Podcast

Hoe het degelijke dorpje Meerlo het hart van Midsummer Popfestival werd

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe het degelijke dorpje Meerlo het hart van Midsummer Popfestival werd

[NTR] In het Limburgse plaatsje Meerlo kijkt in 1970 een groep jongeren verlekkerd op televisie naar het beruchte muziekfestival in het Kralingse Bos, nu bekend als het Mekka van de popfestivals in Nederland.

#9 - Woodstock van het Zuiden: festivalcultuur in Nederland - Andere Tijden

Quote

Het was het begin van iets nieuws

Joost Belinfante

Wat in Rotterdam kan, kan ook in Meerlo

"Wij wilden er zo graag bij zijn, maar we mochten niet van onze ouders en het was veel te duur om erheen te gaan", vertelt René Poels, één van hen, in de podcast van Andere Tijden over de festivalcultuur. Wie er wel bij is en zelfs op het podium staat met zijn band CCC inc. is Joost Belinfante en hij herinnert het zich nog goed: "Die sfeer was geweldig, heel bijzonder, er hing een revolutionaire geest boven het festival, het was het begin van iets nieuws."

Poels is zo onder de indruk, dat hij besluit om in Meerlo net zo'n festival te organiseren. "Wat in Rotterdam kan, kan ook in Meerlo", is zijn slogan. En het lukt; van heinde en ver komen massaal "langharigen met rugzakken" in 1971 naar Limburg en trekken door het dorp op weg naar camping Het Karrewiel, provisorisch omgebouwd tot festivalterrein. De dorpsbewoners vinden het aanvankelijk doodeng, maar de middenstand ziet er al snel de voordelen van in.

Het gaat om de muziek en het plezier

En niet alleen de ondernemers, ook de missiezusters gaan om, na de belofte dat een deel van de opbrengst van het festival naar de missie gaat. Poelstra en zijn vriendengroep, die wekenlang voor nop keihard werken aan de voorbereidingen en de opbouw, weten bekende bands naar Meerlo te krijgen, zoals Genesis (met Phil Collins), Shakin Stevens, Supersister en Focus. Duizenden mensen komen er op af en het festival blijft vijf jaar lang een terugkerend succes. Ook Joost Belinfante is met CCC inc. weer van de partij. Geld hoeven ze niet voor hun optredens, het gaat om de muziek en het plezier.

Na vijf jaar komt het festival, net als andere popfestivals, in de greep van de commercie. Dan is de lol er snel af. "Dat festival in Meerlo," vertelt Joost Belinfante, "is een festival in een tijd dat popfestivals nog bijzonder waren, nu lijken popfestivals vaak op een braderie waar je niks kunt kopen."

Dat geldt dus niet voor Meerlo. Dat blijft in de herinnering verankerd als het 'Woodstock van het Zuiden'.

Andere Tijden

Duik met ons in de geschiedenis en voel hoe andere tijden herleven. In deze podcast van de NTR vertellen ooggetuigen over opmerkelijke historische gebeurtenissen.
Wat blijkt? Het verleden is vaak veel dichterbij dan je denkt…

Ster advertentie
Ster advertentie