Podcast

Waarom je als ouders (geen) zorgen moet maken om puber-hobby 'Carspotten'

foto: MIDAS MINKEMA
  1. Nieuwschevron right
  2. Waarom je als ouders (geen) zorgen moet maken om puber-hobby 'Carspotten'

Van supersnelle Ferrari's tot extreem dure Bugatti's, carspotten is razend populair onder kinderen en pubers. Maar de hobby kent ook een commerciële kant, waar niet elk kind zich bewust van is. Hoe ga je daar als ouder verantwoord mee om?

Meteen luisteren: Auto's Kieken - DOCS

Auto's kieken

Carspotten is voor veel jongeren een nieuwe hobby: dure auto's fotograferen om die vervolgens te delen op social media. Met als doel: zoveel mogelijk likes en volgers krijgen. In de nieuwe DOCS Auto's Kieken laat documentairemaker Marten Minkema zich op sleeptouw nemen door zijn zoon Midas, die een groot liefhebber van carspotten is.

Eenmaal in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat ziet Marten supersnelle en extreem dure auto's om zich heen. Hoe duurder hoe beter, merkt hij. ''Het is een soort parade, of zoals iemand dat zei: een carwalk.'' En zo gaat voor Marten een nieuw wereldje open: ''Een totale vermenging van hobby, fascinatie en commercie.''

Want, merkt hij, er is ook een commerciële kant aan deze populaire hobby. Influencers doen hun intrede en maken verslag van de carwalk op social media, om uiteindelijk veel likes en volgers te ontvangen. Een verdienmodel waar kinderen in worden meegetrokken, vindt Marten.

Commercie

Dat doet hem denken aan de puber Marten, die in de jaren '70 stapelgek was van postzegels verzamelen. ''Daar was ik helemaal gek van.'' Ook toen was er sprake van commercie, voegt hij eraan toe. ''De postzegelhandel was een serieuze business. Elk dorp had een eigen zaak, waar veel werd gespeculeerd over de waarde van de postzegels. Een soort windhandel-markt.''

Hoe zorgelijk is de commerciële kant van zulke puber-hobby's? Met de wijsheid van nu viel het indertijd nog mee met de commercie, denkt Marten. Het is nu anders: ''Carspotten is veel groter, dankzij social media heeft het zoveel raakvlakken. De wereld van volgers en likes speelt op allerlei manieren bij kinderen in. Ik geef mijn zoon mee dat hij begrijpt wat er gebeurt en zich niet gek laat maken.''

Aan de andere kant is het ook een fase waar kinderen en pubers doorheen gaan, ziet Marten. ''Het is leuk om zijn lol te zien. Kinderen mogen tijdens het carspotten ook in die auto's zitten. Dat gevoel is geweldig voor die kinderen. Ze zitten in een ontwikkelingsfase. Over een paar maanden kan het zomaar een andere hobby zijn.''

DOCS

Iedere week brengt DOCS persoonlijke, indringende documentaires over zeer uiteenlopende onderwerpen. Soms actueel, soms tijdloos, altijd bijzonder. De documentaires van DOCS zijn onder andere te horen in de NPO Luister app, of via de website of app van NPO Radio 1.

Ster advertentie
Ster advertentie