Het Mediaforum
KRO-NCRV

Ward Wijndelts: “Als journalist kijk je er af en toe minzaam op neer, terwijl je als lezer het belang ervan onmiddellijk ziet”

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Ward Wijndelts: “Als journalist kijk je er af en toe minzaam op neer, terwijl je als lezer het belang ervan onmiddellijk ziet”

ma 13 januari 2020

We hebben het over Radar. Het consumentenprogramma van de AVROTROS bestaat 25 jaar. In januari 1995 was de eerste uitzending. De uitzending vorige week trok ruim 1,4 miljoen kijkers. Het programma staat ononderbroken in de top 20 van best bekeken programma’s. En het programma wordt ook al 25 jaar gepresenteerd door Antoinette Hertsenberger. Waarom zijn deze consumentenprogramma’s zo ijzersterk als het gaat om het aantal kijkers? En wat is de rol van Hertsenberger hierin?

Aan tafel zitten Ward Wijndelts, Elger van der Wel en Spraakmaker Bero Beyer.

Het verdrietige medianieuws van dit weekend is het overlijden van Aart Staartjes. Onze gasten in het Mediaforum belichten elk een andere invalshoek bij dit nieuws. Zo zegt Bero Beyer: “Staartjes liet zien: Dit is hoe je met elkaar kunt omgaan - eerlijk, recht voor z’n raap, net ff gekker en als je kan neem je het grootste stukje cake van het plateautje. Super goed.” Staartjes heeft natuurlijk televisie gemaakt voor meerdere generaties. Zijn er verschillen? En wat blijft het meeste bij? Elger van der Wel: “Aart Staartjes heeft de weg vrij gebaand voor buiten de lijntjes kleuren in kindertelevisie”.

Tot slot: Een betaalmuur, lidmaatschap of abonnementen: hiermee gaat de helft van de uitgeverijen dit jaar zijn geld verdienen. Dat blijkt uit onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism. Voor het jaarlijkse onderzoek ‘Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2020’ sprak Reuters met 233 ceo’s, redacteuren en digitale leiders uit 32 landen. Conclusie: lezersinkomsten winnen het van advertentie-inkomsten. Is dit een opvallende conclusie?