Het Mediaforum
KRO-NCRV

Marc Josten: “Een genuanceerd verhaal in de sociale media dat krijgt geen aandacht, krijgt geen clicks”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Marc Josten: “Een genuanceerd verhaal in de sociale media dat krijgt geen aandacht, krijgt geen clicks”

ma 17 mei 2021

Aan tafel zitten Catherine Keyl, Marc Josten en Spraakmaker Mark Vermeulen.

Het mediamoment van Josten gaat over de column van Aylin Bilic in NRC, over bedreigingen en het zwartmaken van ‘Nederturken’ die zich kritisch uitlaten over Turkije. Josten: “Ik vind dat enorm ernstig”. Kun je als krant je columnisten beschermen?

Het mediamoment van Keyl gaat over de politie in Den Haag. Keyl wil ze graag een compliment geven. Waarom? De politie heeft een influencer ingehuurd om jongeren te bereiken. Is dit een goede manier om de doelgroep te bereiken?

 

De strijd tussen Israël en de Palestijnen laait weer op. Niet alleen in het Midden Oosten, maar ook in ons eigen land. Op sociale media loopt de discussie hoog op. Hoe is de balans in de berichtgeving? Is het lastig om als verslaggever verslag te doen van dit conflict?

Goed nieuws voor de fans van Andere Tijden, slecht nieuws voor de liefhebbers van consumentenprogramma’s. Het snoeien in programmatitels door de NPO blijft de gemoederen bezig houden. Andere tijden blijft en mag 10 uitzendingen op prime time maken met een dubbele lengte. Zijn de mediakenners aan tafel fan? Is de verlenging van het programma een manier om jongeren te trekken, of spreekt een lang programma jongeren minder aan? Josten: “Ik denk dat het een misvatting is dat jongeren alleen maar van de korte formatjes zijn”. Dan het slechte nieuws: Het consumentenprogramma Kassa verdwijnt van de zaterdagavond en gaat naar de maandag. Daarvoor moet dat andere consumentenprogramma, RADAR zendtijd inleveren. Kijkers zijn inmiddels een petitie gestart ‘KASSA EN RADAR NIET IN DE UITVERKOOP’.

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Frank van Pamelen.