoment Barend past bij het thema, want ook voetbaltrainer Henk Fraser heeft zich uitgesproken over racisme en discriminatie. Volgens hem moet er gekeken worden naar álle vormen van discriminatie. Verbeet: “Ik vind het risico om te zeggen ‘we moeten het nu over alles hebben’, dat we weer wegduiken van het zwart-witverhaal”. Sporters meden voorheen vaak politieke discussies. Waarom spreken ze zich nu vaker uit? Zien we ook verschillen tussen generaties?

Dan het volgende: journalisten moeten ook in het racismedebat hoor en wederhoor blijven toepassen, schrijft columnist Martin Sommer vandaag in een opiniestuk in de Volkskrant. Sommer reageert in de zijn column op het ontslag van de opinie-redacteur van The New York Times. Die moest vorige week het veld ruimen nadat redacteuren van de krant hadden geklaagd over het publiceren van een rechts opiniestuk door de krant. Is zijn oproep, over hoor en wederhoor, niet een beetje een open deur? Gebeurt het genoeg?

Verder: in Amerika heb je een bijzonder initiatief waarbij witte vrouwen hun social media beschikbaar stellen voor zwarte vrouwen. Dat heet ‘Share The Mic’. Vanaf morgen komt er een Nederlandse versie hiervan. Barend doet hier ook aan mee. Wat vinden onze mediakenners van dit initiatief?

En het zal geen verrassing zijn: jongeren gebruiken in hun nieuwsconsumptie vooral social media, zoals Instagram en Snapchat. Dat blijkt uit het Digital News Report, dat vandaag is uitgebracht door het Commissariaat voor de Media in samenwerking met het Reuters Institute of the Study of Journalism. Waarom gaan jongeren en traditionele media niet goed samen? In hoeverre ligt bij media zelf de verantwoordelijkheid om jongeren aan zich te binden?

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Frank van Pamelen.

Brandpunt, Ook dat nog, De Alles is Anders-show. Aad van den Heuvel was een veelzijdig en betrokken collega. Deze ochtend werd het nieuws gebracht dat Van den Heuvel vorige week overleden is.

Aan tafel zitten Ton Verlind, oud-mediadirecteur van de KRO, Aart Zeeman, die in 2015 nog samen met hem de documentaire “De coup van 65, de man die buiten beeld bleef” maakte en Sven Kockelmann, dagelijks te horen op deze zender bij 1op1, maar ook oud-presentator en verslaggever van Brandpunt.

Wat was Aad van den Heuvel voor iemand? We hebben onze gasten gevraagd om een fragment mee te nemen dat voor hen Van den Heuvel typeert. Zeeman: “Hij gaf je het gevoel dat je het zelf bedacht had, maar ondertussen had ‘ie je wel hele goede suggesties gegeven”.

In de jaren zestig was Richard Schoonhoven hoofdredacteur van Brandpunt. Het waren de jaren waarin zij het programma vorm gaven en vooral grote gebeurtenissen in het buitenland naar Nederland brachten. Het mooiste beeld was volgens Richard Schoonhoven dus dat van Aad in Biafra, waar hij als eerste buitenlandse verslaggever verslag deed van de bombardementen. Hoe is het om als verslaggever naar zulke gevaarlijke situaties af te reizen? Ruim 40 jaar later is Zeeman voor het nieuwe Brandpunt samen met Van den Heuvel teruggegaan naar Biafra. Hoe was dat?

Behalve journalistieke hoogtepunten zijn er ook nog andere fragmenten die hem kenmerken. Behalve op daken staan tijdens bombardementen deed hij ook nog andere soorten interviews.

We bespreken de debatten die de afgelopen weken veelvuldig zijn gevoerd op radio, internet en televisie. We hebben alles meegemaakt de afgelopen dagen, zoals meningen van witte mensen over racisme, boze reacties van woordkunstenaars als Akwasi over de discussie van vlammend woordgebruik over Zwarte Piet en het benoemen van het probleem van de te witte reacties. Ook is er een tv-programma getiteld “Ook hier” dagelijks te zien over wat racisme met je doet. Kortom, de talkshows zaten weer vol. Hoe nu verder? Hoe houden we dit debat op de agenda? Wat is de rol van de media hierin?

