Opinie & Commentaar
NTR

Neemt het geweld tegen homo's toe?

foto: pxfuelfoto: pxfuel
  1. Nieuwschevron right
  2. Neemt het geweld tegen homo's toe?

De dood van de dertigjarige Said zorgt binnen de Amsterdamse lhbti-gemeenschap voor discussie over hoe er met lhbti's van verschillende culturele achtergronden wordt omgegaan. Kwesties bespreekt wat er speelt. Is dit een typisch Amsterdams probleem of is er iets landelijks aan de hand?

Said

Said was bi-cultureel. Zijn familie is Marokkaans en komt uit een multiculturele wijk. Said is niet door geweld overleden. In zijn Marokkaanse omgeving werd hij wel lastiggevallen om zijn geaardheid en er werd zelfs geweld toegepast in zijn buurt. Er is een discussie ontstaan over hoe er met lhbti's van verschillende culturele achtergronden wordt omgegaan. Hoe moeilijk het is voor lhbti's in het algemeen om te leven in een Nederland waarin mensen orthodox of conservatief zijn.

Geweld tegen LHTBI

In de afgelopen weken is er een toename aan geweld en agressie tegen lhbti's in Amsterdam, waarschuwt het COC. Dit wijkt af van de rest van Nederland. Astrid Oosenbrug van COC Nederland ziet uit allerlei meldingen vanuit Amsterdam dat homogeweld toeneemt en de zorgen in de community groeien. "Er komen heel veel verhalen los bij mensen door Said. Mensen zeggen: ik voel me heel onveilig."

"Het gaat niet om welke afkomst je hebt", vervolgt Astrid, "maar om de vraag: hoe conservatief als mens en orthodox qua religie ben je? Dit is een verschil tussen hen en de vrije denkers."

Tien nul achter

Yaïr da Costa groeide op in een multicultureel gezin met strenggelovige ouders. "Als je een migratieachtergrond hebt, ben je al niet echt Nederlander. Je bent ook niet thuis in het land van herkomst en dan als gay ook nog een minderheid binnen een minderheid. Dat is gewoon te veel.

Ik kom uit een Chinees Indonesisch Surinaams gezin. Streng christelijk. Die hadden er totaal geen begrip voor. Toen ik op mijn 18e gedwongen uit de kast kwam, ben ik uit huis gegaan. Je staat dan al met tien nul achter."

'Ik wil dat dit stopt'

"Ik durf mijn vriend geen hand te geven op straat uit angst van alles op te roepen. Dat is toch niet ok?", stelt Yaïr. "Bij jongens van ouders met een islamitische plattenlandsachtergrond, voel ik me onveilig. Ik heb het gevoel dat ik deze jongeren heel goed kan begrijpen. Ik ben zelf ook opgegroeid in een homo onvriendelijk milieu, weliswaar streng christelijk."

Niet stereotyperen

Mensenrechtenactivist Döne Fil vindt dat Marokkaanse Nederlanders verketterd worden in het debat over homogeweld. "Dat we Marokkanen moeten benoemen en dat het vaak om die jongens gaat? Het zijn die jongens die eruit gepikt worden en in de media worden belicht."

Ze vindt de nare ervaringen van Yaïr da Costa verschrikkelijk. "Maar met de ervaring van Yaïr, kun je niet stellen dat het voornamelijk Marokkaanse jongeren zijn. Op basis van onderzoek gaat het op landelijk niveau echt wel om vooral autochtone witte jongens."

Fil zit bij de stichting Maruf die opkomt voor 'queer moslims' en strijdt tegen de stereotyperingen van lhbt's met een islamitische achtergrond. "Ook om het gevoel te geven: jij bent niet de enige en niet alleen", aldus Fil. "Wat wij vooral belangrijk vinden is om de regie in eigen handen te nemen. Alleen ík kan mijn verhaal vertellen en niet een ander."

Kwesties

Een live debatprogramma over actuele, controversiële kwesties. Marianne van den Anker praat elke zondagavond vanaf 20:00 uur met betrokkenen, politici en deskundigen op locatie.

Ster advertentie
Ster advertentie