Het Mediaforum
KRO-NCRV

Hoe deden media het tijdens de campagne? 'Spindoctors vertelden gretig hun geheimen'

  1. Podcastschevron right
  2. Het Mediaforumchevron right
  3. Hoe deden media het tijdens de campagne? 'Spindoctors vertelden gretig hun geheimen'

ongeveer 6 uur geleden

De campagnestrategen van politieke partijen kwamen gisteren bijeen om de verkiezingscampagne te evalueren. Nieuwsuur, de Slimste Mens, Pauw en De Wit, RTL Nieuws: ze werden allemaal hartelijk bedankt voor de medewerking. Is dat wenselijk? Volgens AD-columnist Angela de Jong moet je dat misschien niet willen als media, maar ze vond het aan de andere kant ook wel begrijpelijk. "Voor zowel journalisten als de lijsttrekkers is er de dag na de verkiezingen ook wel een soort ontlading." Wie de media misschien niet zal willen bedanken is Frans Timmermans. Volgens spraakmaker en cabaretier Kiki Schippers is er iets raars met Timmermans dat iedereen altijd zo'n sterke mening over hem heeft. Volgens De Jong komen politici er juist helemaal niet zo slecht van af als ze gewoon goed kritisch bevraagd worden. Volgens Daan Bonekamp, hoofdredacteur van Twentsche Courant Tubantie worden campagnes nou eenmaal in de media gewonnen en verloren. "Niet meer met een flyer op straat. Dus talkshows hebben daar een hele belangrijke rol in."

Eveline van Rijswijk van het Taalteam sluit het Mediaforum af.