Sport
KRO-NCRV

Waarom Sport7 een mislukking werd

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom Sport7 een mislukking werd

Deze week is het precies 25 jaar geleden dat de commerciële tv-zender Sport7 voor het eerst te zien was. De zender hield het uiteindelijk maar een paar maanden vol. Wat iets nieuws moest worden, werd een debacle, er keek geen hond. Waarom ging het mis?

Met de woorden 'we gaan iets nieuws doen' werd de commerciële zender Sport7 in februari 1996 aangekondigd. Deze woorden waren gelijk ook het begin van het einde, concludeert voetbalcommentator en sportverslaggever Leo Driessen bij Spraakmakers.

Hij was een van de gezichten van Sport7. "Er waren heel veel grote commerciële partijen bij betrokken zoals Philips, ING en KPN . Dat gaf vertrouwen dat dit wel eens iets zou kunnen worden." De zender kocht als eerste commerciële partij de voetbalrechten in de Eredivisie. Toch ging vier maanden later de stekker er alweer uit.

'De grote sterren kwamen niet naar de zender'

Volgens tv-deskundige Bert van der Veer zijn er meerdere oorzaken voor het floppen van de zender. "De sterren, zoals Mart Smeets en Kees Jansma kwamen niet naar de zender." Ook concludeert hij dat men toen nog niet wilde betalen voor sport. "Dat was uiteindelijk wel het idee van de zender, na een paar maanden 'gratis' kostte het de prijs van een zak patat per maand."

Geen sympathie zoals de NOS

Verder had de zender volgens Van der Veer niet de sympathie zoals de NOS dat wel had. Dat kwam mede doordat de NOS met Studio Sport, een grote concurrent zagen in Sport7. "Zij voedde het sentiment dat wij mensen met onze betaalzender het heilige 'bord op schoot'-moment afpakte."

Volgens Driessen speelde presentator Kees Jansma het "keihard". Jansma voedde dit sentiment en hoewel dat een "tactische meesterzet" was van de toenmalig NOS-presentator, verwijt Driessen hem ‘krokodillentranen.

"De heren die hebben gezegd niet bij Sport7 te willen werken, zijn daar financieel ongelofelijk veel rijker van geworden in die tijd", aldus Driessen. Hij denkt dat de NOS hun solidariteit heeft gekocht. "Ze gingen natuurlijk wel met de aanbieding van Sport7 naar hun baas. Daar zijn wat nulletjes in het contract bijgezet", vertelt Driessen.

Betalen voor (sport-)televisie

Driessen werkt inmiddels bij sportzender ESPN. Daar betalen mensen wél voor sport. Naar verluid heeft ESPN 1,6 miljoen abonnees. "Waarom het nu goed gaat? Live voetbal!", zegt Driessen. "Daar ging het bij Sport7 mis, we deden Studio Sport na, terwijl we iets exclusiefs hadden moeten doen." Ook denkt tv-kenner Bert van der Veer dat Nederland toen nog niet klaar was voor betaaltelevisie. "Inmiddels zijn we langzaam gewend geraakt voor sommige tv te moeten betalen."

Mis niets met de nieuwsbrief van Spraakmakers

Spraakmakers maken we mét jou als luisteraar. En om jou zoveel mogelijk bij ons programma te betrekken, versturen we een dagelijkse nieuwsbrief. Hierin vind je de stelling van de dag, de onderwerpen in de uitzending en een interessant artikel dat zeker het lezen waard is. Zo kun je gemakkelijk meepraten en mis je nooit meer iets!

Meld je hier aan.

Ster advertentie
Ster advertentie