appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Dit is de Zaterdag
STER Advertentie

Jongeren informeren over corona moet anders

ANP
maandag 10 augustus 2020 | NTR | Redactie Vanzelfsprekend Twitter

Premier Rutte moet duidelijker en minder afvallend communiceren naar jongeren over de corona regels stelt Sheily Belhaj, eindredacteur van NOS Stories in Vanzelfsprekend. "Ik denk dat als je jongeren op zo'n manier aanspreekt, het voorbij gaat aan de boodschap."

Vanzelfsprekend: Hoe dring je als overheid bij jongeren door?

Verwarring onder jongeren

De afgelopen week bleek dat de verspreiding van het coronavirus in Nederland onder jongeren hard gaat. Uit cijfers van het RIVM kwam naar voren dat een kwart van alle besmette personen sinds 1 juli tussen de 20 en 29 jaar oud is. Premier Rutte sprak deze groep dan ook streng toe tijdens de vorige persconferentie. 

Erg effectief blijkt de communicatie dusver niet te zijn geweest volgens Belhaj. "Je zag dat veel jongeren de regels niet meer snapten, het ene moment is het dit en het andere moment dat." Terwijl duidelijkheid voor jongeren juist heel prettig is. Het viel de eindredacteur van NOS Stories dan ook op dat veel jongeren naar hen toe kwamen met vragen over wat precies wel en niet mag. "Terwijl wij de overheid niet zijn."

De nieuwe generatie vraagt om andere aanpak 

Onduidelijkheid is niet de enige factor waar aan gewerkt kan worden om ervoor te zorgen dat jongeren goed geïnformeerd blijven stelt influencer marketing specialist Kirsten Jassies. De informatie die verspreid wordt via de traditionele kanalen bereikt jongeren niet.

"Wij zitten braaf klaar voor Rutte's speech", zegt Jassies. "Maar jongeren kijken over het algemeen op Instagram, Snapchat en hebben whatsappgroepjes met elkaar. Die kanalen eisen een andere taal."

Hoe komt het eigenlijk dat jongeren de traditionele media links laten liggen? Volgens Jassies is dat vooral omdat jongeren zich niet herkennen in de verhalen die gebracht worden in de media. "En dan zoeken ze naar nieuwe bronnen."

De informerende influencer

Voor jongeren zijn influencers, alle mensen met een beetje invloed online, zo'n bron. "Die zijn veel groter dan alle radiostations op Instagram bij elkaar", laat Jassies weten. 

"Het zijn types die helemaal niet aan journalistiek doen en daar moeten ze ook niet mee vergeleken worden denk ik dan. Je moet ze met experts laten praten, dat lijkt mij het allerbelangrijkste." Daarnaast, stelt Jassis, moeten we de jeugd niet onderschatten. "Ik vind wel dat de jongeren veel kritischer zijn dan vroeger. Er komt veel meer informatie op ze af in een korte tijd, dus ze moeten ook snel kunnen schakelen."

Vanzelfsprekend

In het NTR-programma Vanzelfsprekend bespreken en becommentariëren Fadua El Akchaoui en Nora Akachar actualiteiten en maatschappelijk relevante (al dan niet taboedoorbrekende) thema's met ruimte voor humor en persoonlijke verhalen. Iedere zaterdagavond tussen 21:00 en 22:00 uur, de hele maand augustus.

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1