Het Mediaforum
KRO-NCRV

Bert Huisjes: “Mensen die wel willen, die staan aan de deur te rammen”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Bert Huisjes: “Mensen die wel willen, die staan aan de deur te rammen”

do 1 oktober 2020

Huisjes heeft het over Het Mediamoment van Alonso. Anjet Daanje bewees in haar nieuwe boek ‘de herinnerde soldaat’ nogmaals haar grote talent als schrijfster. Dit is al haar 9e boek, maar doordat ze nimmer groot campagne voert voor haar eigen werk blijft ze relatief onbekend. Alonso typeert haar als iemand die niet snel de aandacht op zoekt. Alonso vraagt zich af of we ons niet te veel laten leiden door de waan van de dag als het gaat om boeken. Hoe selecteren we tegenwoordig welke literaire werken we lezen? Krijgen schrijvers die 'graag willen' teveel aandacht? En zijn schrijvers de facto verplicht om op televisie te verschijnen als ze werk willen verkopen? Of moet het scheppen van een kunstwerk genoeg zijn?

Aan tafel zitten Bert Huisjes, Stéphane Alonso en Spraakmaker Inge de Wit.

Het Mediamoment van Huisjes gaat over de serie cannabis. Het roken ervan is een individuele keuze, maar de serie was opgezet rondom het Nederlandse beleid van cannabis verkoop. Volgens Huisjes volgen TV-makers soms teveel hun eigen kompas. Was het verhaal te gekleurd?

Verder bespreken we de hoeveelheid draagvlak voor de corona maatregelen. Er zijn binnen het outbreak management team verschillende monden die spreken. Wie neemt er de leiding? De coronacrisis gaat over meer dan alleen gezondheid. Is het tijd om meer mensen aan het woord te laten dan alleen gezondheidsdeskundigen? En als er meer verschillende visies komen, betekent dat automatisch een teveel aan informatie? Wie is de kapitein op dit schip?