appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Dit is de zondag
STER Advertentie

De auto staat niet meer op één in stedelijk beleid

Wikipedia
donderdag 20 februari 2020 | NTR | Redactie NTR

Veel gemeenten willen het gebruik van de fiets bevorderen. Want fietsen is schoon, gezond, makkelijk, snel en bespaart ruimte. Zo denkt ook Den Haag. In een nieuwe aflevering onderzoekt podcast De Spaak deze ontwikkeling in de stad Den Haag.

De Spaak - over Fietsstraten

Lang was de stad het lelijke eendje onder de Nederlandse fietssteden en leek de auto koning. Maar sinds een aantal jaren is dat beleid aan het veranderen. De stad ontwikkelt zogenaamde sterfietsroutes; op naar een fietsvriendelijk Den Haag.

De auto stond altijd op één hier, maar daar is verandering in gekomen

Coen Baerts

Om fietsen aantrekkelijk te maken lopen sterfietsroutes vooral langs rustige straten, groen, water en woonwijken. Op zo'n route verbetert de gemeente onoverzichtelijke plekken of legt ontbrekende stukjes fietspad aan. De afgelopen jaren zijn bestaande fietspaden van tegels omgezet naar fietspaden met asfalt. Inmiddels gaat het om 146 kilometer aan comfortabele fietspaden.

Fietsen door groene omgeving, langs water

Zo is er een fietsstraat in aanleg tussen de binnenstad in Den Haag en Scheveningen. Frans Botma van de gemeente Den Haag: "Het is onderdeel van de sterfietsroute naar Scheveningen. Het is rustig fietsen door een groene omgeving, langs het water. Veel aantrekkelijker dan de stedelijke hoofdwegen. We hopen dat meer mensen op deze route voor de fiets gaan kiezen. We zien dat het fietsgebruik hier toeneemt, jaarlijks een groei van 3 à 4 procent. Dus het lijkt een succes."

De auto niet meer op één

Coen Baerts van de Fietsersbond. "De auto stond altijd op één hier bij alle mobiliteit. Maar daar is verandering in gekomen, zeker de afgelopen vijf jaar gaat het steeds beter. Den Haag heeft in de jaren vijftig tot zeventig heel veel geïnvesteerd in de auto, dat was toen ook een beetje de cultuur. Er was een geloof dat nieuwe autowegen economische voorspoed zou brengen. Dat geloof is halverwege de jaren tachtig gekanteld."

De Spaak

De Spaak is een wekelijkse podcast over het gewone fietsen. Fietsjournalist Jeroen Dirks probeert de niet alledaagse verhalen te vertellen achter onze meest vanzelfsprekende bezigheid. De Spaak is een productie van NTR en NPO Radio 1. Luister De Spaak hier of via je favoriete podcast app. 

NPORadio1 zoekt mooie fietsverhalen

Heb jij een mooi fietsverhaal? Iets spannends, ontroerends of bijzonders? Boos over je mede-weggebruikers? Blij met de strooidienst? Toch wat bang om de drukke weg op te gaan? Laat het ons weten! Mail het naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Schrijf je telefoonnummer erbij, zodat we je kunnen bellen. Wie weet kom jij dan op 4 januari in de uitzending!

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1