STORM Eindhoven met een elektrische motor de wereld rond (in 80 dagen)
- Nieuws
- STORM Eindhoven met een elektrische motor de wereld rond (in 80 dagen)
[NTR] Wat twee jaar geleden begon als een los ideetje in de hoofden van een aantal studenten, gaat vandaag daadwerkelijk van start. Gebaseerd op Jules Vernes’ gelijknamige roman probeert de TU Eindhoven de wereld rond te reizen in 80 dagen. Met twee elektrische motoren in plaats van een luchtballon wel te verstaan. We leven niet meer in de negentiende eeuw.
Ambitie hebben de 23 studenten van de TU Eindhoven zeker. Niet alleen omdat ze vanaf vandaag tegen de klok de wereld rond proberen te rijden met twee eigen elektrische motoren. Maar ook omdat ze zo’n hype rond hun project hebben gecreëerd.
Bekijk hier het vertrek van de studenten:
Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.
Zo hebben ze oud premier Jan Peter Balkenende (een groot fan van Formule 1) en tv-presentator Rick Nieman (een groot motorliefhebber) als ambassadeurs voor hun project weten te strikken. En hoogleraar Wetenschapscommunicatie Ionica Smeets zorgde er dan weer voor dat de studenten de nodige mediatraining kregen.
Maar daar blijft het niet bij. De hele tocht kun je online integraal mee bekijken, een Kazachse nieuwsploeg zal hun rondreis door Kazachstan vergezellen, en verder staan er maar liefst drie verschillende handelsmissies over elektrische mobiliteit ingepland tussen Nederlandse bedrijven en het buitenland (waaronder een in Shanghai, China).
Wetenschappelijk verantwoord?
De route van de reis zal gaan via Europa en Turkije, Centraal Azië, China, en uiteindelijk Amerika om uiteindelijk te eindigen in Nederland. Dat is allemaal mooi, maar een wetenschapsredacteur vraagt zich bijvoorbeeld bij de Solar Challenge wel eens af of er jaarlijks wel zo veel nieuwe wetenschappelijke verdiensten zijn die het geld en de mediabelangstelling verantwoorden.
Volgens Bas Verkaik (22), een van de 23 studenten, gaat die kritiek voor STORM niet op. "Om onze reis mogelijk te maken zullen we bijna alle tachtig dagen 500 à 600 kilometer moeten afleggen. Elektrische motoren die dat kunnen bestonden tot dusver nog niet, dus hebben we er twee helemaal zelf gemaakt. Bovendien is het tweede grote doel van de reis om bewustzijn in andere landen te creëren voor elektrisch rijden. In sommige landen is er die amper."
STORM betekent echt ‘storm’
Het is ook niet alleen de technologie die tot in de kleinste details is uitgewerkt. De vier personen die de twee motoren om de beurt zullen besturen hebben intensieve motorrijlessen gekregen. De motoren hebben al proefgedraaid in een aantal van de landen. De andere studenten en reservemateriaal gaan met begeleidende (niet-elektrische) busjes mee. En als er toch een zwaar ongeval zou gebeuren, dan kunnen velen van hen de kennis uit hun EHBO-training gebruiken.
Verkaik: "Dat laatste is natuurlijk nodig, maar in tegenstelling tot wat velen denken kan ik je verzekeren dat de situatie in de landen waar we doorheen zullen trekken helemaal veilig is. Vele landen en universiteiten verwelkomen ons zelfs met open armen."
Elk van de motoren heeft 24 batterijen die voortdurend vervangen worden als ze leeg zijn en waarmee ze in totaal 380 kilometer kunnen rijden. Het herladen zal enkel gebeuren door de beschikbare elektriciteit uit de landen te gebruiken.
De naam STORM is trouwens geen afkorting. ‘We vonden het gewoon een goed klinkende naam’, zegt Bas. Betekent dat dan ook dat STORM mee zal helpen om het lokale wegdek zo goed mogelijk kapot te scheuren? Bas moet er om lachen. "We hebben onze motoren afgesteld op 160 kilometer per uur. Maar we beloven dat we niet harder zullen rijden dan 120 en we ons aan de verkeersregels zullen houden."
Dit artikel is verzorgd door de wetenschapsredactie van De Kennis van Nu.