Politiek
BNNVARA

Dit zijn de beste marketingbeloftes deze verkiezingen

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Dit zijn de beste marketingbeloftes deze verkiezingen

Welke verkiezingsbeloftes zijn het meest gelikt, onhaalbaar of vooral bedoel als lokkertje voor een wel hele kleine groep kiezers? Politiek redacteuren van De Nieuws BV, Anna Pleijsier en Joost Bekendam, doken in de partijprogramma's en zetten de meest opvallende beloften in drie dagen op een rijtje. Met vandaag een top 3 in de categorie 'beste marketingbeloften'.

Maandag was het de beurt aan de categorie 'cadeautjes'. GroenLinks kwam op één met het plan om alle jongeren van 18 een startkapitaal van 10.000 euro te geven. Dinsdag stond het CDA op de eerste plek met de maatschappelijke dienstplicht in de categorie 'broze beloften'. Vandaag dus de top-3 'marketingbeloften', beloften die mooi klinken, maar inhoudelijk weinig om het lijf hebben.

1. De Snoetje & Pluisjewet (PVV)

Bent u 70-plus, heeft u een laag inkomen en een ziek dier? Dan is de Snoetje & Pluisjewet misschien wat voor u! Althans, dat hoopt de PVV. De partij is altijd sterk in het bedenken van termen die blijven hangen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Kaagbaan’, die Schiphol volgens de PVV-leider zou kunnen openen, vanwege de hoeveelheid vluchten die Sigrid Kaag (D66) maakt.

Om deze inhoud te tonen moet je toestemming geven voor social media cookies.

Met de wet worden armlastige 70-plussers gecompenseerd voor de kosten van de dierenarts. De term is slim gekozen. ‘Snoetje en Pluisje’ – de dieren van Wilders zelf - klinkt positiever dan ‘poezen’ of ‘dieren en ‘wet’ maakt duidelijk dat het de PVV-leider menens is om zich in de kijker te spelen bij seniore, maar armlastige dierenvrienden.

2. Het 'oerbos' (FVD)

Een nieuw en tegelijk eeuwenoud bos planten op de plek waar nu (nog) Schiphol ligt? Thierry Baudet droomt ervan in de visuele presentatie van zijn plannen voor het land in 2040. Het voorvoegsel 'oer-', zoals in 'oerbrood', roept ongetwijfeld warme gevoelens op bij een conservatief kiezerspubliek. Bovendien heb je er een helder beeld bij, zeker vergeleken met een Baudetpark of Forumplantsoen.

3. De 'Prins Bernard-belasting' (PvdA)

Op drie eindigt de ‘Prins Bernard-belasting’. PvdA-lijsttrekker Ploumen noemt de heffing vaak als oplossing voor een overspannen huizenmarkt. Zo vaak, dat je bijna zou denken dat het de woningmarkt op zijn kop zou zetten en de macht van pandjesbazen zal breken. Het Centraal Planbureau denkt daar in zijn doorrekening anders over en gaat uit van een netto opbrengst van 0,0 miljard.

Meer van De Nieuws BV?

Volg ons op Instagram, Facebook en Twitter.

Ster advertentie
Ster advertentie