Het Mediaforum
KRO-NCRV

Thomas Muntz: “Het is leuk om te zien dat uiteindelijk ook de vloggers steeds meer op tv gaan lijken en worden gereguleerd”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Thomas Muntz: “Het is leuk om te zien dat uiteindelijk ook de vloggers steeds meer op tv gaan lijken en worden gereguleerd”

wo 11 november 2020

Aan tafel zitten Thomas Muntz, Marc Josten en Spraakmaker Adriana van Dooijeweert.

Josten kijkt deze dagen met extra belangstelling naar de Amerikaanse nieuwszender Fox. De zender staat over het algemeen meer achter Trump, maar dat is niet helemaal duidelijk meer. We kijken naar het medialandschap in Amerika en hoe de berichtgeving rondom de uitslag van de Amerikaanse verkiezingen nu is.

Het mediamoment van Muntz gaat over het vertrek van de Amsterdamse wethouder Dijksma. Ze wordt burgemeester In Utrecht. Het is niet voor het eerst dat een wethouder uit Amsterdam vertrekt en dat vindt Muntz opvallend.

De populaire vlogger kan binnenkort op zoek naar andere inkomstenbronnen. Ze mogen per 1 november in hun video’s geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld. Of in ieder geval dat expliciet vermelden. Grote bedrijven betalen makers van online videoblogs tienduizenden euro’s. In hun filmpjes maken ze vaak reclame voor allerlei soorten producten. Is het goed dat er nu regels komen? De vraag is natuurlijk of kinderen door hebben wat reclame is, wat sluikreclame is en of dat de vlogger je gewoon maar wat zit aan te smeren. Nieuwsuur maakte er een reportage over. Moet er meer gebeuren dan deze maatregelen? Volgens Josten kunnen we ook nog per productgroep categoriseren of het wel of niet mag.

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Jan Beuving.