Wetenschap & Techniek

Big Brother heeft aan één Facebook-like al genoeg

foto: max pixelfoto: max pixel
  1. Nieuwschevron right
  2. Big Brother heeft aan één Facebook-like al genoeg

Eén Facebook-like volstaat om mensen anderhalf keer vaker te laten klikken op een gepersonaliseerde advertentie. Dat blijkt uit grootschalig Brits-Amerikaans onderzoek.

Facebookgebruikers klikken 40 procent vaker op een advertentie die is afgestemd op ofwel introverte ofwel extraverte mensen dan op een niet op maat gesneden reclame. Ze kopen het bijbehorende product 50 procent vaker. Het wonderlijke is, dat slechts één Facebook-like al volstond om dit effect op grote schaal te bereiken. Voor het onderzoek schotelden onderzoekers van de Columbia Business School en Cambridge University advertenties voor aan 3,7 miljoen Facebook gebruikers.

Introverte mensen houden van science fiction

Om relevante likes te selecteren keken de onderzoekers welke 10 likes in de uitgebreide persoonlijkheidsdatabank MyPersonality.org het sterkst overeenkwamen met het persoonlijkheidskenmerk extravertie en welke 10 likes daarmee het minst overeenstemden. Voorbeelden van likes van extraverte mensen bleken ‘Mensen aan het lachen maken’ en ‘Een beetje stom’. Introverte mensen liken onder meer ‘Computers’ en science fiction serie ‘Stargate’.

Vervolgens lieten de onderzoekers voor een cosmeticaproduct en een computerspel reclames ontwerpen die specifiek gericht waren op een introverte of een extraverte doelgroep. De introverte variant schotelden ze voor aan Facebook gebruikers die ofwel één van de tien introverte likes op hun profiel hadden ofwel één van de tien extraverte likes. Hetzelfde deden ze met de extraverte variant. De verschillen bleken groot.

Facebook kent jou beter dan je naasten je kennen

Eerder onderzoek had al laten zien je op basis 70 Facebook likes iemands persoonlijkheidskenmerken beter kan inschatten dan zijn collega’s kunnen. Met 150 likes ken je hem beter dan zijn familie en vrienden. En 300 likes waren nodig heeft om iemand nauwkeuriger in te schatten dan zijn of haar partner.

Open voor nieuwe ervaringen

De onderzoekers herhaalden het experiment met een ander persoonlijkheidskenmerk: openstaan voor nieuwe ervaringen tegenover juist behoudend zijn. Hier zorgde de afgestemde reclame voor 38 procent meer reacties.

In een derde experiment veranderden de onderzoekers de reclameslogan voor een puzzelspelletje met een behoudend klantenbestand. ‘Ben je er klaar voor? Actie! Grijp nu het puzzelspel. Intense en hersenbrekende puzzels!’ veranderde in ‘Pffff! Zware dag? Waarom pak je geen puzzel om lekker tot rust te komen?’ Het aantal kliks schoot met 30 procent omhoog, het aantal verkopen met 20 procent.

Massale beïnvloeding: kans én gevaar

De onderzoekers hopen met hun onderzoek het bewustzijn bij burgers en politici over de impact en reikwijdte van massale psychologische beïnvloeding te vergroten. De technieken kunnen ten goede worden gebruikt, bijvoorbeeld voor overheidsbeleid, maar ook ten slechte, bijvoorbeeld om mensen aan het gokken te krijgen.

Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu (NTR).

NPO Radio 1 houdt je dagelijks op de hoogte over de laatste ontwikkelingen in de wetenschap

Maandag t/m vrijdag rond 16.20 uur in Nieuws en Co

Ster advertentie
Ster advertentie