Het Mediaforum
KRO-NCRV

Roos Schlikker: “Seksisme en racisme moet je altijd benoemen”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Roos Schlikker: “Seksisme en racisme moet je altijd benoemen”

do 8 september 2022

Aan tafel zitten Paul Römer, Roos Schlikker en Andries Tunru.


Het mediamoment van Römer gaat over een documentaire, die uitgezonden werd op RTL Z, over de bouw van het World Trade Centre in Manhattan, New York. Deze documentaire kwam Römer tegen tijdens het zappen, en daarom wilt hij een pleidooi doen voor de kleine zenders. “Televisie leeft juist nog heel erg”, aldus Römer. Zegt het iets over de programmering, dat mensen via het zappen blijven hangen?


Schlikker haar mediamoment gaat over Herman Koch en de aankondiging van zijn nieuwe boek. “Het is nergens aangekondigt geweest, het is een Beyonceetje” zei Koch in zijn presentatie. Hij maakt deze vergelijking, omdat Beyoncé dit ook vaak doet met haar albums en dat werkt heel erg goed. Zou hij door deze actie nog een groter podium krijgen?


Verder hebben we het nog over de analyse die de Volkskrant heeft geschreven over oversterfte. Door privacyredenen kunnen het RIVM en de GGD’s bepaalde gegevens niet vrijgeven. Volgens Römer is dit een heel mooi voorbeeld van onze doorgeschoten privacyregels. “Wie kan er nou op tegen zijn dat wetenschappers gaan onderzoeken waarom er oversterfte is?” vraagt Römer zich af. Is dit voer voor speculatie? 


Ook hebben we het nog over de discriminerende en seksistische berichten die de NOS ontvangt sinds de benoeming van Nasrah Habiballah, de nieuwe correspondent Israël en Palestijnse Gebieden. Adjunct-hoofdredacteur Wilma Haan spreekt zich hierover uit en noemt deze uitlatingen onaanvaardbaar. Seksisme en racisme moet je altijd benoemen geeft Schlikker aan. Moeten we ons hier als maatschappij tegen blijven uitspreken of moeten we het juist negeren? 


Ook komt Koningin Maxima nog even aan bod. Zij is op werkbezoek in Amerika en daar zijn veel Amerikaanse en Nederlandse media mee bezig. Schlikker snapt de aandacht wel; “ze zijn ook ons visitekaartje in het buitenland”.