Het Mediaforum
KRO-NCRV

Thomas Muntz: “Dit laat zien wat trage onderzoeksjournalistiek kan doen voor de volksgezondheid”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Thomas Muntz: “Dit laat zien wat trage onderzoeksjournalistiek kan doen voor de volksgezondheid”

vr 17 april 2020

Het mediamoment van Thomas Muntz gaat over een overwinning van de onderzoeksjournalistiek. Want gisteren is in Den Haag besloten dan het vaccininstituut niet wordt geprivatiseerd. De verkoop staat ‘on hold’, aldus minister Hugo de Jonge gisteren. Welke rol hebben onderzoeksjournalisten van onder andere Argos, Investico en De Groene hierin gespeeld?

Aan tafel zitten Thomas Muntz, Frénk van der Linden en Spraakmaker Bertho Nieboer.

Is de lezer geïnteresseerd in wetenschap en medisch nieuws? En hoe organiseren wij de journalistiek? Moeten we daar verandering in aanbrengen? Van der Linden vindt dat we daar over moeten nadenken. En hoe gaat Bertho Nieboer, van Medisch Contact, om met de ontwikkelingen in medisch nieuws? Nieuwsuur kijkt bijvoorbeeld ook mee in de ziekenhuizen. Welke koers kiest Medisch Contact nu om zich te onderscheiden? En wat vinden zij, als specialisten, van hoe reguliere media over dit onderwerp schrijven?

De krant De Metro komt niet meer terug in gedrukte vorm. Het gratis dagblad dat altijd in de trein rondslingerde behoort nu voorgoed tot de verleden tijd. Met dit besluit dat er geen gedrukte versie meer komt, komt er ook een einde aan een tijdperk van gratis kranten. Weet u het nog, zo’n vijftien jaar geleden hadden we er op het hoogtepunt van de gratis kranten vier stuks: naast De Metro, ook de Spits, Pers en De Dag. Metro verscheen voor het eerst in juni 1999. Er werd toentertijd gesproken van een serieuze bedreiging voor het dagblad waar je gewoon voor moest betalen. Hoe serieus samen onze mediakenners die bedreiging? Hoe kijken zij naar het journalistieke niveau van de krant? Is het concept achterhaald?

Tot slot: techgigant Google wil met een noodfonds kleine redacties helpen die getroffen worden door de coronacrisis. De precieze omvang van het noodfonds is niet helemaal duidelijk, maar Google wil media bijstaan met bedragen van “enkele duizenden euro’s tot tienduizenden euro’s”, onder andere afhankelijk van de grootte van de redactie. Ook Netflix heeft aangekondigd 1 miljoen vrij te maken voor het steunfonds van de Nederlandse filmwereld. Is dit een goede ontwikkeling?