Aan tafel zitten Gert-Jaap Hoekman, Frenk van der Linden en Spraakmaker Peter Hein van Mulligen.

We bespreken het per direct opstappen van Jonathan Ursem, de hoofdredacteur van Nieuwe Revu. Wat betekent dit?

Tot slot hebben we het over de nieuwe censuur die er in de media rondgaat. Programma’s die racistische karikaturen hebben, moeten van de streamingdiensten verdwijnen. Het bekendste voorbeeld van de afgelopen 24 uur is de aflevering “The Germans” van Fawlty Towers die nu van de site van de BBC is gehaald. In deze aflevering uit 1975 zitten raciale stereotypen waar de BBC niet meer achter staat. Wie moet hierover oordelen wat wel en wat niet meer kan?

Aan tafel zitten Arno Kantelberg, Joost Oranje en Spraakmaker Mart Visser.

Het mediamoment van Oranje gaat over verpleegkundige Thomas Smit van het Amsterdam UMC, die stil staat bij het landelijk applaus voor het zorgpersoneel dat mensen massaal gaven tijdens de coronacrisis. Vanuit de zorg klinkt al langer de roep om minder werkdruk en een beter salaris, ook de laatste weken vaak in de media gehoord. Moet de media deze kwestie aan de kaak blijven stellen?

Het mediamoment van Kantelberg gaat over ‘M’ gisteravond. Volgens Kantelberg had het “niks te maken met een talkshow”. De gasten waren volgens hem te veel eensgezind en er werden geen kritische vragen gesteld. Waar had Kantelberg behoefte aan gehad?

Ook hebben we het over Tomy Holten. Het debat dat nu alle kranten, social media en televisieprogramma’s domineert, is het debat over het racistisch politiegeweld. Dit na aanleiding van de dood van George Floyd. Ook in Nederland is onlangs, op 14 maart voor de Jumbo in Zwolle een zwarte arrestant omgekomen bij een hardhandig optreden van 5 agenten. Er was eerst weinig aandacht voor deze zaak, maar nu, in de hitte van het racisme-debat wordt de vergelijking met het racistisch politiegeweld in de Verenigde Staten getrokken. Ook hier worden beelden gedeeld via social media. Draagt dat bij een bewustwording? Kunnen we een parallel trekken tussen Amerika en Nederland? Hebben Nederlandse media genoeg oog voor racistisch geweld?

Tot slot: Als eerste omroep in Nederland gaat de regionale zender NH Radio gebruik maken van een automatisch gegenereerde nieuwsbulletins. Dat wil zeggen: geschreven teksten worden vol automatisch omgezet in gesproken audioberichten. De techniek is ontwikkeld door de start-up XS2Radio. Richard Otto, van XS2Radio, is te gast. Is dit de toekomst? Otto: “We zijn niet een vervanging voor de radiopresentator, we zijn een verrijking voor de uitgevers”. Hoe ver kunnen we gaan in de automatisering van het nieuws? Voice-cloning is ook een techniek waarmee ze bezig zijn. Zou je bijvoorbeeld de stem van Fred Emmer terug kunnen halen? Wat vinden onze gasten hiervan? In geautomatiseerde stemmen ontbreekt emotie vaak nog. Oranje: “Radio is het medium van de menselijke directheid en emotie. Af en toe kan een kuchje, slik of snik geen kwaad op de radio”.

Aan tafel zitten Dieuwertje Kuijpers, Freek Staps en Spraakmaker Etchica Voorn.

We beginnen het Mediaforum in Zweden. Daar lijkt de moord die in 1986 op de premier Olof Palme werd gepleegd opgelost. NOS-correspondent Rolien Créton praat ons bij na de persconferentie.

