appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
Nu: Nieuws en Co
STER Advertentie

'Idee van diversiteit op universiteit is vaak totaal verkeerd'

ANP
zaterdag 1 augustus 2020 | WNL | Marinka Wagemans

Betere representatie aan universiteiten en inclusiviteit moeten geen doelen op zich zijn. Universiteiten moeten vooral de knapste koppen aantrekken. Dat vindt onderzoeker en docent aan de Universiteit Leiden Alban Mik. Ook hoogleraar rechtswetenschappen en Forum voor Democratie-senator Paul Cliteur vindt dat dit niet ter discussie hoort te staan. "Het idee van diversiteit dat men vaak heeft is totaal verkeerd", zegt hij in WNL Op Zaterdag op NPO Radio 1. "Ik vind dat je je als universiteit voornamelijk op de diversiteit van opvattingen moet oriënteren."

Bij het begrip diversiteit heeft men een "soort van raciale diversiteit" voor ogen, zegt Cliteur. "Dus mensen met verschillende huidskleur, die moeten allemaal naar voren worden gehaald. Terwijl huidskleur in beginsel helemaal niets zegt over je opvattingen."

Volgens Cliteur moet je er als universiteit voor zorgen dat er in elke kleur les wordt gegeven. "Dus als in de Tweede Kamer de PVV de grootste oppositiefractie is en in de eerste kamer Forum voor Democratie, moet je als universiteit ook hoogleraren in de sociologie hebben die op de PVV stemmen. En als ik dat nu zo zeg denk je meteen: die zijn er niet. En dat is fout, en dat zou universitaire bestuurders te denken moeten geven."

Onderzoeker en docent Mik kreeg tijdens zijn studie rechtsfilosofie wel les van een veelheid van opinies, op rechts en links. "Dan moet je zelf gaan uitmaken wat je vindt, en dat is de kern van een universiteit. Dat je allemaal verschillende dingen hoort en dat je ook met je leraren in debat gaat. Dan scherp je je denken", licht Mik toe. "En dan kan je ook denken: hé, waarom vind ik dat niet, of waarom vind ik iets fout. Daarom moet je juist boeken lezen die misschien wel fout zijn. Als je bijvoorbeeld Mein Kampf leest kun je het er met elkaar over hebben: waarom is dit foute boel? Daar leer je veel meer van."

Uiterlijkheden

Wat universiteiten vooral niet moeten doen is gepreoccupeerd zijn met uiterlijkheden, vindt Cliteur. "Zoals de structuur van je haar en je huidskleur en of je man of vrouw bent, of je een Aziatisch of niet-Aziatisch uiterlijk hebt."

Een universiteit is primair een meritocratisch instituut, beklemtoont Cliteur. Dat betekent dat ieders sociaal-economische positie wordt bepaald op basis van zijn of haar individuele verdiensten. 'Maar dit oorspronkelijke ideaal van een universiteit dreigt overwoekerd te raken door allerlei verhalen die over komen waaien uit de Verenigde Staten over diversiteit en inclusiviteit", zegt de hoogleraar. Op zichzelf is dat prima, zegt hij. "Maar het is niet de primaire taak van een universiteit om zich daarop te richten."

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1