Podcast

'Ik kom op scholen waar leerlingen zeggen: 'Ik geloof het niet van die zes miljoen Joden''
Human

foto: Pexels
  1. Nieuwschevron right
  2. 'Ik kom op scholen waar leerlingen zeggen: 'Ik geloof het niet van die zes miljoen Joden''

Vijftien jaar geleden werd Kai Pattipilohy nog veel gebeld door leraren bij wie er onrust ontstond in het klaslokaal als de Holocaust ter sprake kwam. Inmiddels is die onrust weg, maar wordt de informatie zelf niet eens meer voor waar aangenomen. "Ik kom op scholen waar leerlingen zeggen: 'Ik heb het wel opgeschreven in mijn proefwerk, maar ik geloof het niet, van die zes miljoen Joden.'" Vanuit het Onderwijsmuseum in Dordrecht vertelt ze erover in De Publieke Tribune.

Kai Pattipilohy is oprichter van Diversion, een organisatie die leraren helpt om moeilijke of gevoelige onderwerpen toch te behandelen in de klas. Al jaren is ze bezig om onder meer antisemitisme in de klas te bespreken.

"Ik zie dat de rode vlaggen pas gaan wapperen als er echt onrust is, als er ruzie is in de klas, als leerlingen hele nare dingen roepen. Maar als een leerling in volle rust zegt 'ik geloof het niet', of 'alle verschrikkelijke beelden van de Holocaust zijn door Israël gephotoshopt', dan gaan niet alle alarmbellen af. Daar schrik ik van."

Ouders die beter kunnen weten

Hoewel dat soort heftige denkbeelden van leerlingen niet nieuw zijn, maakt ze zich wel degelijk zorgen om een andere verandering.

"Ik hoorde die verhalen twintig jaar geleden al, maar nu ook van kinderen die hier zijn opgegroeid en van ouders die beter kunnen weten. Ouders die zelf hier geschiedenisonderwijs hebben genoten, maar die hun kinderen dus iets anders vertellen."

Quote

We kwamen op heel veel scholen waar jongeren zeiden: 'Als ik iets zie op het NOS Journaal dan check ik nog wel even op YouTube of het klopt'

Kai Pattipilohy

Toch zijn het lang niet alleen de ouders die hun kinderen die verhalen meegeven. "We doen ook heel veel rondom het thema desinformatie en nepnieuws. Hoe maak je jongeren daar weerbaar tegen? Leerlingen halen de gekste dingen van internet en wat er in de boeken en in de krant staat, dat doet er niet toe. We kwamen op heel veel scholen waar jongeren zeiden: 'Als ik iets zie op het NOS Journaal dan check ik nog wel even op YouTube of het klopt'. Nou, daar moet je dan als docent maar mee om kunnen gaan."

Aan de leraar ligt het niet

En laat Pattipilohy duidelijk zijn: aan die docenten ligt het niet. Over het algemeen willen leraren moeilijke thema's juist bespreekbaar maken, maar ervaren ze te weinig veiligheid vanuit hun schoolbesturen om daarmee aan de slag te gaan.

"Een tijdje geleden zei een docent tegen mij dat hij na de aanslagen op Charlie Hebdo een verbod kreeg om te praten over de aanslagen, want dat zou te gevoelig liggen. Terwijl hij zag dat zijn leerlingen het er juist over wilden hebben. Dat levert spanning op die niet prettig is."

Vanuit het Onderwijsmuseum in Dordrecht spreekt Coen Verbraak in De Publieke Tribune met geschiedenisdocenten over hoe zij lesgeven over de Tweede Wereldoorlog en over hoe zij moeilijke en gevoelige thema's toch bespreekbaar maken in de klas

Meer ervaringsverhalen?

De Publieke Tribune duikt iedere week in verhalen uit de haarvaten van de samenleving. Onder leiding van Coen Verbraak vertellen ervaringsdeskundingen over maatschappelijke onderwerpen die hen bezighouden of belemmeren in het dagelijks leven. Terugluisteren kan via je favoriete podcastapp, of via de website van HUMAN. Volg HUMAN ook via Instagram, Facebook, Twitter en LinkedIn.

Ster advertentie
Ster advertentie