Het mediamoment van Staps gaat over de krant de Miami Herald. De krant heeft besloten, nu toch al veel mensen thuiswerken, dat ze een fysieke redactie niet nodig hebben en hebben dus de huur van hun pand opgezegd. Kan je een krant runnen zonder dat journalisten bij elkaar zitten? Hoe handig is dat? Hoe zouden onze mediakenners dat zelf vinden? En wat zijn hun eigen ervaringen sinds de coronacrisis? Kuijpers: “De leuke bijkomstige les van de coronacrisis is dat we misschien wel een tandje minder kunnen vergaderen”.

Het mediamoment van Kuijpers gaat over de corona noodwet die minister Hugo de Jonge 1 juli wil invoeren. Wat is haar inhoudelijke bezwaar tegen de gang van zaken? Kuijpers: “De behoefte aan snelle besluitvorming mag niet ten kosten gaan van de zorgvuldigheid van het proces”. Zou er meer verontwaardiging moeten zijn in de media? Volgens Staps moeten we van de media vooral verwachten dat er veel wordt uitgezocht, feiten boven tafel worden gehaald en het democratisch proces te volgen.

Grote streamingdiensten in het Verenigd Koninkrijk hebben sketchserie Little Britain verwijderd van hun platforms omdat er “blackfaces” in voorkomen. Op Netflix, BBC iPlayer en BritBox is de serie, die van 2003 tot 2007 werd uitgezonden op televisie, niet langer te zien. Een serie vol met typeringen die nu voor veel mensen echt niet meer kunnen, maar toen werd er hartelijk om gelachen. Voorn zegt: “Deden ze het om die mensen belachelijk te maken, of deden ze het om ons een spiegel voor te houden?”. Is de keuze van de streamingsdiensten om de serie niet meer beschikbaar te stellen begrijpelijk? Welke ontwikkelingen zien we door de tijden heen? Je kunt ervoor kiezen series niet meer uit te zenden, maar zou je het ook uit de archieven moeten verwijderen?

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Jan Beuving.

Aan tafel zitten Margriet Brandsma, Wouter de Winther en Ferry Mingelen.

Het mediamoment van De Winther gaat over een tweet van Arjan Noorlander (Nieuwsuur). Hij verweert zich tegen het verwijt dat Nieuwsuur gisteren geen aandacht had voor de anti-racismedemonstraties. ‘Hoe durven wij een uitzending te maken over de stikstofproblemen en de toekomst van landbouw, natuur en de economie. En daarna ook nog over de nasleep van MH17’, schrijft Noorlander. Gebeurt het vaker dat een journalist zich op deze manier verdedigd via sociale media? Is het belangrijk dat je gebruik maakt van deze sociale media? Is de angst van Sylvana Simons begrijpelijk, dat men verder gaat met het andere nieuws en het antiracismedebat minder onder de aandacht brengt? Ook in het nieuws is rapper Akwasi. Hij gaf een speech op de Dam waarin hij onder meer zei "Op het moment dat ik een Zwarte Piet tegenkom in november, trap ik hem hoogstpersoonlijk op zijn gezicht". De Winther: “Dat soort geluiden leidt de aandacht af van de nobele discussie die wel gevoerd moet worden”. Akwasi geeft aan veel meer gezegd te hebben, maar toch wordt deze zin door veel media uitgelicht en is er aangifte tegen hem gedaan. Brandsma zegt hierover: “Het is van een volstrekte naïviteit om te denken dat als je zoiets zegt, dat dat er niet wordt uitgelicht”.

Het Amerikaanse fitnessbedrijf CrossFit heeft zich in de nesten gewerkt. De topman weigerde zich uit te spreken tegen racisme in reactie op ophef over de dood van George Floyd. Zakenpartners van Crossfit (sportscholen mogen de naam CrossFit dragen als ze er voor betalen) zijn boos en overwegen de samenwerking met het bedrijf te verbreken. Is dit een nieuwe dynamiek; dat je er íets van moet vinden en je commentaar krijgt als je je er niet over uitspreekt? Moet je als bedrijf hier iets van vinden?

