Opinie & Commentaar

Ik wil een kleedhokje met goed licht en een gordijn dat echt dicht kan

foto: Pixabayfoto: Pixabay
  1. Nieuwschevron right
  2. Ik wil een kleedhokje met goed licht en een gordijn dat echt dicht kan

[AVROTROS] Er is geen woord dat ik de afgelopen jaren vaker heb gehoord tijdens brainstorms, workshops en kick-offs. Als het slecht gaat met een bedrijf, als een branche in het slop zit of als een product een net iets te stoffig imago heeft. Kortom, als het he-le-maal anders moet, dan kunnen we het gelukkig altijd nog op 'de beleving' gooien.

Zo wordt beleving ook altijd genoemd als dé oplossing voor de leger wordende winkelstraten. We shoppen steeds vaker online. Hoe krijgen we de mensen weer terug de fysieke winkel in? 'Beleving!' roepen de retailers. Zorg ervoor dat shoppen een on-ver-ge-te-lij-ke belevenis wordt waar klanten blij van worden. Warme herinneringen creëren! Een fijn samenzijn in een commerciële omgeving!

Piepklein labeltje

Ik ben tijdens mijn laatste kledingwinkelbezoek eens extra gaan letten op die winkelbeleving. Een blauw truitje zag ik. Ook nog eens afgeprijsd, maar niet de juiste maat, zag ik op het piepkleine labeltje aan de binnenkant. Vervolgens heb ik de hele stapel binnenstebuiten gekeerd en kwam ik erachter dat mijn maat er niet tussen zat. Toen ik na enige tijd een winkelmedewerker had gevonden, hoorde ze mijn hulpvraag zuchtend aan. "Nee, misschien online", luidde haar antwoord, wat ik steeds vaker krijg als ik ouderwets aan het winkelen ben.

Kijk mijn navel

Dan toch maar die maat groter en die maat kleiner proberen. Richting kleedkamer. Wachten totdat er een hokje vrijkomt. Eenmaal in het hokje, hing ik de kleding op de net iets te kleine haakjes voor de hangertjes. Daarna operatie kleedkamergordijn. Zo'n stug gordijn met een paar gordijnringen die - maakt niet uit hoe hard je eraan trekt - toch altijd zo'n twintig centimeter aan de zijkant openlaat. Precies genoeg om de op de gang wachtende man van je kleedkamerbuurvrouw een mooie inkijk te geven. In de hippere winkels is het traditionele gordijn vervangen door een net iets te kleine leren lap die je aan weerszijden met twee vleeshaken ophangt. Heel urban en industrial, maar ik ben niet heel groot van stuk, dus aan de onderzijde is dan nog net genoeg ruimte om alles tot en met mijn navel te laten zien aan winkelend Nederland.

Goedgevulde mini-bar

Als winkel wil je toch zoveel mogelijk kleding verkopen? Dus dan is het heel belangrijk dat je potentiële klanten zich heel comfortabel én mooi voelen als ze die kleding in je winkel gaan passen? Voorzie zo'n kleedkamer van flatteus licht, goede kledinghaakjes, een corrigerende spiegel, een geurdispenser die zweetgeur absorbeert en desnoods een goedgevulde mini-bar. Make kledingpassen great again!

Prosecco en kaasstengels

Ik kocht uiteindelijk de kleinere maat. Bij de kassa stond een dienblad met drie half leeggedronken glazen prosecco en een bakje met afgekloven kaasstengels. Waarschijnlijk diezelfde ochtend daar neergezet om de klanten het gevoel te geven dat het een feestje is, zo'n winkelbezoek. Daarnaast een lijst met een balpen waar je je email kon achterlaten. Kunnen ze je op de hoogte houden van kortingsacties en je ook een enquêteformulier mailen met daarin de vraag of het een beleving was, dit winkelbezoek. Nee. Het was geen belevenis, er zijn geen warme herinneringen gecreëerd en het was zeker niet on-ver-ge-te-lijk.

Radar: consumentenradio op NPO Radio 1

Mischa Blok presenteert Radar Radio: elke zaterdagmiddag tussen 15:00 en 16:00 op deze zender. Lees alle artikelen uit Radar Radio in de rubriek Consument. Om een appje naar de studio te sturen heb je de NPO Radio 1-app nodig. Nog niet op je telefoon? Download hem hier voor Apple iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie