Draaien en keren in wielerklassieker 'Heerlen-Meerssen'
- Nieuws
- Draaien en keren in wielerklassieker 'Heerlen-Meerssen'
Komend weekend staat de Amstel Gold Race weer op het programma. De Kopgroep, deze week weer gevormd door Joost Vullings van EenVandaag, Mart Smeets en Maxim Horssels van Wielerflits stapt ook weer op. Maar voor ze beginnen met al het draaien en keren waar de race door de Limburgse heuvels om bekendstaat, moet Joost iets van het hart.
“Die naam… De Amstel Gold Race, dat zit me toch verschrikkelijk dwars," aldus Joost. "Hebben we één klassieker in Nederland - al niet de oudste met de start in 1966 - maar goed dat is nou eenmaal zo, heet ‘ie naar een sponsornaam waarvan het biertje niet eens meer bestaat! Waarom heet die koers niet gewoon Maastricht-Valkenburg?”
Mart herinnert zich de tijd waarin de naam niet eens uitgesproken mocht worden. “Ik werd vroeger voor een vuurpeloton gezet als ik in de uitzending ‘Amstel Gold Race’ noemde. Toen leefden we nog in een tijd in Nederland dat je de sponsor niet mócht noemen.“
De koers heeft ook een tijd anders geheten, weet Mart: “Voor een lange tijd is het woord Amstel er af gehaald. Toen kon je een scheidslijn trekken in het Nederlandse klimaat van journaals en kranten en televisieprogramma’s. Alles aan de rechterkant bleef het Amstel Gold Race noemen, en alles aan de linkerkant van het spectrum noemde het de Gold Race. Met uitzondering van dagblad Trouw. In het begin van deze wedstrijd noemden ze ‘m altijd Heerlen-Meerssen. Dat was een regel daar, commerciële namen mochten niet. En ze deden het zo consequent dat toen de koers veranderde en Maastricht als eindpunt kreeg, ze het nog steeds Heerlen-Meerssen bleven noemen.”
Joost roept de luisteraars op een nieuwe, parcours-wijzigings-bestendige naam te verzinnen voor de race, maar Maxim vindt dat de naam juist met trots gedragen moet worden. “Ik vind het juist wel een mooie dat ze nog vasthouden aan die oude naam. Juist omdat ze hun tijd zo ver vooruit waren. Nu is er niks anders dan wedstrijden die een grote sponsornaam aan zich binden om de koers te kunnen organiseren. En Nederland had hiermee al in 1966 een koers die op deze manier de marketing voor elkaar kreeg. Het is de enige uitzondering die al zo lang die naam draagt, dat dat ook gewoon zo moet blijven.”
Weten wie de mannen voorspellen als winnaar van deze race? Luister dan de nieuwste aflevering van De Kopgroep. Zelf een gokje wagen voor de Natte Vinger kan via ons Instagram-account.
#2 - De Amstel Gold Race (S09) - De Kopgroep wielerpodcast
Download de NPO Radio 1-app
Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.