Onderzoek
KRO-NCRV

Passend Onderwijs: zorg en zegen

foto: Klaas de Tekfoto: Klaas de Tek
  1. Nieuwschevron right
  2. Passend Onderwijs: zorg en zegen

In 2014 werd Passend Onderwijs ingevoerd. De bedoeling was dat alle kinderen, of ze een beperking hebben of niet, bij elkaar in de klas zouden komen. Dichtbij huis, in de buurt bij hun eigen vriendjes. Nu blijkt dat het aantal kinderen dat toch nog wordt verwezen naar een speciale onderwijsschool stijgt en er zelfs wachtlijsten ontstaan zijn voor het speciaal onderwijs.

Guuske Ledoux, directeur Kohnstamm Instituut, dat heet wegadviseren

Als je kind een handicap heeft, omdat hij in een rolstoel zit of blind, spastisch of autistisch is, zoek je als ouder een school waar je kind het beste onderwijs kan krijgen dat er is. Het komt voor dat ouders daar heel veel moeite voor moeten doen. Scholen die het te moeilijk vinden of denken dat ze het kind niet voldoende te bieden hebben, wijzen een kind soms gewoon af of verwijzen door naar het speciaal basisonderwijs (sbo) of speciaal onderwijs (so).

Teun Dekker, directeur van De Kroevendonk

Maar het kan ook anders. De Kroevendonk in Roosendaal is een inclusieve school. Daar zitten alle kinderen bij elkaar. De Kroevendonk verwijst uit principe niet naar het sbo of het so. De expertise die nodig is om de kinderen genoeg ondersteuning te geven, huren ze in. Er lopen intern begeleiders en onderwijsassistenten rond, een logopedist, een ergotherapeut en ook een fysiotherapeut als dat nodig is.

Carlos postdijk, leerkracht over werkdruk

Sinds de invoering van Passend Onderwijs verstomt de kritiek niet. De werkdruk is te hoog, de leerkrachten zijn niet opgeleid voor kinderen met een beperkingen en er zijn te weinig onderwijzers. Leerkracht Carlos Postdijk ziet dat anders. De Kroevendonk vraagt de maximale extra ondersteuningsgelden aan en heeft goed contact met Jeugdzorg van de gemeente. Dat laatste is ook erg belangrijk want een deel van de zorg bijvoorbeeld vervoer van en naar school komt uit het gemeentebudget.

Frans Vullings schoolleider: Ik schuif met kinderen

In Venlo heeft De TalentenCampus een geïntegreerde school gebouwd, waar regulier basisonderwijs, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in een school gegeven worden. Ze hebben een groot schoolplein en de hele school viert alle feestdagen samen. Maar het belangrijkste is, kinderen kunnen op hun eigen niveau les krijgen. Bijvoorbeeld rekenen op het so en technisch lezen in een reguliere basisklas. Frans Vullings weet dat het illegaal is wat hij doet, maar het wordt gedoogd door de onderwijsinspectie.

Luister vanavond naar Reporter Radio om 19 uur: Passend Onderwijs, zorg en zegen

Ster advertentie
Ster advertentie