Het mediamoment van Brandsma gaat over het boek van Volkskrant journalist Sara Berkeljon? Ze kwam er achter dat ze meer mannen heeft geïnterviewd dan vrouwen, en dat de interviews met mannen eigenlijk beter waren. Vond ze het herkenbaar? Ervaart zij ook dat je als vrouwelijke journalist anders moet opstellen of anders wordt benaderd tijdens een interview met mannen? Waar zitten de verschillen? Brandsma: “Als vrouwelijke interviewer wordt je vaak meer op je kennis getest dan mannen onderling”.

Gisteren zijn de laatste Tegels uitgereikt, de belangrijkste journalistieke prijzen. In de categorie Nieuws ging die naar de journalisten van de NOS en NRC voor hun onthulling dat bij een Nederlandse luchtaanval op een bommenfabriek van IS in Hawija in Irak in 2015 zeker zeventig burgerdoden vielen. Eerder werden de Tegels voor Achtergrond en Onderzoek al uitgereikt aan respectievelijk de journalisten Pieter Klein (RTL) en Jan Kleinnijenhuis (Trouw) voor hun verhalen over de toeslagen-affaire. Hoe belangrijk zijn dit soort prijzen als een Tegel?

Dit weekend stond er een opvallende advertentie in de Volkskrant. Er stond: Rutte het grootste gevaar voor de volksgezondheid. En de oproep om een petitie over het stoppen van de lockdown te tekenen. Moet je je als eindredacteur verantwoordelijk voelen voor de inhoud van advertenties? Wie is daar verantwoordelijk voor?. Hebben onze mediakenners wel eens een advertentie geweigerd? Moet het altijd duidelijk zijn dat het over een advertentie gaat? Pieter Klok, van de Volkskrant, geeft een reactie.

Aan tafel zitten Ward Wijndelts, Ingrid Spijkers en Spraakmaker Arno Visser.

Een nieuw gezicht aan tafel: Ingrid Spijkers. Hoe hebben zij de berichtgeving rondom corona gedaan bij Omrop Fryslân? Is het belangrijk om de berichtgeving zowel in het Nederlands als in het Fries te doen? Waarom?

Het mediamoment van Wijndelts gaat over James Bennet, die was tot dit weekend chef van de opinieredactie van de New York Times, maar nu niet meer. Onder zijn leiding is er een artikel verschenen, waarin werd opgeroepen het leger in te zetten tegen de eigen bevolking. Veel mensen van de redactie zelf schrokken hiervan en waren boos. Ze spraken zich in een petitie uit tegen het opiniestuk. Zijn er in Nederland ook voorbeelden van opiniestukken die niet geplaatst zijn? Spijkers: “Als het een goed onderbouwd stuk is, dan hoef je het daar totaal niet mee eens te zijn, maar daar moet wel ruimte voor zijn”. Hoe moeten we in de journalistiek omgaan met opiniestukken? Visser: “Je kunt je altijd distantiëren in hoofdredactioneel commentaar van het opiniestuk”.


En de Telegraaf heeft vandaag een artikel over de voorbereiding op de tweede golf aan coronabesmettingen. De Volkskrant een interview met Jaap van Dissel. In het Brabants Dagblad dit weekend een reconstructie over 100 dagen Corona in Nederland. Berichten met als ondertoon dat we het coronavirus bijna achter ons hebben liggen en dat het terugblikken, de analyses en dus ook het vooruitblikken zijn begonnen. Is het al tijd om terug te blikken? Visser: “Het grote terugkijken, daar is het veel te vroeg voor”. Is het logisch dat deze dynamiek ontstaat? Als je als media gaat terugblikken, geef je dan niet het gevoel dat het “voorbij” is?

Endemol Shine werkt aan de terugkeer van een tv-klassieker: Big Brother. Alweer meer dan 20 jaar geleden was het een enorm succes. Miljoenen keken dagelijks. Zou het weer een succes worden?

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Frank van Pamelen.

Aan tafel zitten Paul Römer, Roos Schlikker en Spraakmaker Erik van Muiswinkel.

We hebben het over de documentaire van de VPRO ‘Overtijd’. Een documentaire over abortus. Wat vinden onze mediakenners er van? Als puntje van kritiek vindt Schlikker het gek dat er helemaal geen mannen aan het woord komen. Er heerst taboe rondom het thema abortus. Gaat deze documentaire helpen dit uit de taboesfeer te halen?

