Politiek
NOSNTR

Hoe TikTokkende politici vechten om aandacht van de kiezer

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Hoe TikTokkende politici vechten om aandacht van de kiezer

Vanwege nieuwe Europese regels zijn er in deze verkiezingscampagne geen politieke reclames te zien op sociale media. Dus moeten politieke partijen alles uit de kast trekken om toch op onze beeldschermen te verschijnen. Sanne Kruikemeier is hoogleraar Digitale Media en Samenleving aan de Wageningen Universiteit. Kruikemeier vertelt meer in Nieuws en Co.

Video niet beschikbaar

"Je ziet dat politieke partijen op zoek moeten gaan naar andere manieren om het publiek te bereiken", vertelt Kruikemeier. Voorheen was dat makkelijker, met advertenties konden politieke partijen zelf hun doelgroep selecteren en gericht adverteren. Sinds er geen politieke advertenties meer te zien zijn, moeten ze creatiever zijn. Partijen zijn afhankelijker geworden van algoritmes en vechten om aandacht.

TikTok is hét kanaal

De advertenties boden eerder uitkomst, omdat ze extra informatie gaven. Vooral voor kiezers met weinig politieke kennis was dat handig: "Op een laagdrempelige manier komt zo'n politieke advertentie dan bij deze mensen terecht. Dat kan hen ook informeren en niet alleen maar beïnvloeden op een negatieve manier", zegt Kruikemeier.

Politieke partijen proberen jongeren te bereiken met sociale media. "Deze verkiezingscampagne is TikTok enorm belangrijk geworden", vertelt Kruikemeier. "Bij de vorige verkiezingen was er nog wat terughoudendheid omdat er privacyzorgen waren", maar nu zetten partijen er vol op in. Na de verkiezingen zullen we weten of het invloed heeft gehad, en of er meer jongeren hun stem hebben uitgebracht.

Ster advertentie
Ster advertentie