Verstappen terug in WK-race na fout McLaren: 'In deze fase van het seizoen moet je zulke risico's niet nemen'
- Nieuws
- Verstappen terug in WK-race na fout McLaren: 'In deze fase van het seizoen moet je zulke risico's niet nemen'
Wordt Max Verstappen alsnog wereldkampioen? De strijd om de titel ligt plots weer open nadat de Red Bull-rijder in Las Vegas een onverwachte meevaller had gekregen: zijn concurrenten van McLaren werden gediskwalificeerd. Het gat met klassementsleider Lando Norris is hierdoor, met nog twee races te gaan, flink afgenomen. "In deze fase van het seizoen moet je zulke risico's niet nemen."
Video niet beschikbaar
In een sport waarin de kleinste details het verschil maken, kan het zomaar zijn dat enkele millimeters in Las Vegas de wereldkampioen van dit seizoen zullen bepalen. McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri werden na afloop van de grand prix gediskwalificeerd wegens een houten plank onder de auto die te veel was afgesleten.
Dat is tegen de regels: hoe meer slijtage, hoe dichter de auto bij het asfalt ligt en hoe hoger de snelheid. De plaat onder auto moet minimaal negen millimeter dik zijn, maar uit onderzoek van de FIA bleek dat de planken nét wat dunner waren. En dus volgde diskwalificatie.
Al tijdens de race leek McLaren het te weten, omdat de coureurs over de boordradio werd verteld snelheid te minderen in de hoop dat de slijtage zou meevallen. De verkeerde afstelling van de auto bezorgde de coureurs een aerodynamisch voordeel.
Vonken
"Het is een bijzonder ingewikkeld verhaal", zegt F1-verslaggever Louis Dekker, maar je zag dat Piastri enorm aan het vonken was. Als tv-kijker vinden we dat heel mooi, maar die vonken komen natuurlijk ergens vandaan. Dat was waarschijnlijk het signaal voor de FIA om te beslissen: laten we kijken of het allemaal wel deugd onder die auto's."
n zo'n fase van het seizoen, waarin de details moeten kloppen, moet je dit soort risico's gewoon niet nemen
Volgens Dekker kan de verkeerde auto-afstelling alleen worden uitgelegd als een blunder. "De smoezen waren: weinig trainingstijd door slecht weer, geen racesimulaties, putdeksels die voor oponthoud zorgden. Maar het team riskeerde dat de plank ging slijten door de auto zo laag te laten liggen. Het was een risicovolle afstelling en ze hebben toegegeven dat ze te veel op de grens zijn gaan zitten. In zo'n fase van het seizoen, waarin de details moeten kloppen, moet je dit soort risico's gewoon niet nemen."
Met nog twee races is het verschil tussen klassementsleider Piastri en Verstappen, derde, 24 punten. Er zijn nog 58 punten te halen, waarvan er wegens een sprintrace in Qatar 33 te behalen zijn. Is Verstappen nu weer helemaal terug in de race? Het is belangrijk om nuance aan te brengen, zegt Dekker.
Getergd
"Norris is gepiepeld door zijn eigen team, maar is nu getergd en is bovendien in vorm. Hij heeft ook aangetoond sterker in zijn schoenen te staan dan menigeen dacht. Daarbij: McLaren heeft altijd gezegd dat Las Vegas een lastige baan voor ze is. In Qatar en Abu Dhabi (de laatste race van het seizoen, red.) zijn ze gewoon favoriet."
"Maar de keerzijde is dat McLaren mogelijk nu zó voorzichtig wordt, dat ze minder gaan riskeren. Daar kan Verstappen voordeel van hebben. Als het niet in de hoofden van de coureurs gaat zitten, dan wel in die van de monteurs, engineers en teamleiding. Die zullen denken: hoe hebben we dit in hemelsnaam kunnen laten gebeuren? Gaat dit straks nog fout ook? Als dit eenmaal in je hoofd zit, dan roep je de ellende eigenlijk over je af."
Analist Jeroen Bleekemolen legt uit waar de houten plank in Formule 1-auto's voor dient:
Video niet beschikbaar
Abonneer je op onze wekelijkse nieuwsbrief!
Elke zaterdag het beste van NPO Radio 1 in jouw mailbox.
Gerelateerd




