Naar homepage
Podcast

Alicante en de jacht op de ghost-fluencers

foto: ANPfoto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Alicante en de jacht op de ghost-fluencers

Dus jouw volgers gaan ver voorbij je moeder en haar vriendinnenclub en je steekt praktisch al je tijd in het bijhouden van je posts, likes en reacties? Gefeliciteerd, je mag jezelf een influencer noemen! Maar waar haal je in godsnaam al die tijd vandaan om, nouja, te influencen? Het NPO Radio 1-collectief Alicante duikt in de wereld van de ghost-influencers, want is de interactie met jouw favoriete influencer nou echt of nep?

#1 - Dus je bent een ghost-influencer: 'de allergrootste influencers zijn helemaal klaar met Instagram' (S02)

Een hartje hier een smiley daar, als influencer met duizenden volgers op Instagram wil je gezien worden. Door massaal op andermans posts te reageren blijf je hoog in de ranking, maar daar gaat veel tijd in zitten. Tijd die veel mensen niet hebben. Alicante-redacteur Ilan Hoekstra vond dit verdacht en is gaan kijken naar de methodes achter het Instagram-succes.

Bedrijfjes

Bestaat er een businessmodel of zijn het misschien zelfs bedrijven die taken van de influencer overnemen? "Ik zou gaan rondkijken of er bedrijven bestaan, die reageren uit naam van de influencer. Wellicht zijn er wel mensen die daar hun beroep van hebben gemaakt, zoals je ook ghost-writers hebt bij boeken heb je misschien ook ghost-influencers op Instagram", aldus presentator Luuk Ikink.

Geen geheim

Al snel kwam de redactie erachter dat er wel honderden ghost-influencer bedrijven bestaan. Om een duidelijker beeld te krijgen is de Alicante-redactie gaan bellen naar de desbetreffende bedrijven. Deze telefoontjes brachten aan het licht dat bedrijven er geen geheim van maken dat er wordt betaald om anderen uit jouw naam te laten reageren. De bedrijven werken er zelfs aan om het karakter van de influencer onder de knie te krijgen zodat ze dit kunnen laten doorschemeren in de reacties.

Undercoveractie

Een bedrijf dat dat zich voordoet als de grootste ghost-influencer van Nederland is undercover gebeld door de redactie. In dit gesprek legt het bedrijf haarfijn uit hoe ze te werk gaan. "Het is belangrijk om voor jouw account een bepaalde tone of voice aan te houden. Zodat als er verschillende mensen op jouw account zitten, het dezelfde comments zullen zijn. Daarnaast wordt er ook onder andere posts gereageerd. Wij reageren niet alleen met een smiley. De influencer die alleen met bijvoorbeeld hartjes reageren, dat is laksheid om het account levendig te houden. Een oprechte reactie daar zit vaak een bedrijf achter."

Kosten

Mocht je er na dit artikel ook over zitten te denken om groter te worden op Instagram en jouw activiteiten uit handen te geven dan moet je wel op zoek naar die pot geld aan het einde van de regenboog. Een basispakket zit namelijk al gauw rond de €1300,-. Voor deze prijs krijg je voornamelijk advies om jouw account zo snel mogelijk te laten groeien. Wil je dat het bedrijf voor jou reageert op andermans posts dan kan je al snel denken aan een bedrag van €3000,-.

Volgens een van de bedrijven zitten grote influencers zelf helemaal niet meer op Instagram. "De allergrootste influencers die wij beheren, die zijn soms het bekend zijn zat en zij reageren bijna nooit meer op persoonlijke berichten op Instagram. De mensen die ze willen contacten die contacten ze via Whatsapp of een belletje. Zij zitten helemaal niet meer op Instagram voor hun sociale contacten dus zij geven het heel makkelijk uit handen."

Benieuwd wat de Alicante-redactie nog meer heeft ontdekt? En welke instagrammers ghost-influencer voor zich hebben werken? Beluister dan nu de nieuwste Alicante-aflevering via de website van NPO Radio 1 of in podcast-apps zoals Spotify, Google Podcasts of de NPO-luister app.

Download de NPO Radio 1-app

Met onze app mis je niks. Of het nou gaat om nieuws uit binnen- en buitenland, sport, tech of cultuur; met de NPO Radio 1-app ben je altijd op de hoogte. Download 'm hier voor iOS en hier voor Android.

Ster advertentie
Ster advertentie