Argos
HUMANVPRO

De pil: Marketing versus gezondheid: deel 2

  1. Podcastschevron right
  2. Argoschevron right
  3. De pil: Marketing versus gezondheid: deel 2

za 16 maart 2013

De Diane pil is omstreden. Het aantal meldingen van bijwerkingen blijft stijgen: vijftien doden zijn er inmiddels bekend. En 18 doden zijn er gemeld als gevolg van de zogeheten derde en vierde generatie anticonceptiepillen. Terwijl er een goed alternatief is: de tweede generatiepil. Die is even effectief, heeft minder bijwerkingen en is goedkoper.De Diane pil wordt inmiddels Europees onderzocht. Maar waarom wordt er dan niet ook gekeken naar die andere anticonceptiepillen die een bijna even hoog risico op trombose met zich meebrengen? Waarom werden pillen die niet beter waren maar wel meer bijwerkingen hadden voorgeschreven? Hoe hield de farmaceutische industrie ze, tot de dag van vandaag op de markt?Argos, over hoe een hele groep anticonceptiepillen met een verhoogde kans op trombose op de markt kwam, en bleef. Deel 2.