appjecalendarcheckchevron-downchevron-leftchevron-rightchevron-upclosedownloaddragfacebookfast-backwardfast-forwardgoogle-plusiconinstagramlinkedinlistlisten-livelogo-nporadio1logo-tour-de-france mailmicrophonepauseperson-man-2person-woman-4phonepinterestplayplaylistplyr-nextplyr-prevquestionquotesearchsharesorter--up-and-down star--open-and-filled star-openstarthumbdownthumbuptwitterwatch-livewhatsappyoutubeplyr-captions-off plyr-captions-on plyr-enter-fullscreen plyr-exit-fullscreen plyr-fast-forward plyr-muted plyr-pause plyr-play plyr-restart plyr-rewind plyr-volume
STER Advertentie

Stress van rekensommen? Misschien heb je wiskundeangst

Wiskundeangst
zaterdag 25 juli 2020 | AVROTROS | Redactie dr Kelder en Co Twitter

Paniek bij het optelsommen, nachtmerries over breuken. Waar de één zielsgelukkig wordt van rekenen, breekt het angstzweet uit bij de ander. Dat laatste heeft een naam: wiskundeangst. Jonge doctor Eva Schmitz onderzocht hoe mensen angst ervaren als ze aan wiskunde denken, en hoe dat het oplossen van sommen in de weg zit. Ze vertelt over haar onderzoek in dr Kelder en Co.

Eva Schmitz

1700 middelbare schoolleerlingen deden mee aan de studies van Schmitz. Hoe vaak wiskundeangst precies voorkomt bij mensen, zijn geen cijfers over bekend. "In mijn onderzoek had zo'n 9 procent er last van."

Het verschilt per leerling hoe de angst zich uit. Sommige leerlingen blokkeren bij het zien van sommen. "We zien dat ze het dan niet per se slechter doen, maar dat ze er wel langer over doen." Ook komt vermijdingsgedrag voor. "Dat ze uitstellen om ermee te starten, en er dus niet eens mee beginnen."

Meer dan alleen faalangst

Wiskunde-angst is meer dan alleen faalangst, constateert Schmitz, die onderzocht welke factoren allemaal een rol spelen. Het kan ontstaan door negatieve ervaringen met wiskunde in het verleden, en die leiden weer tot nieuwe negatieve ervaringen met wiskunde. Zo kan het vermijdingsgedrag zichzelf in stand houden. "Het is belangrijk om dat te doorbreken. En ook om succeservaringen te creëren." De verwachting is dat de angst dan afzwakt, en motivatie toeneemt.

Bestaan er nog meer angsten voor schoolvakken, bijvoorbeeld voor taal of aardrijkskunde? "Dat hoor je minder vaak. Uiteraard kun je ook angstig zijn voor bijvoorbeeld Engels. Er bestaat een algemene kwetsbaarheid voor angst. Maar we weten dat wiskunde wel een specifieke vorm van angst is."

Eva Schmitz

Correctie melden

STER Advertentie
Vorige pagina Back to top
NPO Radio 1