Podcast

Alicante – Hoe scoor je een muziekhit op TikTok?

foto: Foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. Alicante – Hoe scoor je een muziekhit op TikTok?

Met één succesvol filmpje op TikTok een monsterhit scoren: het is tegenwoordig de droom voor veel artiesten. Alleen: wat bepaalt wanneer iets een hit op het platform wordt? Om de proef op de som te nemen besloot het NPO Radio 1-collectief van Alicante zelf een TikTok-nummer uit te brengen om erachter te komen hoe popartiesten tegenwoordig aan een hit werken.

#42 - Dus Alicante maakt een kersthit met de TikTok-formule: “Maak het catchy met zelfspot en humor"?? (S02) - Alledaagse Vragen

Het socialmediaplatform TikTok is al jaren bezig met een grote opmars. Waar het eerst vooral onder jongeren een trend was, vinden inmiddels ook steeds meer volwassen hun weg naar het platform. Vooral de lockdowns hebben daar een grote rol in gespeeld. Tussen maart 2020 en maart 2021 zijn de volwassen gebruikers van de app bijna verdubbeld van 28,8 miljoen naar 54,6 miljoen.

Korte, grappige video’s voeren de boventoon op TikTok. Daarnaast bestaat een groot deel van de content nog steeds uit video’s waarin dansjes worden gedaan. Bij deze video’s is de muziek eronder niet weg te denken. Door het platform hebben een flink aantal artiesten grote hits gescoord. Zo zijn nummers van Justin Bieber, Lil Nas X en Doja Cat miljoenen keren gebruikt. Ook de Nederlandse Rolf Sanchez heeft met behulp van TikTok de miljoenenhit Más Más Más gescoord.

TikTok-formule

Geen wonder dus dat veel popmuzikanten TikTok inzetten om hun nummer te promoten. Om een hit op het platform te scoren, lijkt er ook een zogenaamde formule voor de TikTok-sound te bestaan. Volgens Diederik van Zessen, Talent & Music Manager bij MTV, delen de nummers die op TikTok viral zijn gegaan namelijk de nodige overeenkomsten: "De focus lag eerder op het verzinnen van een 'challenge' bij een nummer. Vaak was één woord daarin heel belangrijk", legt hij uit. "Om deze reden is het nummer Supalonely van BENEE vorig jaar enorm hard gegaan. In het refrein zat het woord lonely en we zaten natuurlijk allemaal eenzaam in de lockdown. Ik ben er vrij zeker van dat dat een gestuurd succes was."

Tegenwoordig is naast de tekst ook het instrumentale gedeelte belangrijk. "De nummers hebben een modern geluid, maar waarbij geen enkel instrument wordt geschuwd", vertelt Van Zessen. "Waar twintig jaar geleden vooral heel veel samples werden gebruikt, zijn het nu gekke geluiden en gekke instrumenten. Humor en zelfspot zijn daarnaast ook heel belangrijk. De gekke geluidjes of instrumenten kunnen dit extra benadrukken."

Maakproces

Wie een hit op TikTok wil scoren doet er volgens Van Zessen goed aan om het nummer door anderen te laten gebruiken. "Zelfspot, humor en iets grappigs of geks zou er sowieso in moeten zitten. Zorg dat andere mensen je succes dragen. Op het moment dat je het nummer zelf gaat pushen, komt het minder sympathiek over. Als er dus een dansje bij zit, laat het door iemand anders doen."

Kersthit

Met de reacties van Van Zessen is het Alicante-team aan de slag gegaan om een kerstnummer te laten produceren. In totaal kreeg de redactie drie beats om uit te kiezen, waarbij de voorkeur uitging naar die van Onderkoffer. De producer is eerder viral gegaan met het nummer Beast. De vocals op het nummer worden verzorgd door La Toya Linger. Het eindproduct van de twee, getiteld Ik ben de kerstboom, is te beluisteren op Spotify.

Ben je benieuwd naar het hele verhaal en het maakproces van het Alicante kerstnummer? De nieuwste aflevering van Alicante staat nu online op de site van NPO Radio 1. Ook in de podcast-apps is de aflevering te vinden.

Gerelateerde podcast

Alledaagse Vragen

Alledaagse Vragen

Ster advertentie
Ster advertentie