Sponsors weg bij WK? 'Het is tenslotte een voetbalwedstrijd op een massagraf'
- Nieuws
- Sponsors weg bij WK? 'Het is tenslotte een voetbalwedstrijd op een massagraf'
"Een volkomen terechte conclusie", noemt sporthistoricus Jurryt van de Vooren het besluit van de sponsoren van het Nederlands elftal om in november niet af te reizen naar het WK voetbal in Qatar. "Het is tenslotte een voetbalwedstrijd op een massagraf", zegt hij bij Spraakmakers.
Video niet beschikbaar
Van de Vooren is oprichter van het Comité Cancel Qatar en vindt het logisch dat bedrijven hun naam, gezicht en imago niet aan dit toernooi willen verbinden vanwege de slechte mensenrechtensituatie van de werknemers in het land.
Verdienmodel
Wat heeft het eigenlijk voor zin als ING niet fysiek aanwezig is op het WK? Volgens sportmarketeer Bob Oosterhout gebruiken global players en financiële instellingen zoals ING het WK om belangrijke relaties uit te nodigen, een paar dagen met ze op te trekken en lekker te eten en te drinken. "Dat is een heel serieus verdienmodel."
Oosterhout zag met eigen ogen hoe gemakkelijk bedrijven elkaar vinden op grote sportevenementen, zoals een WK of de Olympische Spelen waar directeuren elkaar treffen aan de bar van het Holland Heineken House.
Meer sponsors
Albert Heijn denkt nog na over hoe ze hier in Nederland het WK kunnen vieren. Ook veel andere bedrijven zijn er nog niet uit of ze reclame gaan maken rondom het WK. Oosterhout verwacht dat er ook daar nog het een en ander staat te gebeuren in aanloop naar november. "Ik weet dat het in de boardrooms leeft, maar het ene bedrijf gaat er beduidend anders mee om dan het andere."
'Moreel kompas boven geld'
Sportjournalist Barbara Barend is verheugd over het besluit van o.a. ING, KPN en AH om niet fysiek naar Qatar te gaan. "Het is een eerste stap, maar Qatar vindt dit niet leuk.”
Ze vindt dat bedrijven en merken een belangrijke rol hebben om te laten zien waar ze staan in maatschappelijke discussies. "Je kan écht iets veranderen in de wereld door een statement te maken", aldus Barend. Volgens haar is dit hét moment voor bedrijven om hun morele kompas te verkiezen boven geld verdienen.
Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers
Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!