Weegt het redden van de auto-industrie zwaarder dan het klimaat? 'We willen dat bedrijven dit overleven'
- Nieuws
- Weegt het redden van de auto-industrie zwaarder dan het klimaat? 'We willen dat bedrijven dit overleven'
In de Green Deal die Frans Timmermans als voormalig Eurocommissaris ooit opstelde, zouden er per 2035 geen auto's met verbrandingsmotoren meer gebouwd mogen worden. Maar dit verbod op benzineauto’s zal zijn opvolger Wopke Hoekstra vandaag hoogstwaarschijnlijk schrappen. "Je geeft een dubbel signaal af door wel een duurzamer Europa te willen, maar niet de regels", zegt Jelmer Mommers, klimaatjournalist van De Correspondent, bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Met het schrappen van het verbod hoopt Hoekstra de auto-industrie overeind te houden. Maar dit heeft wel invloed op het ambitieuze klimaatplan van de EU. "90 procent van het plan is nog steeds ambitieus, maar we zien ook dat de Duitse autosector het zwaar heeft", vertelt Tom Berendsen, Europarlementariër voor het CDA. "We zitten met 27 lidstaten aan tafel en het is onze taak om de plussen en minnen van het pakket af te wegen. We willen ambitieus zijn, maar we willen ook dat bedrijven dit overleven."
Europa nog niet klaar
Ook Huub Dubbelman van de RAI-vereniging, de brancheorganisatie voor de mobiliteitsindustrie, denkt dat Europa nog niet klaar is om over te gaan op een auto-industrie die volledig elektrisch is. "2035 is te kortdag voor deze transitie. Wij lopen als één van de voorlopers al tegen beperkingen aan, laat staan de landen waar nog helemaal geen sprake is van een laadinfrastructuur." En dat is volgens Dubbelman cruciaal. "Je kunt wel elektrische auto’s verkopen, maar als die infrastructuur er niet is, heeft dat geen zin."
"De auto-industrie heeft het zwaar", ziet ook Marieke Kuijpers, sectormanager mobiliteit en logistiek bij de Rabobank, die zich aansluit bij Dubbelman. "Er zijn normen gesteld die niet helemaal aansluiten bij de vraag uit de markt."
Trend
Mommers ziet dat het schrappen, afzwakken of uitstellen van regels al langer een trend is in de EU. "Dit is een brede beweging in Europa die de Europese Commissie heeft geïntroduceerd onder het mom van 'versimpeling', maar dit is uitgelopen op een agenda van deregulering." En daar spelen de christendemocraten volgens Mommers een rol in. "Alle lobby's hebben daar een luisterend oor gevonden in het parlement, maar hierdoor wordt het debat wel gekaapt door kortetermijnbelangen."
Effect op gedrag
Die deregulering in Europa kan ook een effect hebben op ons gedrag, ziet Ellen van der Werff, adjunct-hoogleraar psychologie van milieuvriendelijke gedragsverandering. "Met het afschaffen van het verbod op benzineauto's geef je een signaal af dat het niet zo belangrijk is om te verduurzamen. Mensen wachten met gedragsverandering en vertonen daardoor ook minder milieuvriendelijk gedrag."
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!
Gerelateerd





