Het Mediaforum
KRO-NCRV

Roos Schlikker: “Wij kunnen als consumenten dit niet nagaan, het is niet te doen, het is zó veel”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Roos Schlikker: “Wij kunnen als consumenten dit niet nagaan, het is niet te doen, het is zó veel”

do 28 januari 2021

Aan tafel zitten Paul Römer, Roos Schlikker en Spraakmaker Jim Jansen.

Het mediamoment van Schlikker gaat over een campagne van de game-industrie: ‘Rule the Game’. Wat vindt Schlikker zo goed aan deze campagne? En waarom is het nodig? Schlikker: “Ouders hebben echt geen idee wat die kinderen doen”.

Römer wil een het hebben over Artis. De noodlijdende Amsterdamse dierentuin neemt noodgedwongen afscheid van zijn drie leeuwen, zegt directeur Rembrandt Sutorius donderdag in De Telegraaf. Römer: “Ik werd daar een beetje melancholisch van”.

Dan hebben we Thomas Mulder aan de lijn, collega van de onderzoeksredactie van Pointer. Hij heeft zich de afgelopen weken intensief beziggehouden met beelden die circuleren op de verschillende sociale media en in besloten app-groepen. Van de zeker 250 foto’s en filmpjes die bekeken zijn, sprong er eentje uit. Een oudere man, zit onder het bloed, een hoofdwond heeft hij met verband erom, en hij zegt te zijn neergeslagen door de politie terwijl hij vreedzaam demonstreert. Wat is de conclusie van Pointer na het bekijken van meer beelden? Wat komen de fact checkers zoal tegen? Moeten we ons daar zorgen over maken? Hoe kunnen journalisten snel dit soort beelden op waarde schatten?

Gelukkig zitten er ook nog mooie kanten aan sociale media: inzamelacties voor getroffen ondernemers bijvoorbeeld. Het Plaswijckpark, waar gisteravond een gebouw in brand werd aangestoken, loopt de teller ook snel op met inmiddels al tienduizenden euro’s. We horen een verslag van Vincent van Rijn.

Tot slot hebben we nog een klassiek transferbericht uit de tv-wereld: Matthijs van Nieuwkerk wordt gastheer van de nieuwe show Popquiz, dit voorjaar te zien bij de Belgische zender VTM. Zou dit een tussenstap zijn om uiteindelijk naar de commerciële zenders over te stappen?