Wetenschap & Techniek
NOSNTR

Is de nieuwe supermarktmanager op tv een AI-personage?

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Is de nieuwe supermarktmanager op tv een AI-personage?

De supermarktmanager van Albert Heijn, Cora van Mora of Martine Bijl voor Hak. Bedrijven gebruiken graag personages in hun reclames. Steeds vaker gebeurt dat niet met echte mensen maar met AI-influencers, virtuele figuren gemaakt door de computer. Joris Demmers, universitair hoofddocent marketing aan de Universiteit van Amsterdam, vertelt over deze manier in Nieuws en Co.

AI-influencers nemen reclamewereld over

"Wat de laatste jaren al best populair is geworden, zijn de virtuele influencers", aldus Demmers. "Het is dus niet helemaal nieuw."

Razend snel

Het nieuwe is volgens Demmers dat het nu ook generatief is. Dus dat het ook zelf content kan maken, zoals mensen dat ook kunnen maken. "Zoals Chat-GPT geschreven teksten genereerd kan je ook gesproken teksten generen. Dus zijn het niet alleen plaatjes", zegt Demmers.

De ontwikkelingen gaan ontzettend snel. Zo zijn er in India al AI-nieuwsverslaggevers. "Nu hoor je soms nog wel dat de spraak van zo'n AI-influencer niet zo is als een mens, maar dat kan over een paar maanden alweer heel anders zijn", aldus Demmers.

Nep

Nu zijn het vaak dus acteurs die worden gebruikt in reclames, maar de kans is groot dat in de toekomst ook veel AI gebruikt gaat worden. Volgens Demmers kan dit wel aanslaan: "Ja, het is nep en virtueel, maar in principe is Cora van Mora ook nep en de hamsters van de Albert Heijn ook. En dus kan je zeggen dat deze personages eigenlijk net zo echt en net zo nep zijn."

Er zijn wel degelijk nadelen ook aan het fenomeen. "Dat zou zijn wanneer het echte niet meer te onderscheiden is van AI-gegeneerde personages. En zeker als het gaat om influencers die een jonge doelgroep aanspreken", zegt Demmers. Deze groep kan nu al lastig inzien als influencers reclame maken.

AI-influencers

Ster advertentie
Ster advertentie