Het Mediaforum
KRO-NCRV

Dieuwertje Kuijpers: “De werkelijkheid is vele malen complexer dan wij als journalisten soms voorschotelen”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Dieuwertje Kuijpers: “De werkelijkheid is vele malen complexer dan wij als journalisten soms voorschotelen”

vr 30 oktober 2020

Aan tafel zitten Dieuwertje Kuijpers, Renzo Veenstra en Spraakmaker Marjan Olfers.

Het mediamoment van Veenstra gaat over iets dat veel in het nieuws was: afgelopen week ging alle aandacht bij Omroep Brabant uit naar de vermissing en opsporing van de 15-jarige Celine. Inmiddels is ze weer veilig werd teruggevonden. Hoe hebben zij de berichtgeving hierover gedaan? Hebben zij contact met de familie, ook over de berichtgeving zelf? En zouden ze nog een follow-up verhaal willen maken, bijvoorbeeld een interview met het meisje zelf?

Het mediamoment van Kuijpers gaat over een artikel in Telegraaf met de kop: “Economen pleiten voor minder angst: risico’s tweede golf flink lager”. Welk punt wil Kuijpers maken? Welke verbanden zijn er te trekken tussen de economie en de coronamaatregelen. En hoe kan dat het beste in kaart gebracht worden, ook door de media?

Met afgrijzen is in Frankrijk en heel Europa gereageerd op de jongste, vermoedelijk militant-Islamistische aanslag in Frankrijk. Ditmaal werden drie katholieken getroffen. We kijken naar de berichtgeving in de media. Bij zo’n grote nieuwsgebeurtenis is het altijd de vraag, wie erover aan tafel zit, ‘s avonds bij de talkshows. Veenstra viel het verschil op hoe er bij Op1 en Jinek over de aanslag in Frankrijk werd gesproken. Worstelt de media op welke manier ze dit onderwerp brengen? Kuijpers: “We moeten heel erg uitkijken dat we binnen de journalistiek hele zware onderwerpen niet te veel gieten in simpele voor-of-tegen formatjes”.

De BBC heeft nieuwe richtlijnen uitgebracht voor het gebruik van sociale media, die het eigen personeel moet dwingen onpartijdig te blijven online. Er staat onder meer: "Als je werk vereist dat je onpartijdig blijft, geef dan geen persoonlijke mening over kwesties van openbaar beleid, politiek of controversiële onderwerpen”. Dit geldt dus ook op privékanalen zoals Twitter, Facebook, LinkedIn. Kan Veenstra zulke richtlijnen ook voorstellen bij de medewerkers van Omroep Brabant? Kuijpers noemt het “knettergek”. Ze pleit er vooral voor dat men met een meer ontspannen manier zou moeten omgaan op sociale media.

We besluiten het Mediaforum met het Taalteam met Lennart van Dijk.