Het Mediaforum
KRO-NCRV

Arjen Fortuin: “ik werd als tv-kijker 20 jaar terug geworpen in de tijd”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Arjen Fortuin: “ik werd als tv-kijker 20 jaar terug geworpen in de tijd”

di 18 juni 2019

We hebben het over de documentaire ‘Max, een leven in TBS’. Maar vooral wat er ná de documentaire gebeurde vond tv-recensent Arjen Fortuin bijzonder; een half uur discussie met een rechter, advocaat en psycholoog die ook in die film voorkwamen. Een half uur lang een informatief praatprogramma, met mensen die ook echt verstand van zaken hadden. Volgens Fortuin zie je dat niet vaak meer.

Aan tafel zitten Sjirk Kuijper, Arjen Fortuin en Spraakmaker Marnix van der Werf.

Ook hebben we het over het Friesch Dagblad. De provincie Friesland overweegt om schrijfcursussen Fries op te zetten voor journalisten van traditionele en nieuw media in Friesland. Is er wel een markt voor artikelen in het Fries?

Verder hebben we het over de zomerse talkshow van Art Rooijakkers, getiteld ‘Zomer met Art’. Gisteren was de eerste aflevering. Rooijakkers zei in het AD dat hij hoopte dat het programma een beetje de sfeer zou hebben als het Top 2000 Café. “Dat gevoel, die gezelligheid aan het einde van het jaar, dat vind ik tof’’. Onze mediakenners hebben gekeken. Had het programma die beoogde sfeer?

Tot slot hebben we het over Belgian Data Alliance. Verschillende Belgische media- en telecombedrijven gaan samenwerken om op de online advertentiemarkt de strijd aan te kunnen gaan met bedrijven als Facebook en Google. Bij de zogenoemde Belgian Data Alliance zijn onder andere VRT, De Persgroep en het Mediahuis aangesloten. Zij willen data-informatie over klanten met elkaar gaan delen om persoonlijke advertenties mogelijk te maken. Is dit voor traditionele media het redmiddel om hun plek op de advertentiemarkt terugverdienen? Is dit een idee voor NRC en het Nederlands Dagblad bijvoorbeeld?