NOSNTR

Radiosignalen van verre sterren duiden op verborgen planeten

foto: Pixabay
  2. Radiosignalen van verre sterren duiden op verborgen planeten

Onze eigen LOFAR, de krachtigste radioantenne ter wereld, heeft sterren waargenomen die onverwacht radiogolven uitzenden. Dat kan duiden op het bestaan van verborgen planeten. Het gaat om signalen van 19 zogenoemde rode dwergen. Voor vier van de sterren lijken verborgen planeten de beste verklaring.

Onderzoek moet leven buiten Aarde helpen vinden

Het is voor het eerst dat dit soort signalen zijn opgepikt van buiten ons zonnestelsel. De ontdekking is een belangrijke stap voor de radio-astronomie, aldus het persbericht, en kan mogelijk leiden tot de ontdekking van planeten in het hele heelal.

“Radiotelescopen maken grote beelden van de hemel”, vertelt Huub Röttgering, sterrenkundige bij LOFAR en co-auteur van het onderzoek. “Normaal gezien zie je alleen radiostraling van zwarte gaten. Wat je nooit ziet, is sterren met radiostraling. Behalve als er om die sterren planeten draaien. Dat was tot nu toe heel moeilijk te ontdekken.”

Planeten om rode dwergen

In totaal vonden de onderzoekers 19 van deze sterren, rode dwergen genaamd. Het persbericht concludeert optimistisch dat van 4 van deze sterren eigenlijk wel vaststaat dat er planeten omheen draaien, maar Röttgering is iets voorzichtiger: “Minimaal één”, zegt hij bij Nieuws en Co.

Nu is radiostraling iets anders als zichtbaar licht. De grote vraag is daarom: krijgen we deze planeten ooit te zien? “Ik denk uiteindelijk wel. We gebruiken nu telescopen in Chili, en later gaan we werken met de ELT, de Extremely Large Telescope. Daarmee kunnen we heel nauwkeurig werk doen. We hopen daarmee op termijn te zien of er een atmosfeer is, en water of CO2.”

Nog tien jaar geduld

Op welke termijn dan? “Wat voor soort planeet het is, dat zal een paar jaar duren. Over zeven tot acht jaar weten we of er een atmosfeer is, en over zo’n tien jaar wat daar de samenstelling van is”. Tegen die tijd zouden we ook moeten kunnen concluderen of die atmosfeer mogelijk leven zou kunnen herbergen.