Het mediamoment van Römer gaat over de Nieuwe Revu. Het blad komt voortaan uit als bijlage van Panorama. Logische oplossing? Römer: “Dit vind ik zo’n half-slap compromis waar niemand gelukkig van wordt”.

Ook hebben we het over het WhatsApp-gesprek tussen Grapperhaus en Halsema. De appjes die de burgemeester van Amsterdam en de minister van Justitie naar elkaar stuurden tijdens de demonstratie op de Dam afgelopen maandag, zijn nu openbaar. Is het opvallend dat deze informatie zo snel en zo open naar buiten komt? Is het goed dat dit gebeurd is? Via WhatsApp kunnen natuurlijk ook snel misverstanden ontstaan, is dat hier nog het geval? Hoe lazen onze mediakenners het app-gesprek? Schlikker: “Het heeft iets ongemakkelijks omdat het toch duidelijk niet een gesprek is waar wij eigenlijk getuigen van zouden moeten zijn”. Römer noemt het “media-technisch heel bijzonder wat hier gebeurt”.

Verder: een doorbraak in de zaak Madeleine McCann, de Brits peuter die in 2007 verdween uit een vakantie-appartement in Portugal. Een Duitse man die nu al voor een ander vergrijp met kleine kinderen in de gevangenis zit, is nu als verdachte gekenmerkt. Een zaak waarin media een belangrijke rol gespeeld heeft. Waarom fascineert deze zaak zo? Schlikker: “Je beleeft het bijna als een Netflixserie”.

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Frank van Pamelen.

Aan het einde van het Mediaforum hebben we het over Facebook. Teksten die oproepen tot geweld zijn verboden op Facebook. Maar een post van Trump waarin hij zegt dat er, als er geplunderd wordt, geschoten zal worden, mag toch blijven staan. Veel medewerkers van Facebook hebben daar grote moeite mee, meldt de New York Times. Is het goed dat die tekst is blijven staan? Is het beter om er een waarschuwing bij te plaatsen? Wordt van Twitter en Facebook nu een te grote journalistieke rol gevraagd?

Aan tafel zitten Thomas Muntz, Haroon Ali en Spraakmaker Frank Helmink.

Het mediamoment Haroon Ali gaat over de Pride Month. We kijken onder andere naar de Stonewall-rellen. Zijn er paralellen te trekken met de gebeurtenissen op dit moment in Amerika? Is het jammer dat de Pride Month ondersneeuwt door de gebeurtenissen nu? Men zegt dat plunderingen niet werken, maar volgens Ali is gebleken dat het eerder in Amerika gewerkt heeft om de aandacht te trekken en om sympathie te krijgen voor de grotere strijd die je voert. “Het is interessant om te zien dat rellen, plunderingen en dit soort vormen van actievoeren en geweld uiteindelijk wel hebben geleid tot wezenlijke verandering”.

Het mediamoment van Muntz gaat over de Senaatverhoren van de Obamagate, die zijn begonnen. De meeste Amerikaanse media hebben besloten deze verhoren niet integraal uit te zenden. Wat zegt dat? Muntz: “Het lijkt erop dat media in Amerika meer en meer een autonome afweging maken”.

Er is systeemracisme in Nederland, dat zei Rutte gisteren desgevraagd in zijn persconferentie. Wat vinden onze mediakenners van wat Rutte zegt? Volgens Muntz is het een “goede eerste stap”. Na het protest op de Dam ging het veelal over dat mensen te dicht bij elkaar stonden. Verleggen mensen die focus bewust, om de aandacht weg te leiden van racisme? Helmink: “Dit soort ellende zorgt er dus we voor alle aandacht van het echte probleem weghoudt”. Ali: “Er zijn wezenlijk problemen met racisme in Nederland en daar moet over gepraat worden – of er nu wel of geen Corona aan de hand is”. Is er in de media genoeg aandacht voor racisme?

Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1